Bratberg - erfaringstall

JEG

Moderator
Hei.
Vi er ikke så veldig mange som brygger med Bratberg, men det kunne vært interessant om man postet og samlet erfaringstall - og gjerne andre erfaringer også.

Typisk:
- Fordampink i kok (l per time?)
- Effektivitet (store forskjeller her - leser fra 70 til 85 %)
- Maks maltmengde (diskutert her)
- Kjøletid

Skal poste etter hvert som jeg blir mer systematisk, men fint om de som har tall gidder å post dem.
 
Sist redigert:
Da får jeg starte litt selv:
Effektivitet: 65 % (!) - Dette ved 3 l vann per kg korn. Litt vel mye skullevann. 2 cm over "max" ved kok (ingen god ide....).
 
Tror jeg ligger på 9- 11 % fordampning
med orginal bratberg lå jeg på 65-75. kommer ann på hvilken malt. 80-85 % med silbun
og bruker vell 20min på og kjøle det ned
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
20 min på kjøl? Snakker timer her!
Hva i all verden kan jeg gjøre galt? Jeg mener; vann in - vann ut... ffs!
 
Har v2. Har byttet ut termostaten med PID. Utbytte 75% ( 3.8 l vann/kg malt). Sliter med dårlig utbytte om jeg mesker med mye malt).

Kjøletid ~15min. Rører ikke, men holder kjøleren konstant i bevegelse (opp/ned og sideveis),
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Ligger på 65%. Satser på å øke det med pumpe og PID. Det meste er innkjøpt, så satser på å få testa ganske snart.

Når det gjelder malt, vil jeg aldri overstige 7,5kg igjen.. Prøvde i underkant av 8kg og endte med 55% utbytte. Det gidder jeg ikke forsøke igjen.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Fordamping ca 8% time
Brewhouse efficiency; 65-75% (typisk 65% med 7.5kg malt, 75% ved 5.5kg)
Sirkulerer med pumpe og rører jevnlig i mesken.
3.0-3.5l vann/kg malt (tykkere med mye malt)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
20 min på kjøl? Snakker timer her!
Hva i all verden kan jeg gjøre galt? Jeg mener; vann in - vann ut... ffs!
rører av og til. kobler du vann inn rett? vannet skal inn på røret som går i fra top til bunn. ikke omvendt. og kjølern burde ligge så nert toppen av vørtern som mulig. siden varme stiger. ligger den i bunnen vill bunnen bli kald og toppen glovarm
 
@Espen93 : Jeg er 50 % sikker på at jeg koblet vann inn rett :D. Takk, skal passe på det neste gang.

@trykkertor : Har koblet til via dusjen, og vannmengden er nok ikke allverden. Trodde ikke det var så nøye. Takk for tips. Rører også neste gang.
 
Har moddet min V2 med PID. Ligger stort sett på ca 85% meskeutbytte. Bruker da ca 3l vann pr kg malt. Litt mer hvis jeg brygger små batcher. Rører mye i mesken underveis. Mindre røring gir erfaringsmessig dårligere utbytte. Ca 10% avkok uten lokk på 80% effekt. Kjøling er litt avhengig av størrelse på batchen, temp på vannet i springen og hvilken temp jeg kjøler til. Men typisk 20-30min til 17 grader.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Første test i dag med pumpe ga meg 75% utbytte. Rørte kun en gang når det var igjen 10 min av meskinga. Kan nok økes litt til om man gir det litt innsats.

Hvordan gjør dere det med skylling? Maltrøret rett opp i øverste posisjon med en gang, eller har dere en snedig måte å heve den gradvis på? Jeg kjører V1.
 
Vedr. skylling, så gjør jeg som det står i instruksen på v2:
1 - Løfter opp over væskespeilet og setter temp til kok (kun 2000 W)
2 - Skyller til væskespeilet nærmer seg meskerør.
3. Hever noen cm
Gjentar 2-3 til jeg når ønsket mengde.

@Espen93 : Jeg er 50 % sikker på at jeg koblet vann inn rett :D. Takk, skal passe på det neste gang.
@trykkertor : Har koblet til via dusjen, og vannmengden er nok ikke allverden. Trodde ikke det var så nøye. Takk for tips. Rører også neste gang.
Og der var jeg på under 20'C på ca 20 min :)
 
Ligger på 65%. Satser på å øke det med pumpe og PID. Det meste er innkjøpt, så satser på å få testa ganske snart.

