Weyermann Eraclea Pilsmalt

Jeg er litt usikker på om det vi i Norge tenker på som Italiensk øl faller inn under Italian Pilsner.
Stilen er gammel, men ble først populær etter en tur innom USA... og som alltid ser de litt stort på ting. Dette er grunne til at det er Tysk humle i Italiensk pils. For en Amerikaner, er både Italia og Tyskland - Europe... så ... Tysk / 'Europeisk' humle ble da 'naturlig'.
Smaksmessig mener jeg Peroni er et Italiensk øl ute å falle inn under definisjonen av en Italian Pilsner.
 
Jeg er litt usikker på om det vi i Norge tenker på som Italiensk øl faller inn under Italian Pilsner.
Stilen er gammel, men ble først populær etter en tur innom USA... og som alltid ser de litt stort på ting. Dette er grunne til at det er Tysk humle i Italiensk pils. For en Amerikaner, er både Italia og Tyskland - Europe... så ... Tysk / 'Europeisk' humle ble da 'naturlig'.
Smaksmessig mener jeg Peroni er et Italiensk øl ute å falle inn under definisjonen av en Italian Pilsner.
Stilen Italiensk pils er ikke hauggammel, da. Det første ølet, Tipopils, ble vel lansert i 1996. Men det stemmer nok at det ikke ble fart i sakene før Firestone Walker og de andre amerikanske hang seg på. I dag skal jeg brygge et øl inspirert av Peroni Blå Bånd (lansert i 1963). Det er en ganske streit internasjonal lager, men jeg liker den veldig godt.
 
Sist redigert:
Jeg er litt usikker på om det vi i Norge tenker på som Italiensk øl faller inn under Italian Pilsner.
Stilen er gammel, men ble først populær etter en tur innom USA... og som alltid ser de litt stort på ting. Dette er grunne til at det er Tysk humle i Italiensk pils. For en Amerikaner, er både Italia og Tyskland - Europe... så ... Tysk / 'Europeisk' humle ble da 'naturlig'.
Smaksmessig mener jeg Peroni er et Italiensk øl ute å falle inn under definisjonen av en Italian Pilsner.
Litt usikker på om jeg skjønner deg riktig, men tyske humler, det kommer fra italienske Agostino Arioli som regnes for den som utviklet stilen.

 
Definisjoner er en morsom greie...og har vært det ganske lenge:

Peer: Kan en sten flyve?
Mor Åse: Nei
Peer: Kan mor Åse flyve?
Mor Åse: Nei
Peer: Da er mor Åse en sten...
:cool:
hehe - Ersamus fuska stygt med logikken der, da. Han skiller ikke mellom nødvendige og tilstrekkelige betingelser.

Så er jeg framme ved den italienske pilsen, da. 100% Eraclea, og så trur jeg det blir Tettnanger, kanskje med noe Perle i de tidlige tilsetningene. Dropper mais - jeg liker ikke mais:). Håper den ikke er en nødvendig betingelse for å kunne kalle noe en italiensk pils.

@Holmentoppen: Har du fått noen av prosjektene dine over på smakestadiet ennå?

edit: Har tenkt litt humling, og endte med dette til 30 liter etter kok (35 IBU):

20 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
30 gr Tettnanger @ dryhop

Skulle jeg hive inn en del Tettnanger kort før kokeslutt?
 
Sist redigert:
hehe - Ersamus fuska stygt med logikken der, da. Han skiller ikke mellom nødvendige og tilstrekkelige betingelser.

Så er jeg framme ved den italienske pilsen, da. 100% Eraclea, og så trur jeg det blir Tettnanger, kanskje med noe Perle i de tidlige tilsetningene. Dropper mais - jeg liker ikke mais:). Håper den ikke er en nødvendig betingelse for å kunne kalle noe en italiensk pils.

