Gjærstarter?

Gahr skrev:
Arkmagi skrev:
Jeg har lurt litt på hvordan det har seg. En gjærstarter er vel teknisk sett bare en liten batch med vørter, som en putter gjæren oppi? Hvorfor er dette annerledes enn å putte gjæren i en større batch med vørter?

Har jeg misforstått noe?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det er dessverre ikke helt så enkelt... Rett gjærmengde er viktig i øl, rett og slett fordi gjæren fort blir "sliten" hvis du starter med for lite. Hver gjærcelle can formere seg et gitt antall ganger før den dør. Til denne formeringen trenger den oksygen. I en vørter er det en gitt mengde oksygen. Denne blir raskt brukt opp i starten av gjæringen og får cellene til å formere seg. Begynner man med for få celler vil oksygenet være brukt opp før man klarer å lage nok celler til at vørteren lett kan gjæres ut, og man risikerer at ølet ikke attenuerer skikkelig. Oksygenmangelen som oppstår før man har nok celler kan også være med på å gjøre at esterproduksjonen blir for høy i forhold til det som er lnskelig i ølet. Gjær og gjæringskontroll er den aller viktigste faktoren for å optimalisere smaken i ølet...

Kan man tilsette mere o2 under gjæringen etter noen dager for å gi gode forhold mtp o2?
 
Blir ikke helt klok på den mrmalty kalkulatoren... Lagde en batch på ca 24l med OG 1.070, hadde oppi en starter jeg lagde på ei 1,5l brusflaske (med hull i korken og gjærlås..ganske lekkert). FG ble underkant av 1.020.
Ifølge mrmalty måtte jeg ha 2 rør, og 2,6l starter for dette brygget, men ønsket resultat ble oppnådd med 1 rør og halvert mengde starter. Gjæra var ganske fersk da, men allikevel...
 
Jamils kalkulator er vel kjent for å ta godt i, noe som er mye bedre enn alternativet (skal litt til for å overpitche). Dessuten består jo gjæringsprosessen av mer enn attuenasjonen.
 
Heisann :) Kansje dumt spørsmål men ifølge mrmalty trenge eg 4 liter starter med 4 rør Wlp530. Nå har eg bare en 2 liter erlenmeyer kolbe og 1 magnetrører. Kossen ville dokker gjort det ? lagd en 2 liter starter og oppbevart den gjæren i kjøleskapet mens eg lage en ny 2 liter ? eventuelt går det an i det hele tatt? Blir mitt første forsøk på ferskgjær. Sg en skal ifølge oppskriften være 1.075
:skitbra:
 
Andreaswahl skrev:
Heisann :) kanskje dumt spørsmål men ifølge mrmalty trenge eg 4 liter starter med 4 rør Wlp530. Nå har eg bare en 2 liter erlenmeyer kolbe og 1 magnetrører. Kossen ville dokker gjort det ? lagd en 2 liter starter og oppbevart den gjæren i kjøleskapet mens eg lage en ny 2 liter ? eventuelt går det an i det hele tatt? Blir mitt første forsøk på ferskgjær. Sg en skal ifølge oppskriften være 1.075
:skitbra:

Fire liter med fire rør? Hvor stor batch skal du lage?



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Takk Takk :) så det nå.. Så du kommer bare til og bruke 2 rør tilsammen på dine 50 liter ? skal innom Bryggselv i morra og kjøpe mg malt og noen rør tenker jeg.. så blir det brygging når starteren er klar :)
 
Andreaswahl skrev:
Takk Takk :) så det nå.. Så du kommer bare til og bruke 2 rør tilsammen på dine 50 liter ? skal innom Bryggselv i morra og kjøpe mg malt og noen rør tenker jeg.. så blir det brygging når starteren er klar :)

Jeg har satt starter med 2 rør, jeg har en egen tråd jeg kan linke deg til.

Jeg har allerede spurt om de samme tingene ;)
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,20910.0.html
 
Andreaswahl skrev:
sorry så nå at set sot 4 rør i 2,2 liter væske.. My bad Ska prøve meg på ein belgisk tripel type øl

Hvis du tilsetter sukkeret under gjæringa kan du slippe unna med mindre gjær.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg prøver med på et spørsmål i denne tråden..

Skal til med en Wit og lagde min første starter på fredag ettermiddag som iflg kalkulatoren skulle bli på 1.6 liter med ett rør WLP400 (intermittent shaking). Har ristet flittig på den fredag kveld og hele lørdag med jevne mellomrom.
I natt (ca etter ca 35 timer) satte jeg den på kjøl da det var lite skum igjen.
Nå etter 10 timer på kjøl ser den ut som dette (ref bilde)
Jeg hadde alufolie tett rundt toppen av flaska slik at lite, om noe, luft kom til etter at den ble satt til gjæring. Det var kanskje ikke så lurt..?

