WLP300 vond lukt under gjæring

I går brygget vi et hveteøl, og brukte WLP300 gjær. Lagde en starter, og den luktet godt av banan og denne typiske hveteøl lukten. Kom hjem fra skolen i dag og kjente at det lukta litt råtne egg / fis i leiligheten, og det kommer fra gjæringsdunken.. Er ølet ødelagt eller er dette et normalt fenomen med denne gjæren..?
 
Uten at jeg har brygget med akkurat den gjæren, så vil jeg tro det er helt normalt. :) Jeg brygget en Wit med T-58, og trodde noen hadde fisi på seg i hele huset.

Både lukt og smak av svovel/egg blir høyst sannsynlig borte innen du skal ha det på flaske/fat. :)
 
Uten at jeg har brygget med akkurat den gjæren, så vil jeg tro det er helt normalt. :) Jeg brygget en Wit med T-58, og trodde noen hadde fisi på seg i hele huset.

Både lukt og smak av svovel/egg blir høyst sannsynlig borte innen du skal ha det på flaske/fat. :)

Betryggende å høre, da satser vi på at det blir et bra øl! RDWHAHB :D
 
Betryggende å høre, da satser vi på at det blir et bra øl! RDWHAHB :D

Jeg flasket en batch hefeweizen i går hvor jeg har brukt wlp300. Ja, den luktet rimelig svovel under gjæringen. Lukten var dog borte ved flasking, og ølet smakte som det skulle, så du kan nok ta det helt med ro.
 
Tilbake
Topp