Webinar: Planter i øl, fra vikingtid til i dag

Har vært klar lenge nå. Åpner dere for innslipp snart?

Edit: Der, ja. Var bare litt ivrig og ventet på at det skulle åpnes før tida. :)
 
Sist redigert:
Mer av et teknisk innspill, men er det mulig å formidle til foredragsholderne at alt de gjør med ark og magneter skjærer som f... i mikrofonen?
 
Mer av et teknisk innspill, men er det mulig å formidle til foredragsholderne at alt de gjør med ark og magneter skjærer som f... i mikrofonen?
Det er generelt best å gjøre én ting av gangen på videomøter, ja. Enten snakke eller styre med ting.

Edit: Men går fint her, synes jeg.
 
Takk for lærerikt, gøyalt, lett berusende og inspirerende for fremtidig mer berusende bålbrygging av kveikgjæret gårdsøl. Takker og bukker!!
 
Jeg kommer til å legge inn litt mer info. her fortløpende, først litt lenker:

Artskart i artsdatabanken: Her finner du ut hvor de ulike plantene vokser. Legg inn arten du er på jakt etter og området du ønsker å lete i:
https://artskart.artsdatabanken.no/

Mye bra informasjon om urter finner du i Urtekildens planteleksikon:
Pors: https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/myric_gal.htm
Kvann: https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/ange_arc.htm
Ryllik:https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/achi_mil.htm
 
Pors.
Ja, det kan godt hende at Porsgrunn har fått navnet sitt fra Pors, kanskje fordi Porsgrunn sentrum ligger på et sumpområde hvor det var mye pors som ble sanket av nonnene på Gimsøy kloster.

Så litt info fra chat'en. Dette er informasjon som jeg ikke har dobbeltsjekket:
  1. Ja, Pors kan fryses
  2. Finnmarkspors er ikke det samme som "vanlig pors". Pors: Myrica gale på latin, Finnmarkspors: Ledum palustre på latin. Altså ikke samme familie engang. https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/ledu_pal.htm
  3. Finnmarkspors gir skallebank.
  4. Hvordan skille Pors fra Vier? - gni på bladene, Pors har en kraftig lukt.
  5. Einer i øl: bruk i hovedsak skudd, ikke bær og minst mulig kvist. Bær kan brukes hvis man er forsiktig med doseringen.
  6. Hvor mye einer som brukes er smaksak, men et utgangspunkt på en brødpose full til 20l kan være en bra start. Ved høyere temperatur løses flere eteriske oljer (96 grader C er foreslått)
  7. "Terroir" er vesentlig for urter. Samme urte fra ulike voksesteder kan ha veldig forskjellig "potens".
  8. Belladonna ER giftig!
  9. Hvordan skille Kvann og Mjødurt? - Stammen på Kvann kan du lage blåserør av, stammen til Mjødurt er ikke hul, men tynnere og stiv som en kvist.
 
Jeg savner oppskrifter eller forslag til mengder av urter i brygg, er det noen som har brukt urter som vil dele sin oppskrift?
 
Pors.
Ja, det kan godt hende at Porsgrunn har fått navnet sitt fra Pors, kanskje fordi Porsgrunn sentrum ligger på et sumpområde hvor det var mye pors som ble sanket av nonnene på Gimsøy kloster.

Så litt info fra chat'en. Dette er informasjon som jeg ikke har dobbeltsjekket:
  1. Ja, Pors kan fryses
  2. Finnmarkspors er ikke det samme som "vanlig pors". Pors: Myrica gale på latin, Finnmarkspors: Ledum palustre på latin. Altså ikke samme familie engang. https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/ledu_pal.htm
  3. Finnmarkspors gir skallebank.
  4. Hvordan skille Pors fra Vier? - gni på bladene, Pors har en kraftig lukt.
  5. Einer i øl: bruk i hovedsak skudd, ikke bær og minst mulig kvist. Bær kan brukes hvis man er forsiktig med doseringen.
  6. Hvor mye einer som brukes er smaksak, men et utgangspunkt på en brødpose full til 20l kan være en bra start. Ved høyere temperatur løses flere eteriske oljer (96 grader C er foreslått)
  7. "Terroir" er vesentlig for urter. Samme urte fra ulike voksesteder kan ha veldig forskjellig "potens".
  8. Belladonna ER giftig!
  9. Hvordan skille Kvann og Mjødurt? - Stammen på Kvann kan du lage blåserør av, stammen til Mjødurt er ikke hul, men tynnere og stiv som en kvist.
God informasjon som alltid, Ole!