@Holmentoppen: Har du fått noen av prosjektene dine over på smakestadiet ennå?

edit: Har tenkt litt humling, og endte med dette til 30 liter etter kok (35 IBU):

20 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
30 gr Tettnanger @ dryhop

Skulle jeg hive inn en del Tettnanger kort før kokeslutt?
Jeg hadde søster/svoger på besøk i går – og de fikk med seg et fat Middelhavspils (en slags Peroni Blå bånd ”klone”). Den må enda stå noen uker før vi smaker ordentlig. Men jeg har trua. Italopilsen min står til gjæring med W34/70. Den er allerede utgjæret etter en uke, men jeg lar den stå en god stund til før den tørrhumles med Saaz og Saphir.
 
Jeg hadde søster/svoger på besøk i går – og de fikk med seg et fat Middelhavspils (en slags Peroni Blå bånd ”klone”). Den må enda stå noen uker før vi smaker ordentlig. Men jeg har trua. Italopilsen min står til gjæring med W34/70. Den er allerede utgjæret etter en uke, men jeg lar den stå en god stund til før den tørrhumles med Saaz og Saphir.
Tenk å ha en sånn bror/svoger:)!

Høres bra ut det der. Jeg er spent på både maltet og effekten av tørrhumlinga.
 
Elsker hvordan du utfordrer heteronormativiteten. :)
hmm - her måtte jeg tenke. Men jeg tenkte vel at Kurt er bror til søstera si, og svoger til til svoger'n, og at det er de to som er heldige.

Sitter med en uggen følelse av at det er noe jeg ikke klarer å se her:). Jeg har ellers ikke noe spesielt brennende ønske om å utfordre heteronormaliteten. Jeg trives faktisk ekstremt bra i den:D!
 
hmm - her måtte jeg tenke. Men jeg tenkte vel at Kurt er bror til søstera si, og svoger til til svoger'n, og at det er de to som er heldige.

Sitter med en uggen følelse av at det er noe jeg ikke klarer å se her:). Jeg har ellers ikke noe spesielt brennende ønske om å utfordre heteronormaliteten. Jeg trives faktisk ekstremt bra i den:D!
Jeg trodde du sikta til Kurts søsken og Kurts svoger. Da kunne det jo vært nærliggende å forutsette at Kurts søsken var en dame, men det trengte det jo slett ikke å være.
 
Jeg trodde du sikta til Kurts søsken og Kurts svoger. Da kunne det jo vært nærliggende å forutsette at Kurts søsken var en dame, men det trengte det jo slett ikke å være.
Det er klart at om ølkvaliteten er tilstrekkelig tvilsom, kan en snu på det der, og si at det er bryggeren som er heldig som har funnet noen som vil drikke sølet hans. Men i Kurts tilfelle kan det vel ikke være noen tvil om i hvilken ende av transaksjonen hellet befinner seg:).
 
Jeg tappa opp den italienske pilsen min - med Eraclea, og en blanding av Perle og Tettnanger i kjelen og Tettnanger som tørrhumle - for seks dager sida, og nå er den veldig drikkbar. Frisk, og med både krydder og florale toner - og i det hele tatt veldig mye smak, uten at ølet på noen måte er "tungt". Som sagt; det er friskt.

Jeg surra med veiinga, så jeg har endt opp med et øl på 5,6%, og det er neppe helt innafor. Og smaksfylden har så klart sammenheng med det. Men det er skikkelig godt, og jeg lurer på hvor mye/hva maltet bidrar med her.

Tørrhumling av pils med kontinental edelhumle er også noe nytt for meg, og her lurer jeg også: Bør dette ølet rett og slett drikkes ganske ferskt for å ta vare på det beste av det tørrhumlinga gir? Smaksopplevelsen min akkurat nå peker i retning av det.

Mulig jeg tar en til;)!
 
Gammel tråd, men er det noen som fører denne her på berget nå om dagen (les: Har den på lager i disse dager)? Fant ut at Humlegårdens Ekolager har den - men overkant dyrt å få frakta/langt å kjøre :)
 
Tilbake
Topp