Alternativ måte - oksygen i vørter?

mulig dette er en DUSTETE ide, men må uansett sjekke her i tilfelle jeg er inne på noe.
Jeg har ikke tilgang til oksygen, og bruker derfor den litt mindre tilfredsstillende ristemetoden. Ville det gitt et bedre resultat om jeg hadde en gjæringsdunk til, for å så helle den nedkjølte vørteren fra den ene til den andre dunken med relativt "kraftig helling". Dette ville vel generert en del oksygen i vørteren?

Det er selvfølgelig en viss sjanse for infeksjon, men om begge karrene er godt desinfisert bør det jo gå bra?

Eller hür? :)
 
mulig dette er en DUSTETE ide, men må uansett sjekke her i tilfelle jeg er inne på noe.
Jeg har ikke tilgang til oksygen, og bruker derfor den litt mindre tilfredsstillende ristemetoden. Ville det gitt et bedre resultat om jeg hadde en gjæringsdunk til, for å så helle den nedkjølte vørteren fra den ene til den andre dunken med relativt "kraftig helling". Dette ville vel generert en del oksygen i vørteren?

Det er selvfølgelig en viss sjanse for infeksjon, men om begge karrene er godt desinfisert bør det jo gå bra?

Eller hür? :)
Jeg har prøvd det et par ganger. Intuitivt følte jeg at jeg fikk inn en del mer oksygen. Samtidig syns jeg det ble litt vel mye splæshing og balluba og kunne nærmest SE alle bakteriene som kom dansende inn i vørteren. Slutta med den metoden, for å si det slik.
 
Jeg har prøvd det et par ganger. Intuitivt følte jeg at jeg fikk inn en del mer oksygen. Samtidig syns jeg det ble litt vel mye splæshing og balluba og kunne nærmest SE alle bakteriene som kom dansende inn i vørteren. Slutta med den metoden, for å si det slik.

Hehe. Fikk du infeksjon på noen av disse byggene?
 
Et lite tips for de som ikke gidder å riste: før jeg fikk oksygen-utstyr selv brukte jeg en slik som vi hadde fått i gave:
https://www.glassoginterior.no/produkter/vin/vinturi.html

Funket veldig fint, vil ikke tro den står særskilt tilbake for risting hva ppm angår. Eller så finnes det jo Reodor Felgen-løsninger for å lufte vørteren i overføringen mellom kettle og kar, men de krever jo gjerne litt handcrafting..

[edit] eller malingvisp selvfølgelig. Kjøpte det faktisk inn selv, men endte med å bruke Vinturi'n i stedet for den gang.
 
Sant nok, vinturi'n er en dyr vørterlufter all den tid du vel får kjøpt ordentlig oksygen-utstyr for omtrent samme prisen...
 
Sett gjæringdunken på sengekanten og rist løs
Du aner ikke hvor mye enklere det er og
du kan holde på i evigheter uten å bli veldig lei
 
Malingsvisp på en drill høres smått genialt ut. Må jo tilføre mer oksygen enn risting? Er det gjort noen undersøkelser på dette?
Jepp, det er undersøkt og det blir stort sett det samme, 8ppm uansett hvordan man bruker vanlig luft for å få oksygen inn i vørter. Skal man ha mer enn dette må man bruke ren oksygen på en eller annen måte.
 
Brukt malingsvisp og drill på de to siste batchene. Funka som snus!
 

Vedlegg

  • 20150829_152413.jpg
    20150829_152413.jpg
    83 KB · Sett: 133
Jeg bruker en basketball med noe lite luft i. Setter bøtta oppå den og gynger kraftig fra side til side. Sparer meg for noen kalorier på den måten
 
Enda bedre forslag som jeg tror er nevnt tidligere er saccosekk, badeball etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Steget over risting men under ren gass er akvariepumpe med filter til brusestein (eller hva det nå heter). Null stress og null infeksjon, og lett oppgradering til oksygen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp