wlp 005 brittish ale

har satt en porter med en gjærstarter tilsvaende 350milliarder gjærceller der jeg trengte 250 milliarder, det var helt ærlig en sinnsyk fart på sakene de første dagene, onsdag natt, hele gårsdagen, i dag futter den med minutts mellomrom +/-.

24liter vørter OG: 1.044

spørsmålet baserer seg på at jeg aldri har brygget med mer enn eller riktig gjærmengde, roet det seg så tidlig pga for mye gjær? gode dårlige tegn med så tidlig ro i dunken?

bekymrer meg ikke så mye egentlig, med overskudd av gjær er det vel naturlig at ting går raskere. hva er ca normalt gjæringsforløp med denne gjærsorten?

Stor starter gir aktiv gjæring. Opplever det samme selv nå med WLP036.

Hva er temperaturen din? WLP005 er notorisk på diacetyl på høye temperaturer, så en diacetylrest er nesten påkrevet med mindre du gjærer på rundt 18 C (om jeg ikke husker feil).

Reproduksjons perioden (stormgjæringen) nådde 23 C minst, nå ligger den og koser seg på 19-20 C etter min justering.

Må nesten nevne at gjæra ble pitchet på onsdag rundt 21:00 så den har stått kunn i to dager i kveld 21:00, og har roet seg enormt. Men plopper fortsatt hvert minutt / annenhvert minutt. Har ikke merket noe særlig til diacetyl lignende lukt (smør / smørpopkorn) men har ikke luktet veldig bevisst etter det heller enda.

Er det noen reel fare å bruke 50-100 milliarder celler mer enn anbefalt? :) er litt av det jeg lurer på.

Er det noen reel fare å bruke 50-100 milliarder celler mer enn anbefalt? :) er litt av det jeg lurer på.

Nei det er det ikke. Dette er ingen stor overpitching. Det eneste er at du kan få noe lavere esterproduksjon og litt mindre "engelsk" smak på ølet. Mange engelske bryggerier pitcher litt lavt nettopp for å få en kraftigere esterprofil.

mvh

Bårdd

Nei det er det ikke. Dette er ingen stor overpitching. Det eneste er at du kan få noe lavere esterproduksjon og litt mindre "engelsk" smak på ølet. Mange engelske bryggerier pitcher litt lavt nettopp for å få en kraftigere esterprofil.

mvh

Bårdd

fanken. Var vel akkurat dette jeg ønsket mer av i denne omgangen fremfor mindre. å bedre bli kjent med esterprofilen til denne gjæren.
Kjempefornøyd etter tidligere bruk, men da ble det ett rør til 25L, noe som regnes mersom en underpitching. Lærer jo alltid, kan jo hende
den litt mer nøytrale ester profilen er god og, får se.

Kan det forresten stemme med WLP005 at ved lengre lagring at den kan produsere noen "tre" eller kraftige toner av noe slag? Syns jeg ante noe veldig annerledes med en av de siste to flaskene av brygget. det hadde stått i ca 6-7 måneder da jeg kom over smaksfenomenet. Humlen i brygget var ene og alene 60g fuggles pellets tilsatt i starten av kokingen.

Ellers lurer jeg litt på små smaks tilsetnings tips til Porter type øl, hva er vanlig å finne på å hive oppi disse? Hvordan behandling må
gjøres på eventuelle smakstilsetninger tilbredet ved egen kjøkkenbenk før de introduseres til brygget?

Lurer vel enkelt også på når i bryggeprossesen smakstilsetninger er ment å legge til, før / etter koking, i gjærdunk / effekter av å tilsette sent i gjæringen og tidlig? :)

fanken. Var vel akkurat dette jeg ønsket mer av i denne omgangen fremfor mindre. å bedre bli kjent med esterprofilen til denne gjæren.
Kjempefornøyd etter tidligere bruk, men da ble det ett rør til 25L, noe som regnes mersom en underpitching. Lærer jo alltid, kan jo hende
den litt mer nøytrale ester profilen er god og, får se.

Vent nå, og smak på ølet, det er som jeg skriver ingen stor overpitching. Vi hobbybryggere bekymrer oss alt for mye. At det er teknikker og rom for forbedringer er det som gjør hobbyen spennende og utfordrende. Selv om vi ikke treffer 100% på første forsøk lager vi som oftest øl som er bedre enn det mest som er å få kjøpt.

mvh
Bårdd

Tilbake
Topp