Varmekilde i gjæringsskap nødvendig?

Jeg har anskaffet kjøleskap og skal få tak i en stc-1000+ for å regulere temperatur. Ser at mange bruker en varmekilde i sine gjæringsskap. Mitt kjøleskap skal stå i et rom med normal romtemperatur på noen og tyve grader. Planlegger å gjære både ale og lager.

Er det nødvendig å ha en varmekilde når rommet er varmere enn ønsket gjæringstemperatur?
 
Eg meiner et er ein fordel vist ein skal økes temp mot slutten av gjæringa.
Me bruker varmekilde sommer som vinter
 
Har folk best erfaring med varmebelte rundt dunken, eller for eks frostvakt på veggen i kjøleskapet? Tenker det blir en forskjell om man varmer omgivelsene eller selve dunken.
 
Jeg har ikke varmekilde, og temperaturen varierer maks 0,7 grader. Ølen avgir varme når den gjærer, så ser ikke helt poenget med en varmekilde.
 
Bruker varmebelte. Har 15 grader omgivelsetemp. Mår stormgjæringa er over er det nødvendig å tilføre noen watt for å holde 20 grader. Reptil pærer. 25-60w lyspære i en blikkboks har jeg lest at folk bruker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal du minimere fluktasjonene i gjæringstemperatur trenger du en varmekilde. Når stormgjæringen er avtatt vil kjøleskapet kjøle ølet ned under ønsket gjæringstemperatur da gjæren ikke lenger avgir like mye varme. I tillegg er det kjekt å ha dersom du ønsker å gjære i omgivelser som er høyere enn romtemperatur, som f.eks. ved brygging av Saison. Jeg har en varmeplate på 25W stående opp etter veggen i mitt benkekjøleskap, og det er mer enn nok.
 
Bruker alltid varmebelte for å forhindre tempdropp om natt ol. Har en saison på 28C nå - da er varmebelte et must :)
 
Men hva er best for gjæringen? Varme lufta i skapet, eller varme direkte på gjæringskar? Ser for meg at det blir veldig varmt lokalt der beltene sitter.
 
Men hva er best for gjæringen? Varme lufta i skapet, eller varme direkte på gjæringskar? Ser for meg at det blir veldig varmt lokalt der beltene sitter.
Jeg bruker varmebelte (50w) rett på karet, fungerte fint det. Ettersom rommet jeg har skapet i holder jevnt 22-23 grader så har jeg bare hatt behov for dette når jeg skulle presse en belgier opp forbi 25 grader..

Når stormgjæringen er avtatt vil kjøleskapet kjøle ølet ned under ønsket gjæringstemperatur da gjæren ikke lenger avgir like mye varme.
Dette skjønte jeg ikke. STC kutter jo strømmen til kjøleskapet når tempen kommer ned dit den skal. Under storm er basically hovedpoenget med STC'en at den skal holde tempen i sjakk, den vil jo ikke kjøle det ned noe videre bare fordi storm avtar..? (Forutsetter selvfølgelig at temp ellers i rommet er høyere) Den må bare koble inn kjøleskapet oftere i denne perioden. Med mindre jeg misforstår helt hva du mener...
 
Dette skjønte jeg ikke. STC kutter jo strømmen til kjøleskapet når tempen kommer ned dit den skal. Under storm er basically hovedpoenget med STC'en at den skal holde tempen i sjakk, den vil jo ikke kjøle det ned noe videre bare fordi storm avtar..? (Forutsetter selvfølgelig at temp ellers i rommet er høyere) Den må bare koble inn kjøleskapet oftere i denne perioden. Med mindre jeg misforstår helt hva du mener...

Jeg har stilt inn min STC med et avvik på +/- 0,3 grader. Når stormgjæringen er over produserer gjæren mindre egenvarme, men i og med at temperaturen i rommet er høyeret enn gjæringstemperatur (som oftest) vil temperaturen i gjæringsbøtta stige på sikt slik at kjøleskapet starter nedkjøling. Når nedkjølingen starter blir omgivelsestemperaturen i kjøleskapet kald, og selv om STC kutter kjøleskapet når ønsket temperatur er nådd så vil temperaturen i gjæringskaret forsette å synke da temperaturen i kjøleskapet i en periode vil være lav. Etter stormgjæringen er over synker temperaturen hos meg med mer enn de 0,3 gradene jeg har oppført som ønsket nedre grense i gjæringstemperatur de gangene kjøleskapet starter nedkjøling. Ergo, varmeplaten slår inn og presser den opp igjen til målet. Under stormgjæringen er ikke dette et "problem", da produserer gjæren nok egenvarme til å holde seg innenfor oppgitt intervall uten at varmeplaten slår inn.
 
Men hva er best for gjæringen? Varme lufta i skapet, eller varme direkte på gjæringskar? Ser for meg at det blir veldig varmt lokalt der beltene sitter.
Som Sjakkt skriver så er det ikke mange wattene som går ut av disse beltene. Jeg bruker 5m-belter, 10W pr meter. Væske buffrer varm/kulde greit også så ingen brå svingninger
 
Etter stormgjæringen er over synker temperaturen hos meg med mer enn de 0,3 gradene jeg har oppført som ønsket nedre grense i gjæringstemperatur de gangene kjøleskapet starter nedkjøling. Ergo, varmeplaten slår inn og presser den opp igjen til målet.
Da har du åpenbart større svingninger enn meg. Her fra en APA jeg satte for litt siden:
000063_2015-11-10_14-06-54.png

STC satt til å holde den på 19C første tiden. Dataloggeren viser at laveste temp var 18,9 i den tiden jeg har highlighted, høyeste var 19,3 forståelig nok (har også 0,3 avvik på STC'n).

Men men, det er jo mange faktorer som spiller inn, så forståelig at du bruker varmebelte hvis fluktuasjonene nedover overstiger 0,3.
 
Jeg har akkurat begynt å jobbe med mit eget gjæringsskap. Hadde første test med frostvakt fra clas ohlson på i natt: https://brew-fridge.herokuapp.com/ . Måler kun temperaturen inne i skapet. Synes at det blir litt store temperaturendringer. Hva tror dere?

@msevland Hvordan får du koblet på strøm på den kjeramiske pæren din?
 
Tilbake
Topp