No-chill brygging

Dumper denne her
Tror kanskje den ble litt oversette i "dumme spørsmål tråden"
Hvis ingen har noen tanker rundt dette er det greit, men da ligger den ihvertfall på rett plass

Sitter å hører på en podcast om no-chill, og får inntrykket av at det er mest vanlig å helle varm vørter i en blastikkbøtte som tåler det og la den kjøles ned.
Ville det ikke vært bedre å la vørtern kjøles ned i kokekjelen? Jeg kan ihvertfall tenke på to ting som er bedre den veien; kjelen er av metal som leder varme bedre enn plastikk så nedkjølingen går fortere, og hvis du heller nær kokende vørter i gjæringsbøtta vil det fortsatt være en del trub igjen, men hvis du lar vørtern kjøles ned i kjelen over natta innbiller jeg meg du får ganske klar vørter.

En 15 liters batch vil vel greit kjøles ned over natta på den måten?

Jeg har aldri forstått poenget med å helle varm vørter over i gjæringskaret nå man enkelt bare kan kjøle ned i kjelen
Problemet med HSA omgår man også da, også får man luftet vørtern på "normal" måte når man overfører til gjæringskaret f.eks dagen etter
 
Dumper denne her
Tror kanskje den ble litt oversette i "dumme spørsmål tråden"
Hvis ingen har noen tanker rundt dette er det greit, men da ligger den ihvertfall på rett plass



Jeg har aldri forstått poenget med å helle varm vørter over i gjæringskaret nå man enkelt bare kan kjøle ned i kjelen
Problemet med HSA omgår man også da, også får man luftet vørtern på "normal" måte når man overfører til gjæringskaret f.eks dagen etter
I min "kjele" er det ganske lite effektivt å kjøle, siden varmeelementet er varmt lenge etter at strømmen er av.
 
Tror det er vanlig når man går for "no chill" metoden, og helle vørteren på kanne lignende gjæringskar. Da for man skrudd på lokk så det blir helt tett når man lar det kjøle seg ned.
 
I min "kjele" er det ganske lite effektivt å kjøle, siden varmeelementet er varmt lenge etter at strømmen er av.

Hvis man brygger i bryggemaskin ser jeg den, men i en 20 liters SS kjele tror jeg det skal gå rimelig greit over natta
Er i hvertfall villig til å prøve en gang
 
Tror det er vanlig når man går for "no chill" metoden, og helle vørteren på kanne lignende gjæringskar. Da for man skrudd på lokk så det blir helt tett når man lar det kjøle seg ned.

Og hva er fordelen med det? Unngå oksygen?
Hvis man har kokt vørtern fri for oksygen og setter på ett lokk tror jeg ikke det skjer så mye over natta

Det virker jo også mye tryggere mtp. behandlig av kokende vørter
 
Hvis man brygger i bryggemaskin ser jeg den, men i en 20 liters SS kjele tror jeg det skal gå rimelig greit over natta
Er i hvertfall villig til å prøve en gang
De tre gangene jeg har brygga i en vanlig kjele har jeg satt kjelen i snøen og latt den kjøle seg der. Det har funka fint.
 
Og hva er fordelen med det? Unngå oksygen?
Hvis man har kokt vørtern fri for oksygen og setter på ett lokk tror jeg ikke det skjer så mye over natta

Det virker jo også mye tryggere mtp. behandlig av kokende vørter
Tenker først og fremst på infeksjon, men som sagt jeg tror. Det er ihvertfall slik jeg har sett det er blitt gjort når folk snakker om "no chill", spesielt de der under.

Men, finnes sikkert mange andre og sikkert bedre måter og gjøre det på.
 
Tenker først og fremst på infeksjon, men som sagt jeg tror. Det er ihvertfall slik jeg har sett det er blitt gjort når folk snakker om "no chill", spesielt de der under.

Men, finnes sikkert mange andre og sikkert bedre måter og gjøre det på.
Ja, no-chill på kanner er vanlig i Australia har jeg sett. Kanskje fordi de ikke har ubegrenset med vann til kjøling?
Jeg ville tenkt at det kommer smak fra plasten når man heller nær kokende vørter i kanner, men det er kanskje ikke noe problem?
 
