How-to Corneliusfat?

For å unngå å starte nye unødvendige tråder om cornelius, slenger jeg ut en problemstilling her:)

Etter å ha flasket et års tid, begynner jeg å bli særdeles lei av flaskedagen. Tenkte derfor å heller fylle på flaske litt etter behov. Men da må jeg ha en måte å holde stabil karbonering på fat, slik at jeg kan flaske noen flasker av gangen og å lagre ølen på kaldt på fat. Jeg har et fat med 19 liter ferdigkarbonert IPA. Dette er karbonert på 30 PSI, deretter på 20 PSI til ønsket mengde kullsyre. Skal fatene stå med litt trykk hele tiden for at karboneringen skal bevares, eller kobler man gassen av når fatet står lagret? Hvis jeg f.eks ønsker et kullsyrenivå på 2.6 vol/co2 på min IPA, og ønsker å holde den der. Vil f.eks 12.9 psi (ifølge bryggekalkulatoren på 4C) holde karboneringen jevn ved lagring på 4C, eller vil den fortsette å karbonere som igjen fører til overkarbonering?
 
Sist redigert:
Det bryggekalkulatoren gir deg er egentlig det som skal til for å holde ønsket karbonering. Du kunne faktisk satt på dette trykket (12.9PSI) og latt det stå slik i en ukes tid for å få samme kullsyrenivå(så lenge gassflasken er koblet til), det går bare litt fortere med høyere trykk. Når ølet er "mettet" med CO2 på dette trykket vil flyten av gass inn stoppe opp, og du vil holde samme kullsyrenivå. Da kan du koble fra gassen, og fatet vil holde samme kullsyrenivå så lenge ingen gass lekker ut.
 
Hei

Noen av dere som har vært bort i dette ? Har karbonert med sukkerlake, 7 dager senere ser jeg det tyter ut gjær/øl ut av utventilen. Fins det en lett måte å få det til å slutte ? er ventilen ødelagt ?
 

Vedlegg

  • 11654078_10155645924710417_127531192_o.jpg
    11654078_10155645924710417_127531192_o.jpg
    38,6 KB · Sett: 198
Stikk på biltema og kjøp ett rimelig tommesett (fastnøkler)
Bestill eller stikk innom nermeste bryggebutikk og kjøp O-ringer til ventilen (kjøp 10 stk så har du en stynd)
Jeg bruker litt vaselin også på pakningene. (for bruk i matindustrien - vaselin/silikon)
Demonter ventil, Squees av gammel O-ring og sett på en ny. Bytt gjerne den på toppen (utenpå) i samme slengen. Unngå bruk av metaller som kan skrape opp O-ring "setet" det kan føre til nye lekasjer.

Når du kjøper deg ett fat somer brukt, så sjekk med selger om det er byttet O-Ringer. Om ikke så bytt...
Nye fat er ok selvfølgelig.
 
Stikk på biltema og kjøp ett rimelig tommesett (fastnøkler)
Bestill eller stikk innom nermeste bryggebutikk og kjøp O-ringer til ventilen (kjøp 10 stk så har du en stynd)
Jeg bruker litt vaselin også på pakningene. (for bruk i matindustrien - vaselin/silikon)
Demonter ventil, Squees av gammel O-ring og sett på en ny. Bytt gjerne den på toppen (utenpå) i samme slengen. Unngå bruk av metaller som kan skrape opp O-ring "setet" det kan føre til nye lekasjer.

Når du kjøper deg ett fat somer brukt, så sjekk med selger om det er byttet O-Ringer. Om ikke så bytt...
Nye fat er ok selvfølgelig.

