Boulevard Tank 7 Klone

Beersmith ja. Prøvde det på et tidspunkt men det var en liten terskel å komme over for å komme i gang med. Rekker neppe det før lørdag... Noen som kan hjelpe meg med å havne på rett jorde? Er det 10 g, 100 g, 300 g, 500 g, 1 kg, 10 kg, ...? Uten hjelp havner jeg vel på et 200 g tenker jeg.

Hei,

Da har jeg dyttet tallene dine inn i Beersmith.. OBS! Er veldig avhengig av hvor lang tid du er over 79 grader. Jeg har dyttet inn 10 min..

2015-01-15 17_14_53-BeerSmith 2.png
 
1000 hjertelig takk! Dette er til stor hjelp! Skal nok skaffe meg Beersmith skjønner jeg...
Tror 10 minutter over 79 grader ikke er så langt unna.
Da forstår jeg det slik at det er 146,04 g som er den mengden jeg skal bruke. Stemmer?
Oppskriften min ligger da her for dem som er interressert.
 
Det var da voldsomt med humle! Kan ikke huske at Tank 7 var så humlerik, men mulig jeg husker feil.
Ja, de bruker MYE Amarillo. Totalt bruker vi altså 414 g Amarillo, 12 g Magnum og 10 g Simcoe til en 50 l batch. Ny rekord for oss i hvert fall! Skal bli spennende å se hvordan dette smaker, og hvordan det matcher orginalen!
 
Ja, de bruker MYE Amarillo. Totalt bruker vi altså 414 g Amarillo, 12 g Magnum og 10 g Simcoe til en 50 l batch. Ny rekord for oss i hvert fall! Skal bli spennende å se hvordan dette smaker, og hvordan det matcher orginalen!
Smaker sikkert digg. Ble bare litt sjokkert ☺
 
1000 hjertelig takk! Dette er til stor hjelp! Skal nok skaffe meg Beersmith skjønner jeg...
Tror 10 minutter over 79 grader ikke er så langt unna.
Da forstår jeg det slik at det er 146,04 g som er den mengden jeg skal bruke. Stemmer?
Oppskriften min ligger da her for dem som er interressert.

Ingrn årsak! Beersmith er genialt :) stemmer med 146,04 ja
 
Screenshot_2015-01-20-02-51-37.png Her er humleregimet for 16.5L
Antar den bare kan ganges med tre dersom din humle har samme alfasyre som min. og du lar den trekke i 15 mminutter.
Tørrhumlet med ca.0.7g/L
 
Helt rått!!! Beste ølen! Nå må jeg prøve å brygge. Helt rått at dere har fått all info :))) men er det noen som har oppskriften til 25L klart og revidert fremgangsmåte ?
 
Hei, har prøvd å få oppskriften over på 25L. Gitt ut fra oppskriften som ble sendt over på mail og postet her:

Ser dette greit ut og nærme nok???

25 l
Malt
5.89 kg pale ale malt
1.25 kg mais flaket
0.75kg flaket hvete

Mash in: total 100 min
63 and rest for 70 minutes.
68 - 25 min
73- 15 min
Mash off at above 79 in 10 minutes, god skylling i 40min.
We look for a beginning of boil gravity of 1063 and boil for 70 minutes to look for 1067 at the end of the boil.
Hops
Magnum - 8g at 98 Celsius (oppkok)
Simcoe - 8g @ 45min kok
Amarillo - 100g @ 5 before end of boil
Amarillo - 70g After boil in the whirlpool
We cool the wort to 19 C, pitch with a high gravity Trappist strain (I suggest Wyeast 3787) and let it rise to 21 C. We ferment at 21 until we reach 1028 at which point we temp up to 23 for the remainder of fermentation. Ending FG is 1009.
Dry Hopping
Amarillo 30 gram 7 days

Hva tror dere?
 
Sist redigert:
Har du laget denne? Isåfall blir det noe saison preg igjen etter all senhumle?

Tror egentlig det humleregimet er litt for beskjedent faktisk. Kanskje humlen min er noe forringet. Ellers har det bare med at ølen ikke gikk like lavt som originalen. Kjørte dobbel mengde tørrhumle på fem av literne som fikk WLP644 i sekundær, men den er ikke klar ennå.
Saisonaktig? Jepp, et slags gjærpreg er det, dog ikke så tørr som ønsket. Min ble kun 7,8% da jeg hadde en lett brisen og lettkledd dame med stort oppmerksomhetsbehov springende rundt under brygget. Stuket til litt temperaturer og sånt da vet du ;-)
 
Tror egentlig det humleregimet er litt for beskjedent faktisk. Kanskje humlen min er noe forringet. Ellers har det bare med at ølen ikke gikk like lavt som originalen. Kjørte dobbel mengde tørrhumle på fem av literne som fikk WLP644 i sekundær, men den er ikke klar ennå.
Saisonaktig? Jepp, et slags gjærpreg er det, dog ikke så tørr som ønsket. Min ble kun 7,8% da jeg hadde en lett brisen og lettkledd dame med stort oppmerksomhetsbehov springende rundt under brygget. Stuket til litt temperaturer og sånt da vet du ;-)
Skal brygge denne selv ganske snart, har gjort små endringer i maltoppsettet, men beholdt humlen og gjæren.
Er bare litt nysgjerrig, hvilke temperatur fermenterte du på?
 
