No-chill brygging

tiheia

Norbrygg-medlem
Hei.
Er det noen her som har erfaring med dette?
Har lest litt om det og siden jeg for tiden er i besittelse av en altfor kort kjølespiral så lurte jeg på å bare tappe i kar og sette de i kjøleskapet med stc på pitchetemp og så pitche dagen etter.
Er det problemer knyttet til dette?
Tåler europris 30literne så høy temp uten å avgi smak/andre ulumskheter?
Om man tetter lokket og på med gjærlås, vil ikke bøtta da trekke seg sammen?
Ville det være bedre å kjøle ned til 50-60 med spiralen før man tapper over og setter i gjæringsskap?


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
er jo mange viktige grunner for å kjøle raskt. http://www.howtobrew.com/section1/chapter7-4.html Skaff en bedre kjøler! I mellomtiden kan du kanskje bruke en malingsvisp på boremaskin men du bruker den korte kjøleren, blir sikkert litt raskere. i værste fall kan du bruke noen kveiler med hageslange, men den må være sterilisert.

gjærlås funker begge veier mht trykkforskjeller men kan suges tom. bruk derfor vann med starsan eller brennevin så gjør det ikke noe.
 
Nå er det vel mange som rapporterer utmerket resultat med no-chill brygging. Det var blant annet en artikkel om dette i siste BYO magasinet hvor metoden ble anbefalt da du sparer både tid og vann. Jeg anbefaler å lese denne artikkelen dersom du kan få tak i den.
 
Eg har brygga fleire av mine brygg sokalla no-chill. Har aldri opplevd dette som noko problem, snarare tvert om er det befriande enkelt ettersom min beste kjølemetode er: gjæringskaret står 3 timar i dusj/badekar gjennom vannbad med konstant rennande vatn.

Kan elles stadfeste at Europris sine gjæringskar tålar rykande varm vørter rett i karet. Har aldri opplevd plastsmak, svekka kar, e.l. For øvrig ein fin måte å gjera siste desinfisering av karet på.
 
Eg har brygga fleire av mine brygg sokalla no-chill. Har aldri opplevd dette som noko problem, snarare tvert om er det befriande enkelt ettersom min beste kjølemetode er: gjæringskaret står 3 timar i dusj/badekar gjennom vannbad med konstant rennande vatn.

Kan elles stadfeste at Europris sine gjæringskar tålar rykande varm vørter rett i karet. Har aldri opplevd plastsmak, svekka kar, e.l. For øvrig ein fin måte å gjera siste desinfisering av karet på.
Spørr fordi jeg er nyskjerrig:
Hiver du kokende vørter rett i gjæringsspannet? Man får vel ikke ut all lufta da? Men det funker like herligt?
 
Ja, i praksis er det kokande vørter som går i karet. Det står kanskje 1-2 min etter at kokinga er avslutta, pga praktiske hensyn mtp flytting av kar, mm. For å låse karet noko frå omgjevnadane har eg på gjæringslåsen med vatn i låsen, faktisk, ser på lufta som trekkast inn som eit minimalt problem. Dette både med omsyn til temperaturen i karet så lenge den vesentlege samantrekkinga føregår, og at det er viktig å få låst karet frå støv og anna grums frå omgjevnadane jo før jo heller.
 
Overfører du vørteren til gjæringskaret med slange for å unngå oksidasjon, eller tømmer du bare rett over?
 
Så de "down under" brukte plastkanner med skrutropp. Så klemte de på dem til vørteren var helt opp i ved åpningen og så sette de på troppen og lot den avkjøles til dagen etter.
 
Overfører du vørteren til gjæringskaret med slange for å unngå oksidasjon, eller tømmer du bare rett over?
Eg har tømt over flesteparten av brygga mine rett i gjæringskaret, men har etter nokre feila presisjonstømmingar no gått over til å ause over 2/3 (med 1,5L-kokekar) og helle over resten. Det er langt meir kontrollerbart og ein slepp vaske gulvet etter overføringa. Eg er ikkje bekymra for oksidering så lenge gjæren ikkje har kome i karet.
 
Største utfordring med no-chill er bakterievekst. En lang periode med ideel temperatur for bakterier uten gjær som tar opp konkurransen. Vær ekstra påpasselig med hygiene så bør det funke bare bra.
 
  • Like
Reaksjoner: LC
De snakket om dette på Basic Brewing-podcasten for noen episoder siden. Der var den en gammel knekt som hadde hatt vørteren stående i boden i 8 mnd før han pitchet gjær. :) Det gikk fint det.
 
Der lærte jeg noe amarillo. Jeg har tidligere brukt malingsvisp sporadisk for å øke sirkulasjon rundt kjølespiralen, men i følge howtobrew kan dette være skummelt om en pisker luft inn mens vørteren er varm.
 
HSA er vel strengt tatt en myte. Det er ikke vitenskaplig hold i at veske, som senere tilsettes oksygen, kan oksideres på en skadelig måte bare fordi den er varm.
 
Sjå det ja, bryggemiljøet er sanneleg fullt av myter. Kva som er rett anar eg ikkje, men sjølv har eg ikkje kjent nokon pappsmak i mitt øl trass i tidvis heftig tømming av varm vørter over i karet. I seinare tid har eg som nemnt likevel heller ausa vørteren over i karet, men det skuldast praktiske årsakar heller enn HSA.
 
Tror det viktigste er å passe på å ikke ha så mye luft i beholderen man oppbevarer vørteren i. Flyll helt opp og pass på å holde alt rent. Bakterier som vanligvis tar seg inn pga manglende renhold vokser ca. 6x raskere enn noen gjærtype så den tar enkelt over en vørter om den får mulighet.
 
Pappsmak får du av varig eksonering til oksygen, f.eks for stor head space. Som å ha smør/olivenolje stående uten lokk/tropp. Eksponert for lenge og den gir en rimelig ekkel smak. Plasking ville jeg ikke bekymret meg så mye for, det er jo ikke akkurat som om du slår de kraftig fra bøtte til bøtte over lenger tid.
 
HSA er ikke noen myte, men problemet er SVÆRT overdrevet. Det har først og fremst betydning for større lagerbryggerier hvor man VIRKELIG ønsker å minimere uheldig oksygentilgang.
 
Sjå det ja, bryggemiljøet er sanneleg fullt av myter.

Det har du helt rett i, det er vanskelig å vite hva en skal tro på, det finnes nok en del myter blant bryggere. Du gjør flere feil 'ifølge boka', men får godt øl allikevel.

Ølbrygging er en eldgammel tradisjon, jeg tror de klarte å få til godt øl i gamle dager også, uten å tenke over ting som HSA, riktig mesketemperatur, pinlig nøyaktig gjæringstemperatur, sterilt utstyr osv. osv.
 
Tilbake
Topp