Når det gjelder malt, vil jeg aldri overstige 7,5kg igjen.. Prøvde i underkant av 8kg og endte med 55% utbytte. Det gidder jeg ikke forsøke igjen.
Hei
Da kan du bare dobbelmeske.Ta halvparten av vannet og halvparten av malten. Skyll første mesk med halvparten av skyllevannet ca 4 liter i snitt.Ta så å mesk resten i samme vørtern som er i karet og mesk ferdig og skyll med resten av di 4 litrene. Så kan du koke alt i sammen.
Tar mere tid,men godt resultat. Utbytte var nede i 55% for meg med 8 kg. malt i kjelen. Så det ble for mye. Kokingen kan du jo gjøre også i en stor gryte i tillegg, men husk på å fordele humla. Diss bryggermaskinene sier at du skal ha 25 liter,men fakta er at når du kommer til koking så kan du ikke koke mere enn 25 liter maks i disse, og til gjæring blir det da lett bare 22 liter vørter uten innblandet vann for å øke mengden, sjekk OG før du tilsetter vann.
 
Kjørte et eksperiment på Bratbergen i kveld. Planen var å se hvor heftig man kan brygge en stout med v1.

Tallene ble som følger:
Meskevann: 27 liter(startet med 24 og tilsatte 3 ganske fort.)
Maltmengde: 7,5kg
Skyllevann: 3 liter
Preboil SG: 1.082
Preboil vørtermengde: 23 liter
Mesketid: Nesten 3 timer

Hadde nok klart et høyere utbytte med kun palemalt, men har vanskeligheter med å se hvordan man skal få et bedre utbytte ved brygg av mørke øl.
Forsøket var på en Imperial Stout med 22% spesialmalt. (3% Sjokolade, 4,5% carafa III, 3% roasted barley, 6,5% flaked barley, 4,5% dark crystal)

Merk: Målet mitt var ikke mest mulig vørter, men høyest mulig OG. Var ikke nødvendigvis ute etter effektivitet i dette brygget.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Fikk du plass til 27 l vann og 7,5 kg malt? Mener å ha lest att 1 kg malt tar 0,7 liter plass når det blandes med vannet.
Brygget selv en APA i dag med 25 l vann + 4,8 korn, og så det var litt å gå på, men trodde ikke det var såpass.

Ellers er det spennende lesning, da jeg vurderer å gå "no sparge" eller i hvert fall minimere skylling. Effektiviteten i dag var på skarve 70 % (med 25 liter meskevann og 6 liter skylling) og er redd den blir vel lav med no-sparge.
 
(...)Hadde nok klart et høyere utbytte med kun palemalt, men har vanskeligheter med å se hvordan man skal få et bedre utbytte ved brygg av mørke øl.
Forsøket var på en Imperial Stout med 22% spesialmalt. (3% Sjokolade, 4,5% carafa III, 3% roasted barley, 6,5% flaked barley, 4,5% dark crystal)

Merk: Målet mitt var ikke mest mulig vørter, men høyest mulig OG. Var ikke nødvendigvis ute etter effektivitet i dette brygget.
@Trulskl : Hvorfor ikke bare "trekke" (f. eks. ved cold steeping) det mørke maltet, som nesten utelukkende bidrar til smak og farge - ikke sukkerstoffer? På den måten kan man bruke hele maltkapasiteten til Bratbergeren til maltet som gir utbytte til OG.
 
Har moddet min V2 med PID. Ligger stort sett på ca 85% meskeutbytte. Bruker da ca 3l vann pr kg malt. Litt mer hvis jeg brygger små batcher. Rører mye i mesken underveis. Mindre røring gir erfaringsmessig dårligere utbytte. Ca 10% avkok uten lokk på 80% effekt. Kjøling er litt avhengig av størrelse på batchen, temp på vannet i springen og hvilken temp jeg kjøler til. Men typisk 20-30min til 17 grader.

Vurderer å modde min også med en pid og sensor jeg har liggende. Har du noe bilder av din? Har du gått over til full pid styring?
 
Tilbake
Topp