Og hva er fordelen med det? Unngå oksygen?
Hvis man har kokt vørtern fri for oksygen og setter på ett lokk tror jeg ikke det skjer så mye over natta

Det virker jo også mye tryggere mtp. behandlig av kokende vørter
Du får sikkert optimalisert oksideringa på den måten. Oksygenet tas fort opp igjen. Men jeg veit ikke om det spiller noen særlig rolle når vi mesker uten strenge lodo-tiltak. Da har vi vel fått aktivert alle oksidasjonsprosessene allerede?

Australierne bruker vel kanner de fyller helt opp, så akkurat oksygenet er ikke noe tema der. Det som er et problem er isomerisering av alfa-syre. Det må en vel korrigere for når en beregner bitterhet - uansett om en bruker kjele eller no chill-kube.

Jeg hørte nylig en episode av experimental brewing der det blei sagt at erfaringene med no chill avhang av øltypen. (Trur det var Denny Conn som sa det.) Husker i farten ikke hvilken episode, eller hvilke øltyper det ikke funka så bra for. (Jeg satt og hørte på med et halvt øre mens jeg holdt på med litt konsentrasjonskrevende bryggeoppgaver:).)
 
Ja, det er vel det vanlige at det funker best for type Brown Ale og lignende, og mindre bra for IPA, tysk pils osv.

Jeg tror et humlefilter kunne vært nyttig her. Som man kan fiske opp når man ønsker å avbryte kontakttiden
Det, også kanskje vente med den største humletilsetningen til etter at vørtern har nådd ~80 C hvis man brygger IPA
 
Sist redigert:
Vil bare dele min erfaring rundt dette temaet. Hytte uten strøm og innlagt vann, men brygger da ale der også, på en krabbekoker. (BIAB) Slår av etter en time koking, lar vørteren stå i kjelen med kjøkkenhåndkle som lokk til dagen etter. Tømmer over i gjæringsbøtta og tilsetter gjær. Flasker 5. dagen uten og tilsette karboneringsukker, da det er litt gjæring igjen ennå så det blir greit på flaska etter et par uker. Det siste er mest for moro skyld, da det er greit å spare tid siden jeg er avhengig av en noenlunde grei nattetemperatur også. Klart tempen i bøtta svinger litt opp og ned etter været, men ingen har klaga på ølet ennå da. Så ja, brygging kan og er en vitenskap hvis man skal lage nøyaktig samme øl gang etter gang, men er man litt nyskjerrig, og åpen for variasjoner, er det ikke så vanskelig.
 
Det der er god gammel gårdsbrygging, bortsett fra glassflaskene. Som du sier vil smaken variere noe etter været, men det er jo noe av sjarmen :)
 
Prøvde meg på nattmesking i helga, og hvis resultatet av det er godt, så tror jeg at no-chill inkluderes i neste batch.

edit: For å spesifisere, om jeg skal teste no-chill er vel ikke direkte avhengig av om nattmeskinga blir god. Men åpenheten min for å teste større endringer blir kanskje større ;)
 
Brulosophy la ut en test med no-chill i dag. Der var det tydelig at det ga et annet resultat enn en vanlig (rask)nedkjøling. Hva som var best likt varierte imidlertid.
Til nettstedet
 
Korttidshukommelse er oppskrytt...
Husker ikke engang hva det var. Greier meg helt fint uten. Det er som regel nok av folk som stadig minner deg på alt du skal gjøre.

Jeg synes det exbeerimentet var litt snålt. Hvorfor fikk det raskt nedkjølte ølet en ukarakteristisk smak? En skulle jo tru at øl som kjøles ned på den vanlige måten, vil utvikle en smak man venter. Hvis ikke, tyder vel det på at det er noe galt her?

Men no-chill-ølet blei jo godt, så kanskje skulle en prøve?
 
Sist redigert:
Dere som no-chiller (er det et ord?) - hva oppbevarer dere vørteren i mens den kjøles?
Ser for meg at fatene jeg gjærer i til vanlig lett kan implodere.
 
Tilbake
Topp