NM 07 SS1 - Belgisk tripel - Espen Lothe

Har lyst til å brygge dette brygget, men lurer på hvordan man kan få attenuation: 86 % når det er oppgitt fra Wyeast 74 - 78 % ?
 
Skal brygge denne til uka. Når jeg legger inn denne på BeerCalc - blir IBU bare 23.
Stemmer dette, eller må jeg ha i mer humle for å nå 36 IBU?
 
Lurer på en ting, jeg er foreløpig i startfasen på dette eventyret som venter og lurer på dette med rett tilsettnings tidspunkt for sukker.
Har så langt kun kjøpt ferdige pakker med det vi trenger, med unntak av sukkeret.
Har jeg skjønt det rett at vi kan med fordel tilsette dette i den siste delen av kokingen ?
Og i så fall, skal koke den i forkant eller kan det helles rett i ?
 
Nei sukkeret tilsetter du etter stormgjæringen. Jeg gjorde det etter 4-5 dager tror jeg. Husker ikke no i farta. Å da må det så klart steriliseres
 
Jeg har tilsatt sukker i øl både under kok og etter stormgjæring, uten å notere meg de helt store forskjellene. Enklest å ha det i koket.
 
Siterer Garh: Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.


Viss man leser første side av posten så får man svar på det:)
 
Da har du ikke laget store nok øl.

1.080 er stort nok for meg ihvertfall :) kommer muligens litt an på andelen sukker også. Siste store jeg gjorde hadde jeg i sukkeret etter 2 dagers gjæring og attenuerte 90%. Forrige Saison med OG 1.055 attenuerte også 90%, da med sukker i kok.
 
Jeg har lyst til å forsøke meg på denne, men jeg lurer litt på hvordan jeg skal beregne gjærmengde her. Jeg kommer til å måtte lage et brygg på 15-16 liter og lurer på hvordan jeg best kan beregne hvor mye gjær jeg trenger. Siden sukkeret skal tilsettes noe ut i gjæringen antar jeg det blir feil å bruke kalkulatoren til å beregne gjærmengde til et brygg med OG 1.088, men kan noen forklare meg hva som blir den beste måten å gå fram på for å nå riktig FG?
 
Jeg beregnet gjær etter OG fra kok.
Anbefaler denne. Knallgod nå allerede
Brygget i juni.

Sendt fra min HTC One
 
Flott!

Jeg har ikke gjort denne typen beregning før, men siden oppskriften ikke sier noe om dette: kan det stemme at SG etter kok skal vær 1.074-1.075, og at sukkeret som tilsettets etter stormgjæringen da påvirker med ca. 14-15 enheter til, for å få en OG på 1.088?
 
Tilbake
Topp