Jeg gjenoppliver denne tråden igjen. Jeg har brukt utvendig hageslange for kjølevann til mine brygg, og når det er minusgrader utgår dette. Det har tidligere betydd at jeg ikke har kunnet brygge vinterstid. Men egentlig er jo Norge vinterstid perfekt for no chill, siden det er så kaldt. Det går raskere enn i Australia, der denne metoden er mest utbredt på grunn av vannrestriksjoner om sommeren. Det gjør også at man sparer litt bryggetid og rengjøring av kjøleutstyr.
Jeg er såvidt i startfasen med dette, men har brygget mitt andre brygg med no chill, og har nå begynt å tenke på å justere/optimalisere metodikken noe ift. mine behov.
Jeg vet at metoden er omdiskutert, og jeg synes jo det gjør den ekstra interessant. Derfor denne gjenopplivningen. Så langt er erfaringen:
Positivt:
- Sparer tid i selve bryggedagen til kjøling.
- Mindre avansert utstyr (i.e. kjølere og slanger)
- Mindre vannforbruk (ikke så viktig i Norge)
- Ikke avhengig av hageslangen (den gjelder vel mest meg og mitt oppsett)
Negativt:
- Frykt for oksydering, HSA (Vørteren er nesten kokende når den overføres til lukket beholder med nesten ikke noe luft, men den blir jo kjølt ned uten at gjær får jobbet, så her er det definitivt usikkerhet)
- Mindre kontroll med humletilsetningstimingen på grunn av at vørteren er varm så lenge (Vanlig å legge til 20 minutter ift oppskrift for hva humlen bidrar med. Dette har jeg tenkt å forsøke å løse, se nedenfor)
- Frykt for infeksjoner (Kokende vørter. I think not)
- Tendens til mer uklar øl? (se oksydering)
Så til mulig optimalisering:
Jeg vurderer å brygge en mer konsentrert vørter, og så kjøle ned ved å tilsette kaldt vann (kokt og nedkjølt) slik at man havner rundt 80 grader umiddelbart. Det burde gi et mer normalisert humlebidrag. Her er det noen mulige ulemper:
- 80 grader er ikke like bra som 100 grader for å hindre infeksjoner. Men det er jo ikke mye som overlever 80 grader heller.
- 80 grader er ikke like bra som 100 grader for å hindre oppløst oksygen i vørteren. Dette er noe jeg må bygge erfaring på.
- Det er gjerne dårligere utbytte når man brygger mer konsentrert vørter, siden man bruker mindre vann til mesking og skylling.
Uansett kommer jeg til å forsøke dette. Ølet jeg har laget så langt med no chill har ikke avskrekket meg. Det er morsomt om det fungerer (etter "det enkle er ofte det beste"-prinsippet).