Fikk stoppet lekasjen. Det ble bytt av utgang, men ølet smakte gjær. Jeg skal ta den ut av kjøleskapet og la den stå i et par uker før jeg ser om det er i det hele tatt drikkendes. Er litt redd for at ølet i fatet ble ødelagt
 
Mulig du har startet gjæringen på litt høy temperatur da ? Hva brukte du og temp. på starter (om du brukte det ) pitchetemperatur og gjæringstemperatur kan være årsaken til "gjær"smak. Spesielt om du pithcer inn gjæren på litt høy temperatur (25grader er høyt til eksempel)
Prøv å kjøle ned vørten til 19-20 grader før du tilsetter (pitcher) gjæren. Og har helst gjæren om det er en starter i ved samme temperatur.
 
Jeg karbonerer 2 fat med farmhouse Ale nå, 0,8bar, tenkte å servere ved det trykket og.
Er det noe i veien for å karbonere i kjøleskapet? Ved 8-10grader?
 
Hei. Slenger meg på denne tråden her!

Jeg er nybegynner og har nettopp stukket over 2 gjæringskar med APA (Lucky Jack) og Hveteøl over til 2 x 19l corneliusfat. Planen er å få alt på flasker etterhvert. Men det er virkelig NÅ jeg kjenner hvor hjelpesløs jeg egentlig er, og lurer på om dette i det heletatt kommer til å bli øl! Jeg koblet flaska til corneliusfatene og kjørte på med 2 bars trykk.. samtidig som jeg rulla fatene frem og tilbake i ca 10 min. Dette var på en temperatur på ca 20 grader. Så satt jeg fatene ned i kjelleren på ca 12 grader... Der har de stått i 2 dager. I dag så kobla jeg til tappekrana og tappet i et glass, men det kom neste bare skum. Så slapp jeg ut trykket, koblet på flaska igjen, og satt på 0,5 bar, men det kommer fortsatt bare skum. Egentlig så lurer jeg bare på hvordan jeg får mindre skum. Jeg har prøblemer med å finne et sted som er kaldere enn 12 grader, fordi jeg ikke har plass i kjøleskap. Det jeg tenker nå, er å bare slippe ut alt trykket som er på fatene, og la det bare stå å roe seg ned. Noen tips? :eek:
 
Hvor mye co2 pleier å gå med til karbonering?

Jeg har en 4kg flaske som var ca 55bar på når den var ny, har karbonert 2 fat på 0,8bar i 9 dager nå, å viseren viser 40bar nå.. Trodde det skulle være litt drøyere enn det...
 
Hvor mye co2 pleier å gå med til karbonering?

Jeg har en 4kg flaske som var ca 55bar på når den var ny, har karbonert 2 fat på 0,8bar i 9 dager nå, å viseren viser 40bar nå.. Trodde det skulle være litt drøyere enn det...
Trykket i flasken varierer med temperatur. Står den i kjøleskap? Trykk gir ikke noe mening på hvor mye som er igjen på flasken.
 
Ok, ja, 55bar var i romtemperatur, nå står den i kjøleskapet på 8grader. Stemmer det at trykket vil være stabilt helt til det er tomt?
 
Har sendt en epost for å forhøre meg hvilke koblinger jeg må ha for å utføre dette, men jeg har jo gjæringkar med kran så her må en bruke noe annet enn det som er på video.
 
  • Like
Reaksjoner: KSA
Vanskelig å få til dette med en bøtte, da du vil sende co2 opp gjennom krana som gjør at sedimentene vil røre på seg og i verste fall tette krana di.

Hva er det du egentlig vil?
 
Ser han 'tømmer' fatet for O2, noe vi vet ikke er mulig. Han får redusert O2, men burde heller fylt det helt med vann/StarSan før han tømte det, for å oppnå et O2 fritt miljø.
Har lenge tenkt at undertrykk må testes... Tror det er bedre enn overtrykk i et kar. Kan selvfølgelig fylle på med CO2, men dette er jo svært kortvarig O2-eksponering siden ølet kommer over i nytt kar.
Har ikke testet dette, og regner vel også med at dette - som flere av mine andre 'gode' ideer - er tungvint og lite effektivt og blir etterkvart forkastet :)
 
Tilbake
Topp