loebrygg
Norbrygg-medlem
Dumper denne her
Tror kanskje den ble litt oversette i "dumme spørsmål tråden"
Hvis ingen har noen tanker rundt dette er det greit, men da ligger den ihvertfall på rett plass
Jeg har aldri forstått poenget med å helle varm vørter over i gjæringskaret nå man enkelt bare kan kjøle ned i kjelen
Problemet med HSA omgår man også da, også får man luftet vørtern på "normal" måte når man overfører til gjæringskaret f.eks dagen etter
Tror kanskje den ble litt oversette i "dumme spørsmål tråden"
Hvis ingen har noen tanker rundt dette er det greit, men da ligger den ihvertfall på rett plass
Sitter å hører på en podcast om no-chill, og får inntrykket av at det er mest vanlig å helle varm vørter i en blastikkbøtte som tåler det og la den kjøles ned.
Ville det ikke vært bedre å la vørtern kjøles ned i kokekjelen? Jeg kan ihvertfall tenke på to ting som er bedre den veien; kjelen er av metal som leder varme bedre enn plastikk så nedkjølingen går fortere, og hvis du heller nær kokende vørter i gjæringsbøtta vil det fortsatt være en del trub igjen, men hvis du lar vørtern kjøles ned i kjelen over natta innbiller jeg meg du får ganske klar vørter.
En 15 liters batch vil vel greit kjøles ned over natta på den måten?
Jeg har aldri forstått poenget med å helle varm vørter over i gjæringskaret nå man enkelt bare kan kjøle ned i kjelen
Problemet med HSA omgår man også da, også får man luftet vørtern på "normal" måte når man overfører til gjæringskaret f.eks dagen etter