Weyermann Barke - Nytt malt, noen erfaringer?

Bruker du syremalt, eller justerer du alt med fosfor? Jeg brukte syremalt før, samt litt fosfor. Men er det nå vits med syremalt når en kan justere med fosfor?
Dette har vel ikke noe med tråden å gjøre, men OK: Jeg bruker ca. 3% syremalt. Det er enkelt; det er derfor. Men da kan jeg ikke bruke så mye mer mjølkesyre, så jeg bruker fosforsyre. Grunnen til at jeg bruker begge deler, er at begge har sine ulemper om en bruker for mye av dem; Mjølkesyra kan sette smak, og fosforsyra binder kalsium til kalsiumfosfat som felles ut, så du mister noe kalsium..
 
Dette har vel ikke noe med tråden å gjøre, men OK: Jeg bruker ca. 3% syremalt. Det er enkelt; det er derfor. Men da kan jeg ikke bruke så mye mer mjølkesyre, så jeg bruker fosforsyre. Grunnen til at jeg bruker begge deler, er at begge har sine ulemper om en bruker for mye av dem; Mjølkesyra kan sette smak, og fosforsyra binder kalsium til kalsiumfosfat som felles ut, så du mister noe kalsium..
Takker for info Finn :) Jeg og bruker fosforsyre istedenfor melkesyre. Tenkte jeg skylle kutte ut syremalt helt, men må kanskje revurdere det. Beklager at det ble litt utenfor tema i tråden :)
 
Jeg har kjøpt inn Barke, og tenkte jeg skal bruke det i stedenfor vanlig pilsner malt i mine brygg, har brukt det i de siste 3-4 brygg.
Er det noen grunn egentlig til å bruke vanlig pilsnermalt bortsett fra pris? Utbyttet har vært bra.
 
Weyermann har også Vienna og Munich utgaver av Barke. Men jeg har ikke funnet disse i Norge. Er det noen som har prøvd disse?


 
Weyermann har også Vienna og Munich utgaver av Barke. Men jeg har ikke funnet disse i Norge. Er det noen som har prøvd disse?


Sverige er det nærmeste jeg finner https://shop.humle.se/en/malt/weyermann/base-malt/barke/barke-vienna-malt/
 
Strømmen Hjemmebrygg hadde Barke Vienna for en tid tilbake, husker ikke om de hadde Barke Munich også. Vet ikke hvorfor de slutta å lagerføre de sortene men mulig det gikk lite av de. Jeg kunne meget gjerne tenkt meg å prøve begge to.
 
Weyermann har gitt et dansk firma rettigheter som gjør at det ikke lenger går å få importert direkte fra Weyermann. Så det er litt ugreitt, og dyrt, å få inn Weyermann-malt. Fortjenesten blir deretter, og dessuten har de begrensa lagerplass på Strømmen.

Men de er nok klar over at det er viktig å ha Weyermann, så vi får bare holde på med å mase:). Og du kan sikkert få spesialbestilt en sekk om du vil ha Barke Vienna, men den blir relativt dyr.
 
Hvordan er egentlig Barke sammenlikna med vanlig tysk pilsmalt? Maltet hørtes veldig interessant ut. Men - er maltet virkelig annerledes, eller er det mer marketing/god følelse å av bruke en tradisjonell maltsort?
 
Hvordan er egentlig Barke sammenlikna med vanlig tysk pilsmalt? Maltet hørtes veldig interessant ut. Men - er maltet virkelig annerledes, eller er det mer marketing/god følelse å av bruke en tradisjonell maltsort?
Kan bare snakke for meg selv og for min egen del synes jeg Weyermann Barke pilsnermalt har gitt meg det beste resultatet i lyse tyske lagerøl, hovedsaklig pilsner. Syns den har en meget god smak. Har brygga samme oppskriften med ganske mange forskjellige pilsnermalt etterhvert men etter at jeg prøvde Barke så har jeg holdt meg til det. Prøv det selv så kan du gjøre deg opp en mening om du synes det er bedre enn andre tyske pilsnermalt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp