Kobling variabel SSR

Men så var det dette med spenningen som kondensatoren er laget for.
Går det med 275v eller må man ha 600v?
@protto skulle bruke kondensatorer på sine "potmeter"ssr-er mener jeg å huske.
Noen som vet hva han brukte?
I tilfelle man må ha 600v, hvor får man tak i dette?
 
Men så var det dette med spenningen som kondensatoren er laget for.
Går det med 275v eller må man ha 600v?
@protto skulle bruke kondensatorer på sine "potmeter"ssr-er mener jeg å huske.
Noen som vet hva han brukte?
I tilfelle man må ha 600v, hvor får man tak i dette?

Du skal bruke den på 230 volts nett. Så i utgangspunktet skal det gå greit med en 275 volts utgave. 230 volt er effektivverdien på sinusen. I realiteten varierer spenningen mellom null og 310 volt. Så hvis kondensatoren er oppgitt for dc spenning så måtte den ha tålt 310 volt min. Men i dette tilfelle ser det ut som den den er angitt for vekselspenning ac. Grunnen til at de spesfiserer 600 volt er bare for at de vil ha god sikkerhetsmargin også med tanke på overspenninger.
 
Men så var det dette med spenningen som kondensatoren er laget for.
Går det med 275v eller må man ha 600v?
@protto skulle bruke kondensatorer på sine "potmeter"ssr-er mener jeg å huske.
Noen som vet hva han brukte?
I tilfelle man må ha 600v, hvor får man tak i dette?

Dimmaren vil virke heilt fint uten kondensator, men det kan vere lurt å bruke det. Då er nok det sikraste å gjere som produsenten befalar: http://www.kyotto.com/eng_KR20.htm
 
Ja en jungel er det så går du for gass så vet du gjerne hva du holder på med.
@protto,
Mener du at man bør ha 600 volt kondensator? Hvis du brukte slike har du kanskje link til type og forhandler?
 
Har brukt propan i mange år. Har en 50 000 watt brenner som på fullt kan gjøre gryta rødglødende.
Så jeg tenkte en varme kilde til så jeg slipper å flytte brenneren til annen kjele og/eller flytte kjelen.

Luksusproblem med andre ord.
 
Ja en jungel er det så går du for gass så vet du gjerne hva du holder på med.
@protto,
Mener du at man bør ha 600 volt kondensator? Hvis du brukte slike har du kanskje link til type og forhandler?
Tja, tjo...
ser jo at eg sjølv har brukt 1uF 275VAC. Det fungerte så lenge eg brukte dei. Har sidan byggd om til PWM med vanlege SSR då eg ikkje klarte å synkronisere tre fasevinkeldimmarar med eit potmeter.

Då er det berre å søke ebay etter "1uF X2" så finn ein eit hav. Det kan vere greit å velge ein med lange til-ledningar om den skal monterast rett på skruterminalane med kabelsko el.l. Og så er det viktig at den er ein sikkerheitskondensator type x2. (Første treff på google: http://www.justradios.com/safetytips.html)
 
Jeg har lest litt av den info som dere som kan EL har tipset om her for å hjelpe meg igang. Og jeg takker og bukker for all hjelp og jeg skjønner hensikten med å ha et støyfilter.

Men det finnes jo tusenvis av slike filtere og ingen x2 som er ratet til 600 volt.
 
Men disse er ikke x2 støyfilter kondensator. Etter hva jeg leste så må det være x2 for å kunne kobles i kryss. Dvs en pinne på inn, og en pinne på ut på SSR
 
Tilbake
Topp