Men;
- kan man se på det bildet og si "dette ser bra ut - bare å brygge" eller må en på en eller annen måte måle seg frem til at starteren er utviklet nok?
- jeg har et ekstra rør WLP400 liggende (fikk med to i settet) - kan jeg ta det i vørteren i tillegg til starteren?
- om en lar en starter stå kaldt helt frem til bryggestart ( slik at det da går ca 3 timer frem til den skal helles i bøtta) - er det til strekkelig?


14027512921_fcbfe097c2_b.jpg
 
tormodi skrev:
Jeg prøver med på et spørsmål i denne tråden..

Skal til med en Wit og lagde min første starter på fredag ettermiddag som iflg kalkulatoren skulle bli på 1.6 liter med ett rør WLP400 (intermittent shaking). Har ristet flittig på den fredag kveld og hele lørdag med jevne mellomrom.
I natt (ca etter ca 35 timer) satte jeg den på kjøl da det var lite skum igjen.
Nå etter 10 timer på kjøl ser den ut som dette (ref bilde)
Jeg hadde alufolie tett rundt toppen av flaska slik at lite, om noe, luft kom til etter at den ble satt til gjæring. Det var kanskje ikke så lurt..?

Men;
- kan man se på det bildet og si "dette ser bra ut - bare å brygge" eller må en på en eller annen måte måle seg frem til at starteren er utviklet nok?
- jeg har et ekstra rør WLP400 liggende (fikk med to i settet) - kan jeg ta det i vørteren i tillegg til starteren?
- om en lar en starter stå kaldt helt frem til bryggestart ( slik at det da går ca 3 timer frem til den skal helles i bøtta) - er det til strekkelig?


14027512921_fcbfe097c2_b.jpg

dette ser bra ut - bare å brygge :)

Som du ser så har du fått mye mengder mer gjær enn det du helte oppi.

Jeg pleier å sette mine til kjøling ca 12-18 timer etter at jeg ser at de ikke blir lysere.
 
Hei.

Holder nå endelig på å lage meg en magnetrører, men det har oppstått et spørsmål. Når dere skal pitche gjæren, hva gjør dere med rørepinnen som da ligger i kolben? 'Fisker' dere den ut først, eller hvordan er prosedyren?
 
Hei.

Holder nå endelig på å lage meg en magnetrører, men det har oppstått et spørsmål. Når dere skal pitche gjæren, hva gjør dere med rørepinnen som da ligger i kolben? 'Fisker' dere den ut først, eller hvordan er prosedyren?
Sterk magnet på utsida holder rørepinnen på plass mens du pitcher gjæren. Deretter kan den fiskes ut uten tanke på håndhygiene etc..
Interessante erfaringer og tips på denne sida: http://forum.norbrygg.no/threads/bryggertabber.581/page-25
 
Magnet på utsiden er veldig praktisk. Ser ikke noen grunn til å ta den ut i det hele tatt før kolben skal rengjøres.

Jeg laget en magnetrører som ikke fungerte spesielt godt på de 2l koblene, men som viste seg å fungere utmerket på 5l. Er også stor forskjell på koblene. Har 2 stk 2l, og den ene bråker mye mer enn den andre pga litt forskjellig geometri på bunnen. Verdt å prøve litt forskjellig om den ikke fungerer perfekt første gang
 
Det er dessverre ikke helt så enkelt... Rett gjærmengde er viktig i øl, rett og slett fordi gjæren fort blir "sliten" hvis du starter med for lite. Hver gjærcelle can formere seg et gitt antall ganger før den dør. Til denne formeringen trenger den oksygen. I en vørter er det en gitt mengde oksygen. Denne blir raskt brukt opp i starten av gjæringen og får cellene til å formere seg. Begynner man med for få celler vil oksygenet være brukt opp før man klarer å lage nok celler til at vørteren lett kan gjæres ut, og man risikerer at ølet ikke attenuerer skikkelig. Oksygenmangelen som oppstår før man har nok celler kan også være med på å gjøre at esterproduksjonen blir for høy i forhold til det som er lnskelig i ølet. Gjær og gjæringskontroll er den aller viktigste faktoren for å optimalisere smaken i ølet...

Du har en plass lagt ut en steg for steg beskrivelse av laging av gjærstarter med flere steg. Hvor ligger denne?
Hvorfor må en lage starteren i flere steg istedenfor å lage allt på en gang?
 
Du har en plass lagt ut en steg for steg beskrivelse av laging av gjærstarter med flere steg. Hvor ligger denne?
Hvorfor må en lage starteren i flere steg istedenfor å lage allt på en gang?

Ligger i Medlemsseksjonen for betalende medlemmer.
Verd pengene! ;)
 
Tilbake
Topp