Tror egentlig det humleregimet er litt for beskjedent faktisk. Kanskje humlen min er noe forringet. Ellers har det bare med at ølen ikke gikk like lavt som originalen. Kjørte dobbel mengde tørrhumle på fem av literne som fikk WLP644 i sekundær, men den er ikke klar ennå.
Saisonaktig? Jepp, et slags gjærpreg er det, dog ikke så tørr som ønsket. Min ble kun 7,8% da jeg hadde en lett brisen og lettkledd dame med stort oppmerksomhetsbehov springende rundt under brygget. Stuket til litt temperaturer og sånt da vet du ;-)

Flott, brygget ikke en klone men heller litt inspirert, brukte Columbus og citra og kjørte på med amarillo ved 5min og WP.
La meg også litt under på abv og brukte belle saison, skal tørrhumle på mandag så får ta en måling da.
Lukter Saison fra gjærlåsen så jeg har trua
 
Har bare enkle gjæringsmuligheter med romtemp. Måler noen ganger med termometer festa til bøtta, men ikke alltid.
-Den starta på ca 22 i et døgn til den var godt igang, så ned på 19-20 i en uke før den fikk stå 12 dager på 24. Tørrhumla 0.75g/L i ti dager og karbonerte til 3.5 vol.
Neste runde skal jeg bruke annen gjær. Danstar Belle Saison eller Abbaye, og Brett delen skal få B. Clausenii pluss CBC-1 ved flasking. Belle Saison spiser opp det meste ved høy nok temp og kan lett bremse ved for lav temp. Har laget annen Saison med den og gjæret på 27-28grader mot slutten. FG 1.001 etter tre uker. Tørr øl, men fyldig og fruktig samtidig. Artic sak. Laget også en Saison-inspirert sak med wlp550 og 20% syrnet malt, den blir bare bedre og bedre nå etter 3-4mnd på flaske.
Regner med den Tank7-varianten også har godt av noen måneder på flaska for å utvikle de fruktige trappistgjærtonene.
 
Er det noen her som har prøvd å flaskegjære med brett og Champ.gjær (+ 2gr sukker) slik som Bouldvard sier de gjør i sin Saison +brett?
Har etter en uke SG på ca 1,015. Håper å komme noe mer ned, men tviler på jeg kommer til 1,009.
Lurer litt på risikoen for flaskebomber, men har veldig lyst til å flaskegjære halve batchen med brett.
 
Sist redigert:
Liten tilbakemelding på vårt brygg av Tank 7 (dvs. ikke Saison Brett som det spørres om i forrige innlegg) så langt: Lørdag 17/1 brygget vi iht. følgende oppskrift:
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Sh%F8lbryggeriets%20Farmhouse%20Ale%20batch%20%23007
Litt om hele prosessen her:
http://www.sholbryggeriet.no/?page_id=646
Forrige mandag 26/1 stakk vi om og tørrhumlet. Vi målte da en SG på 1.016. I dag tappet vi på flaske etter å ha målt FG på 1.015, altså ikke mye som har skjedd siste uke. Det virker som det kommer til å bli et bra øl (smak og aroma er bra), men altså ikke så lav FG som det skulle vært (1.009). Naturlig nok litt mer maltpreg og ikke så tørr. Det ble jo heller ikke den OG'en det skulle vært (vi fikk 1.064 og skulle hatt 1.069), så den blir "bare" på 6.7%. Ikke helt Tank 7, men som sagt tror vi dette blir godt! Skal bli spennende å smake om et par uker:)
 
Er det noen her som har prøvd å flaskegjære med brett og Champ.gjær (+ 2gr sukker) slik som Bouldvard sier de gjør i sin Saison +brett?
Har etter en uke SG på ca 1,015. Håper å komme noe mer ned, men tviler på jeg kommer til 1,009.
Lurer litt på risikoen for flaskebomber, men har veldig lyst til å flaskegjære halve batchen med brett.

Champagnegjæra bruker de nok kun for karbonering. Den vil ikke bidra til å gjøre ølet noe tørrere enn saccharomyces gjør for "svake" øl, siden den kun spiser enkle sukkerarter (men har høy alkoholtoleranse). Brett kan gjøre den ganske mye tørrere ja, men bruker lang tid. Lønner seg å vente litt før man flasker med brett. Hvis du ikke gjør det bør du bruke ganske kraftige flasker.
 
Tilbake
Topp