Råd til første brygging av lager!

Etter som jeg har mekka meg termostatstyrt kjøleskap til gjæring, har jeg lyst til å prøve meg på brygging av en undergjæret øl. Dette er helt nytt for meg, så føler meg en smule ustø på prosessen.

Tenkte ta utgangspunkt i en Kølsch, oppskrift har jeg enda ikke bestemt meg for så om noen har tips setter jeg stor pris på dette.
Vil en gjær som Safale W34/70 fungere greit til dette formålet? Har forstått at det lønner seg med gjærstarter på undergjærede øl, hvor stor starter vil være fornuftig på et 25l brygg?
 
Kölsch er strengt tatt en hybrid, men men.
De fleste starter-kalkiser, lar deg velge om du skal regne starter for lager eller ale, men tommelfinger er å doble det tror jeg? Sjekk med mrmalty.com
Det lønner seg forresten alltid med startere!
 
Tysk pils brygget kun på tysk pilsnermalt legg OG til 1050, mesk på 55 grader i 30 min, 65 i 45 minutter og 72 i 20 minutter skyll på 78 grader. Evt singel infusjon på 65 grader. IBU 30-35. Hallertauer Mittelfruh. 2 g pr. liter ved 15 min. Regn ut IBU og sett til resterende ved 60 min (gjerne magnum) 2 g hallertauer pr liter ved flame out.

Kjøl vørter til 10 grader pitc ca 1 g rehydrert 34/70 pr liter. Luft vørteren så godt du kan eller med ett min 1 liter pr min O2. Du trenger ikke starter hvis du bruker tørrgjør i tilstrekkelige mengder. La gjære til hastigheten i gjæringen starter å reduseres og øk temperaturen sakte til 15-16 grader og la gjære ut. ( evt smak på vørteren og dersom du ikke kjenner antydning til DIacetyl la den gjære ut på 10 grader. Du bør få en FG på under 1010. Lagre i minst 3 uker på under 5 grader gjerne ned mot 0 grader.

Har du normalt byvann tilsett 3- 4 g cacl og 3 g gips. Maltsammensetningen vil gi for høy PH under mesken på et vanlig drikkevann i Norge jeg bruker 7.5-9 ml melkesyre for å justere PH men dette må beregnes for vannet der du bor.

Dette er en god pils gitt god malt og god humle

bårdd
 
Sist redigert:
Aner ikke hvor dreven du er i brygging, men dersom du ikke har lang erfaring, syns jeg tipsene til Bårdd var i overkant kompliserte. Kølsch er vel ikke en lager, og skal ikke gjæres som lager, så hvis du vil lage pils, så ville jeg brukt oppskrift/gjær/gjæringstemperatur som kreves til en pils.
Jeg er ikke noen pilsekspert, men det finnes mange gode tråder om dette på forumet.

Noen tips her: https://forum.norbrygg.no/threads/t...er-trenger-litt-veiledning.26886/#post-279409
https://forum.norbrygg.no/threads/etterlyser-en-god-pilsner-oppskrift.21058/
https://forum.norbrygg.no/threads/jeg-skal-brygge-pils.22900/
https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-vanlig-pils.12131/
 
Tusen takk for gode råd! Jeg trodde en Kølsch bestod av hovedsakelig pilsmalt og litt hvetemalt, og at den skulle gjæres lavere enn standard ale(18-20*C).
Etter at jeg har termostatstyrt kjøleskap kunne jeg tenke meg å prøve en gjæring på under 15*C.
 
Tusen takk for gode råd! Jeg trodde en Kølsch bestod av hovedsakelig pilsmalt og litt hvetemalt, og at den skulle gjæres lavere enn standard ale(18-20*C).
Etter at jeg har termostatstyrt kjøleskap kunne jeg tenke meg å prøve en gjæring på under 15*C.

Kølsch gjæres med kølschgjær mellom 14 og 16C som regel.

Ville satt sammen en maltbase av hovedsaklig pilsnermalt med litt munich og kanskje en dæsj hvete til en OG rundt 1050-1052.
humlet med Saaz eller hallertauer til en ibu på 35-45 med en liten tilsetning de siste 20 min i tillegg til den på 60.
bruk gjerne tørrgjær hvis du ikke har mulighet til å lage starter, men sørg for å ha nok.
en annen viktig faktor er å få inn nok oksygen også.
gjæres på 12-13C
husk diacetylresten 5C høyere enn gjæringstempen siste 48 timene av gjæringsforløpet ca.
 
Vil du bruke tørrgjær (W-34/70) på en pils/lager så går det helt greit. Rehydrering av denne er vanlig, ikke å lage starter. 3 pakker blir ofte brukt til rundt 25l.
Tørrgjær til kølsch derimot kan bli litt vanskeligere.
 
Tusen takk for gode råd! Jeg trodde en Kølsch bestod av hovedsakelig pilsmalt og litt hvetemalt, og at den skulle gjæres lavere enn standard ale(18-20*C).
Etter at jeg har termostatstyrt kjøleskap kunne jeg tenke meg å prøve en gjæring på under 15*C.
Det er ulike komponenter som definerer en ølstil, og gjærtypen er en av det viktigste. Lager kan man kun lage med lagergjær (undergjæret). Man kan fint lage et hveteøl som smaker hveteøl, uten at den inneholder hvete, dersom man bruker hveteølgjær.

Kølsch er forøvrig knakende godt. Oppskrift her: http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/Kolsch.pdf Bruk kølschgjær!
Den bør lagres noen uker for å få best smak.

Men det var vel egentlig en lager du ville lage.... Hvis du går for dette og du ikke er en erfaren brygger, så ville jeg gjort det enklest mulig første gangen og droppet stegmesking og tilsetting av gips og gaps og greier og gjort det enkelt. Hovedfokus: Riktig type og mengde gjær, samt gjæringstemperatur.
 
Dette høres fornuftig ut! Det blir en pils på meg i første omgang, fordelen med at disse tar lang tid er jo at jeg kan prøve meg på andre Ale i mellomtiden :)

Vil det være tilstrekkelig med to poser tørrgjær? Hva er og hvordan oppstår diacetyl, må jeg øke temperaturen på slutten for å hindre dette? Eventuelt også cold-crush for klart øl?
Takker for alle gode svar!

Edit: Enda et spørsmål her. Gitt god temperaturkontroll, vil det være gunstig å øke temperatur under gjæring underveis( 1 uke på 8-9, en uke på 10-11) eller er det greiest å kun kjøre en temperatur hele løpet?
 
Sist redigert:
For å "banne litt i kjerka" er jeg ikke noen fan av den noenlunde anerkjente 34/70. De som har vært i gamet en stund vet hva jeg mener når jeg sier "tørrgjærhore-smaken". Finn heller en fin flytende lagergjær av eget valg fra Whitelabs eller Wyeast, lag en gigantisk starter, oksygener godt, og pass på temperaturen som en smed. Da kan du ikke gå feil.

EDIT: Ser du kjører flytende gjær og en "test-batch starter". Good on you mate.
 
Lager en nedskalert testbatch nøyaktig slik du har beskrevet i neste uke med WLP830, 5L
Tror du Oslovannet er såpass likt ditt, så jeg kan bruke samme mengde melkesyre, eller bør jeg sette meg ned og beregne basert på drikkevannsrapporten? Er litt lat når jeg spør, ser den.

Ev. ville du brukt en annen gjær. Hva er hemmeligheten med å få fantastisk pils med WLP800.
Har ikke brygget mye lagere så setter pris på råd fra deg som er dreven i faget.
Får jeg det til tar jeg gjærkaka fra testbatchen og brygger litt større volum.

Tipper at Oslovannet ikke er veldig ulikt vannet i trondheim men sier dette uten å vite det sikkert. Prøv 5 ml mål ph og juster, eller ta sjansen på 7,5 ml (skaler ned). Tipper det ikke blir veldig galt.

Wlp 800 er en litt vanskeligere og helt fantastisk gjær til Tsjekkisk pilsner. Den gir en noe fruktigere karakter som er avgjørende for en god Tsjekker men som er feil til en tysk pilsner. Den gjærer også bittelitt dårligere ut. Det er også viktig for at dette ikke skal bli for kraftig at du kjøler vørteren før pitch 10 grader. Hvis du går for en Tsjekker bruk Saaz og ikke hallertauer og bruk 50 gram caramalt ebc 20-30. En Tsjekker skal heller ikke ha gips den skal ikke ha noe som helst snert i bitterheten. Jeg bruker 3 g cacl på 25 liter egentlig kun for å få 50ppm calsium ioner som gjæra trenger for å fungere optimalt.

Ellers har jeg god erfaring med 34/70 til tysk pils. Ikke noe dårligere enn wlp 830 etter min erfaring.

mvh
Bårdd
 
Har nå brygget pilsen min, og endte opp med litt dårlig utgjæring. FG på ca 1,018, mistenker lite oksygen før gjæring..
Flasket og testsmaket, grei nok øl men noe søt.

Hvordan endres egentlig smaken på lagerøl under lagringsperioden?
 
Ved lagring så forsvinner litt av kornsmaken som kan være i unge lagere, dette sammen med at mer av gjæren bunnfeller gjør at ølet blir krispere i smaken.
Om gjæringsforløpet er optimalt så er det ikke alltid at lagring trengs/ bidrar med så mye.
 
Det ble et ølsett fra ølbrygging.no.

-Heidelberger malt
-Cara 5
-Hvete

Humle:
-Northern Brewer
-Saaz

Gjær:
-Mauribrew Lager 497 (2 poser)

Brygget ble mesket på rundt 65*C i en drøy time med rimelig bra temperaturkontroll. Gjæret i STC-styrt kjøleskap på 10*C i drøye 3 uker, før jeg lot temperaturen stige opp mot 16*C et par døgn. Flat gjærlås siste dagene.
Belufting av vørter ble risting, og her er det mulig jeg har syndet med latskap..
Vil en malingsrører tilføre tilstrekkelig oksygen i fremtidige brygg?
 
Gjæren var noe som fulgte med ølsettet. Karbonering er ferdig, prøvde en flaske etter et døgn i kjøleskap og pilsen er faktisk ganske grei. Regner med den bare blir bedre etter noen uker lagring.

Neste lagerbrygg får bli mer typeriktig. Oppskriften til Bårdd skal prøves, men humlen ved "flame out", skal denne tilsettes når kokingen er ferdig, og skal den bli med over i gjæringskaret?
 
Gjæren var noe som fulgte med ølsettet. Karbonering er ferdig, prøvde en flaske etter et døgn i kjøleskap og pilsen er faktisk ganske grei. Regner med den bare blir bedre etter noen uker lagring.

Neste lagerbrygg får bli mer typeriktig. Oppskriften til Bårdd skal prøves, men humlen ved "flame out", skal denne tilsettes når kokingen er ferdig, og skal den bli med over i gjæringskaret?

Ja. Og det gjør du som du vil med.
 
Tilbake
Topp