Paulaner Hefe-Weissbier oppskrift?

Jeg bruker alltid å cold-crashe starteren etter at den har gjæret fra seg på magnetrøreren, slik at jeg kan dekantere "ølet". Starteren tok jeg ut fra kjøleskapet kanskje 20-30 minutter før jeg pitchet den i kald vørter. Regner med den var ca. like varm som vørteren.
 
Jeg bruker alltid å cold-crashe starteren etter at den har gjæret fra seg på magnetrøreren, slik at jeg kan dekantere "ølet". Starteren tok jeg ut fra kjøleskapet kanskje 20-30 minutter før jeg pitchet den i kald vørter. Regner med den var ca. like varm som vørteren.
Regnet med det var slik du gjorde det, men ville bare sjekke. Takk for info.
 
Til dere som har brygget dette, kan noen gi en pekepinne på hvem butikk dere handler råvarer fra?
Klare ikke helt å finne frem til en butikk har alt som trengs, eller fordelt på 2 for den saks skyld.
Har bare brygget ferdigsett så langt, så ikke så mye som ett eneste korn å hente fra eget lager:)
Er det bare å krumme ryggen og hente fra alle til jeg har komplett liste, eller trikses det litt med substitutions?
 
Hvetemalt og pilsnermalt skal ikke være noe problem å få tak i. Weyermann/Best Malz funker fint. Har med hell tidligere handlet hos bakke brygg. De har både weyermann pils, munich, caramunich og carafa. Er ikke helt sikker på om det var Weyermann hvetemalt dog. Petit Agentur har vel også, ville jeg tro.

Så lenge du bruker riktig maltsort, er kanskje ikke leverandør styggviktig.
 
Det STÅR at man må source tyske ingredienser... Nå har det seg sånn at min primærkilde for alle maltsortene i oppskriften bortsett fra hvetemaltet er weyermann, så jeg kan ærlig talt ikke uttale meg på om ølet blir veldig annerledes eller ikke. Mest sannsynlig ikke, vil jeg tro.
 
Nå har jeg prøv denne oppskriften og fikk den på flaske igår. Fargen ble litt mørkere enn orginalen, men ølet smakte godt! Ble litt overrasket over utgjæringen på denne (wlp380) - havnet på 69%. Gjæret på 16-18grader. Laveste jeg har opplevd på mine brygg sålangt. Noen som har lignende erfaringer?
 
Trodde jeg hadde nok gjær, lagde starter iht til MrMalty med to rør (1mnd & 5mnd gammelt). Pitchet på 13g og økte til 18g over 2 døgn. Slet litt med å treffe på mesketemperaturen, det kan jo være medvirkende.

Har vasket denne gjæren, så får se hvordan resultatet blir neste gang!
 
Hei! Jeg er helt fersk, har satt mitt andre brygg nå. Og det var Paulaner kopi brygget. Lurte på hva slags temp dere anbefaler etter at brygget er flasket. Det står nå på 18 grader i et vinskap. Skal flaske om en uke. Første brygget mitt var en kölsch, den stod bare i romtemp etter at den var flasket.
 
Har aldri opplevd at øl blir skikkelig karbonert på så lite som ei uke jeg, nei!
Det må iallefall 2 uker til, og kanskje 3-4 uker for at ølet skal få modnet seg skikkelig og ikke ha et tydelig uferdig preg.
 
9-10g pr liter blir bra. kok sukkeret opp i 3-5dl vann, anbefaler bruk av omstikkingskar med tappestang....
 
Tilbake
Topp