Vaske gjærkar i oppvaskmaskin

Enkelt og greit, er dette noe å satse på?
Det går akkurat et gjærkar i maskina når jeg vipper ut øverste hylle. Og oppvaskmaskinpulver er vel godkjent vaskemiddel til bryggeutstyr?

Det som bekymrer meg er fettrester og avleiringer som ligger i maskinen....
 
Det går an å bruke oppvask pulver / tabletter til dette, men tenk renslighet som på lab.

Konsist renslighet er med på å gi konsiste bryggeresultat.

Skaff deg oxi clean 1 kg evt 1 kg PBW fra en av bryggebutikkene e.l. i det ganske land. Setter ikke smak, inneholder iallefall ikke glansemiddel.

Dette er en del av håndverk kosen med hjembrygging syns jeg. :)
 
Jeg gjør det, men da tar jeg ut alt annet
Kjører ikke med skitne middagstalerkner
Bruker vanlig oppvasktabletter, skal jo uansett desinfiseres før brygget tilsettes
 
Jeg har kjørt mitt på 50 grader og brukt vanlig billig maskinoppvaskpulver. Sendte en mail til Youngs for å høre om det var trygt å kjøre det på 65 grader også, og da fikk jeg dette svaret i retur:
Good afternoon Johnny,
We would recommend that you do not put your brewing vessel in your dishwasher, detergents can flavour your wine or beer and give a nasty taste.
The best thing you can do is clean/sterilise your vessel with Youngs steriliser.
Lee
Men jeg fortsetter å ta det i oppvaskemaskinen :)
 
Hadde eg hatt bryggeutstyr som gjekk inn i oppvaskemaskina så hadde eg brukt den. Bruk oppvaskmiddel utan parfyme, feks Coop änglamark så slepp du usmak og lukt.
 
Har gått til anskaffelse av en liten 50 cm oppvaskmaskin som står i bryggeriet. Brukes kun til glass og bryggeutstyr som gjæringskar. Bruker vanlig maskinoppvaskpulver uten glansemiddel. Vasker på 70 grader. Fungere meget greit.
 
Alt jeg kan få dyttet inn.
Vær obs på topplokk til opel i aluminium. De blir litt misfarget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp