STC-1000 hengte seg opp på varming

Sotrajohnny

Norbrygg-medlem
I løpet av natten har min STC-1000 hengt seg opp på varming. Den viser riktig temperatur, og LED står på "cool" men allikevel er det releet på "heat" som er aktivt. Heldigvis hadde jeg et lite varmeelement og stormgjæring var over så jeg tror ølen klarer seg, men jeg skulle gjerne visst hva som har skjedd.

Er det noen andre som har opplevd at STC-1000 har hengt seg opp og hva har dere i så fall gjort for å fikse det?
 
For min del hjalp det å åpne STC en og tvinge releet løst med en kraftig magnet. Nå virker den (enn så lenge) som før.
 
Husk at maksimal belastning på dette er 10A. Skal en belaste mere må en bruke en kontaktor i tillegg.
 
jeg opplevde det samme for litt siden. ølen stod og koste seg på 17,5 grader sakte på vei mot 18. pluselig hang driten seg opp (klokka 23.30) og varmebeltet stod på hele natten. neste morgen når jeg voknet var ølen på 20,4 grader. det ble ingen klare usmaker så det gikk vel greit nok men det er noe drit at slikt skjer.
 
Sist redigert:
Et rele kan henge seg opp uansett hva det står i, pga. mekanisk svikt eller at det brenner seg fast, ingen av delene er en sensasjon :)
En ssr kan og brenne seg fast hvis den blir for mye belastet, den vil da enten slå seg av når den blir kald igjen eller aldri slå seg av, noe er det med aly :)

Du bør følge med denne STCen hvis du bruker den mer, en SSR er et alt. som det ble foreslått.
 
Hei.

Jeg har opplevd det samme 2 ganger. :mad:
Denne var montert til en liten fyseboks som jeg bryker til glykolkjøling. Har en misstanke om at når kompressoren starter så gir den så mye belastning at det tar knekken på det lille releet. Så nå har jeg koblet mot et 40A rele slik at dette ikke skal skje mer!;)
 
Vanlige kjøl/frys er ikke noe belastning å snakke om, men det er induktiv last som lager gnist/lysbue og brenner kontaktene, derfor er ikke motorlasten på 2200 W slik som det er med varmeovner (ohmsk last)
Dette er ikke et problem med SSR, men den kan trenge kjøleplate.

Noen som vet hva maks induktiv last er, og hva spolespenningen er på STC1000 ?

Jeg forstår ikke hva du mener med at du må fjerne releet Hans Einar men det gjør ikke noe så lenge du ikke gjør noe galt. :)
 
Om du lodder bort releet kan du ta spolespenningen fra punktene til der hvor spolen sto og laske ut på heat klemmene. Spolespenningen er 12v mener jeg, og godt egnet til å styre SSR med.
 
Tilbake
Topp