Yuletide Gahr edition.

Mitt første maltbrygg er ferdiggjæret. Jeg mesket på 60 grader 30 miniutter og 70 grader i 30 minutter. Den siste delen litt plundrete med tett utløp under herms, men men, som de sier: det blir øl likevel :)
SG 1.052  OG 1,073  FG 1.011 (På 18 gr. C). Vørtermengde til gjæring 22,5 liter. Den har gjæret nu i 18 dager.  Er det bare å få den over på corneliusfatet, eller skal jeg la den stå på bunnfallet enda en stund?
Den smakte alldeles fantastisk, på tross av 18 gr. C og uten Co2. Litt stolt nu  :brygging:
Og dessuten, hvordan beregner jeg alkoholinnholdet?
 
Hva slags gjær brukte du? Vi kom ikke like høyt på Speidelen (1065) og kom kun ned i 1015 tross gjærstarter (WLP002)....

For karbonering trengte vi 7 dager på badet etter 14 dager i romtemp for nok futt men bra ble det!

Satt en batch til som jeg venter spent på men der tok vi med krydder også (minus appelsin dog som kun hører hjemme i Peking Duck).
 
Min Yuletide Ale ble brygget 15/9. Jeg fikk OG=1057, 25 l etter kok, 23 l i gjæringskar, 22 l på flasker. FG=1015, altså ca 5,5%, og 2 % lavere enn oppskriften antyder. Skulle gjerne hatt bedre utnyttelse, men det var bare mitt tredje brygg, så jeg har nok litt å hente på bedre teknikk med litt trening. Flasket 29/9, to uker i 20-22 grader og så på kjølerommet i ca 6-8 grader. Nå i sin sjuende uke på kjøla er den passe karbonert og er knallgod. Gleder meg til å servere denne til familien til jul.
 

Vedlegg

  • yuletide.JPG
    yuletide.JPG
    373,3 KB · Sett: 407
Hei Erling A.

Ser du har laget en IPA med honning.
Hvilken oppskrift har du brukt der? Jeg er på jakt etter oppskrifter med honning i så hvis du kunne dele hadde det vært knall, og evt andre som har gode oppskrifter med honning i  :skitbra:
 
Tilbake
Topp