Vond lukt gjærstarter - WLP380 .

Hei.

Har nå satt gjærstarter nr. 2 som lukter intenst egg etter 24 timer på magnetrøreren. Brukte wlp380 ( begge produsert 31.12.17) i begge starterne. Har satt flere startere med wlp380 fra før uten at det har luktet vondt. Så jeg frykter selvfølgelig en infeksjon.

Noen som har erfaring rundt dette? er dette normalt?
 
Får aldri selv nevneverdig egg av mine 380'er. Den lager jo noe svovel men.. La den stå litt til så går det sikkert over, forhåpentligvis.
 
Dekanterte - og brukte - en wlp036 (altbiergjær) i dag. Den lukta kraftig råttent egg, men det bekymrer meg lite. Litt verre hvis ølet blir sånn:).
 
Dekanterte - og brukte - en wlp036 (altbiergjær) i dag. Den lukta kraftig råttent egg, men det bekymrer meg lite. Litt verre hvis ølet blir sånn:).

Hvis du har nok sink i vørteren så slipper du dette i hovedbatchen. Sink er et mirakelmiddel mot prompelukt.
 
Hvis du har nok sink i vørteren så slipper du dette i hovedbatchen. Sink er et mirakelmiddel mot prompelukt.

Jeg bruker alltid litt gjærnæring i starteren, og den har sink, så det hjalp i alle fall ikke her.

En skal ellers være litt forsiktig med sink, siden det fort blir for mye av den. Palmer :): "..., adding too much zinc will cause the yeast to produce excessive byproducts and cause off-flavors. ... . ... zinc levels should be between 0.1 - 0.3 mg/l, with 0.5 mg/L being the maximum." (s.99) Og siden sink lagres i cellene, og overføres fra generasjon til generasjon, er jeg litt redd for å bruke mye.
 
Ja jeg går aldri lengre enn 3 gen på en gjær lengre, og da bruker jeg bare sink i første gen. Men merker at det blir litt mer fis på gen 2 og 3. Kan være tilfeldig dog. Nå snakker jeg om 380 iallefall. Bruker bare Servomyces. En tablett i hver førstebatch som har lite bygg, eller hvis det er et stort øl generelt. Store øl blir 3 gen, og da får aldri første eller andre gen sink siden de er små.
 
Tilbake
Topp