Liten fotnote til Einer i øl - Kvist er vanlig å bruke. Fleste tradisjonsbryggere bruker mye kvist, men mest nåler ja. pekepinen er vist at kvisten må være under en finger tykk.
Er faktisk endel som bruker lilla bær, men de vil jo gi en annen smak. Ganske så kraftig annen smak å.
 
Har og brukt tørket porsblader. Fungerte helt fint. Enda bra futt i dem. Pass på doseringen.
 
Kan fortelle deg hva som var for mye i alle fall :) 6g to år gammle tørkete blader på 15L (kokevolum) kokt i 60 min. ble alt for mye etter min smak. Var mitt første forsøk med pors for 6år, bare gjettet etter å prøvd å lage te av pors for å finne ut hvor sterkt smaken var av disse tørkete bladene. Te metoden fungere bra. Anbefales for å lære litt om den og hvor den smaker på 5, 15 og 60 min kok.

- 60 min kok på denne ølen var ikke så lurt. Du drar ut en god del bitterhet men faktisk er det enda smak av den ikke som en humle etter 60min kok. Kokes den så lenge bør man justere ned bitterhumlesteget på 60 min eller blir det for bittert.
- 6g tørket blader på 15L kokevolum var for mye. Ganske overdøvende. Ble en øl for voksne.

I disse dager så har jeg følgende dose på lyse øl:
- 15L kokevolum
- 5g ferske blader fra nærmeste myr. 15 min.

Mengde pors kommer såklart ann på type øl du ønsker å prøve deg på. I spinkle øl er forsiktighet viktig. Pors gir en unik smak og man må bare prøve seg fram for å finne kombinasjoner av malt, humle som fungerer. Litt av problemene med urter er at nettet er fyllt med mye overtro og missinformasjon og vanskelig å finne gode fakta og vitenskap. Som å tråkke ut en paralell dimensjon.
 
Kan fortelle deg hva som var for mye i alle fall :) 6g to år gammle tørkete blader på 15L (kokevolum) kokt i 60 min. ble alt for mye etter min smak. Var mitt første forsøk med pors for 6år, bare gjettet etter å prøvd å lage te av pors for å finne ut hvor sterkt smaken var av disse tørkete bladene. Te metoden fungere bra. Anbefales for å lære litt om den og hvor den smaker på 5, 15 og 60 min kok.

- 60 min kok på denne ølen var ikke så lurt. Du drar ut en god del bitterhet men faktisk er det enda smak av den ikke som en humle etter 60min kok. Kokes den så lenge bør man justere ned bitterhumlesteget på 60 min eller blir det for bittert.
- 6g tørket blader på 15L kokevolum var for mye. Ganske overdøvende. Ble en øl for voksne.

I disse dager så har jeg følgende dose på lyse øl:
- 15L kokevolum
- 5g ferske blader fra nærmeste myr. 15 min.

Mengde pors kommer såklart ann på type øl du ønsker å prøve deg på. I spinkle øl er forsiktighet viktig. Pors gir en unik smak og man må bare prøve seg fram for å finne kombinasjoner av malt, humle som fungerer. Litt av problemene med urter er at nettet er fyllt med mye overtro og missinformasjon og vanskelig å finne gode fakta og vitenskap. Som å tråkke ut en paralell dimensjon.
Takk for utfyllende svar! Veldig interessant.

Veldig enig i det siste der. Oftest vanskelig gitt.
 
Tilbake
Topp