NM 10 MA1 - American West Coast Amber Ale - Jan Halvor Fjeld (Skien)

Ja, går fint det. Kalkulatoren er forøvrig veldig enkel i bruk. Du taster bare inn hvor mange liter du skal flaske, temperaturen under gjæring, og antall volumenheter CO2 du vil ha. Det finner du etter type i listen under. Så regner den ut hvor mye du må ha av sukker i antall gram til karbonering :)
 
Ja, jeg var bare litt usikker på hvordan den tabellen med CO2 var, hvilken verdi jeg skal ta og hvordan de forskjellige verdiene har innvirkning på ølet.. Går for 6g/l :)
 
Jo flere volumenheter CO2 du har, jo mer kullsyre vil du ha i ølet.

La oss si at du har 19 liter øl som skal flaskes, og at det har gjæret på 20 grader. Videre så anbefales det 2,2-2,7 volumenheter CO2 for amerikanske ales i henhold til denne tabellen. Velger man å legge seg på 2,5 volumenheter sier kalkulatoren at du totalt trenger 125,4 gram sukker til karbonering. Deler man dette på 19 liter får man at det utgjør 6,55 gram per liter øl.
 
Hei er ganske ny på dette,men får ikke dette med humla til å gå opp.?
30 gram Cascade Pellet 7,8 %-alfa 0 min
30 gram Centennial Pellet 8,7 %-alfa 0 min
Noen som har litt bedre peiling en meg.
 
Hei er ganske ny på dette,men får ikke dette med humla til å gå opp.?
30 gram Cascade Pellet 7,8 %-alfa 0 min
30 gram Centennial Pellet 8,7 %-alfa 0 min
Noen som har litt bedre peiling en meg.

Denne humlen tilsettes når det er 0 min igjen av koketid. Altså når du begynner å kjøle ned.
 
[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: American Westcoast Amber Ale
Kode: NES 113
Hovedklasse: 4. Mørk ale
Øltype: 4.N. Øvrig (spesifiser nederst)
Antall poeng i konkurransen: 42,33 av 50
OG: 1060
FG: 1012
Farve (beregnet): 32 EBC
Beregnet bitter: 40 IBU, med formel annet.
Vørtermengde: 26 l
Sluttvolum: 23 l

Malt & sukker
3900 gram 65,4 % Maris Otter Pale Ale malt. T Fawcett 5 EBC
450 gram 7,6 % Munchen I. Weyerman 14 EBC
400 gram 5,7 % Crystal malt 150 EBC
225 gram 3,8 % Amber 100 EBC
200 gram 3,4 % Caramalt 30 EBC
85 gram 1,4 % Dark Crystal 150 EBC
50 gram 0,9 % Pale Choco 400 EBC
650 gram 10,3 % DME 8 EBC

Vann
26 l til innmesking
5 l til skylling

Meskeskjema
10 min 52 °C
15 min 60 °C
25 min 67 °C
20 min 72 °C
10 min 77 °C
Kommentar til mesking: Am. Amber Ale. Speidel 20l

Humle
20 gram Simcoe Pellet 11 %-alfa 60 min
20 gram Cascade Pellet 7,8 %-alfa 10 min
24 gram Centennial Pellet 8,7 %-alfa 10 min
30 gram Cascade Pellet 7,8 %-alfa 0 min
30 gram Centennial Pellet 8,7 %-alfa 0 min

Koketid
Total koketid vørter: 65 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 1056 American Ale Bunnfall 30 ml slurry
Kommentar til gjær: Amber Ale. Slurry from Blonde Ale

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring: 17 dager ved 19 grader

Øvrig informasjon
Filtrert: Nei
CO2: Tilsatt
Bryggedato: 14.12.2009
Tappedato: 31.12.2009


Hei,

Vi er tre ferske bryggere som har kjøpt oss en Beerbrew 60 som vi skal brygge på. Vi har bare 5 batcher bak oss, så vi lærer stadig nye ting. Vi er dessverre ikke helt stødige på Beersmith enda, så vi skulle veldig gjerne ha fått hjelp til å oppskalere denne oppskriften til 60 liter, som er det maksimale volumet i kjelen i kjelen.

Innspill angående oppskriften:
Vi ønsker å bruke Safale US-05 (vennligst oppgi mengde)
Vi kommer til å meske denne med enstegsmesk (66-67grader)
Malt vil bli kjøpt på Bakke brygg i Trondheim
 
Hei,

Vi er tre ferske bryggere som har kjøpt oss en Beerbrew 60 som vi skal brygge på. Vi har bare 5 batcher bak oss, så vi lærer stadig nye ting. Vi er dessverre ikke helt stødige på Beersmith enda, så vi skulle veldig gjerne ha fått hjelp til å oppskalere denne oppskriften til 60 liter, som er det maksimale volumet i kjelen i kjelen.

Innspill angående oppskriften:
Vi ønsker å bruke Safale US-05 (vennligst oppgi mengde)
Vi kommer til å meske denne med enstegsmesk (66-67grader)
Malt vil bli kjøpt på Bakke brygg i Trondheim

Er rimelig fersk jeg og, men har brygget denne et par ganger og det er en av de jeg har på favorittlista (som inneholder 6 øl). Hvis dere faktisk kan ha 60 liter i kjelen er det vel bare å dele alle ingredienser på 26 og gange med 60, eller? Eller bare gange med 2,3? 3pk safale us-05, rehydrert er nok.
 
Er rimelig fersk jeg og, men har brygget denne et par ganger og det er en av de jeg har på favorittlista (som inneholder 6 øl). Hvis dere faktisk kan ha 60 liter i kjelen er det vel bare å dele alle ingredienser på 26 og gange med 60, eller? Eller bare gange med 2,3? 3pk safale us-05, rehydrert er nok.
Er det så enkelt at man kan gange det opp med antall liter? Tror at jeg har lest et sted at man ikke kan gjøre det med humla.
 
Er det så enkelt at man kan gange det opp med antall liter? Tror at jeg har lest et sted at man ikke kan gjøre det med humla.

Har lagt ut en skalert versjon i beersmith clud, gjør et cloud-søk på American westcoast amber ale v60

Men ville kanskje redusert bitterhumla littegrann, selv om skaleringen har tatt hensyn til det. Ville prøvd med 35 gr ca.
 
Sist redigert:
Har lagt ut en skalert versjon i beersmith clud, gjør et cloud-søk på American westcoast amber ale v60

Men ville kanskje redusert bitterhumla littegrann, selv om skaleringen har tatt hensyn til det. Ville prøvd med 35 gr ca.

Fant den! Tusen takk :)
 
BB60 tar ikke 60 liter. Målestrekene viser faktisk feil: https://forum.norbrygg.no/threads/malestreker-bb60.28293/ (Kortversjonen: Ved maxmerket har du 54.18 liter.) I tillegg må du regne med at om du har kokende væske opp til maxmerket, har du bare 52 liter når det er kjølt ned til værelsestemperatur, fordi høyere temperatur=større volum.

Det hadde vært kjekt å bare doble den oppskriften dere har der, men det har dere ikke plass til. Men dere kan gjøre det allikevel.
Dere må først gå ut fra det dere har erfart så langt. Hvor mye mindre får dere til koking enn den vannmengden dere bruker, og hvor mye blir borte i kok?

Jeg har en BB60, og ville regnet slik: Jeg trekker fra at hver kil kilo malt absorberer 1 liter vann, og legger til 1 liter, og i tillegg 2 liter under den falske bunnen. Beregn det slik at dere får 54 liter til koking, det er rimelig greit håndterbart hvis dere er forsiktige.
Når jeg koker, regner jeg et tap på 5-6 liter per time i fordamping. Så er det trub-tapet. Det kan dere minimalisere ved rett og slett å hive alt i gjæringskaret. Jeg gjør ikke det, men det går visstnok helt greit. Det vil uansett variere med humlemengden. Jeg lar trubbet bunnfelle seg i en stor glassflaske, og ender da i snitt med å måtte kaste 5 liter humlerester og annet guff hvis jeg koker maksimalt av hva jeg har plass til. Det blir altså borte 10-11 liter av det jeg hadde da jeg startet kokingen (2.5 liter mer hvis jeg koker i 90 minutter i stedet for 60).
Gitt at dere brygger med 12 kg malt, altså ca det dobbelte av oppskriften over. Da må dere regne at dere mister i alle fall 15 liter av det vannet dere bruker totalt til meskingen. Legg til 11 liters tap fra kokkingen. Det blir 26 liter, som dere må legge til det dere ønsker å sette til gjæring. Oppskriften forutsetter 52 liter (26 x 2) til gjæring, så dere må starte med 78 liter totalt (vann til innmesk + vann til skylling). Mesk inn med 45 liter, og skyll med 33 liter. Da får dere ut 63 liter.

Men det går jo ikke. Løsning: Skyll med 23 liter. Mål SG, og bruk denne kalkulatoren til å beregne sluttresultatet, dvs. hvor mye dere må tilsette av vann til slutt for å få ønsket OG: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/. Det gir dere en ide om hvordan dere ligger an. Bland ut med kokt, nedkjølt vann til ønsket OG etter kok, men sjekk igjen med den samme kalkulatoren først, så dere er sikre på at det gikk slik dere tenkte.

Alt dette med stort forbehold for regnefeil:)!
 
Sist redigert:
oi, så ikke at 650 gram av den oppskriften var DME, og ikke malt:oops:. Det endrer jo regnestykket litt, siden det blir 1.3 kg mindre malt til å absorbere vann under meskingen. Men så er det en del volum i tørrmalten, også, så om det beregnes 6.5 dl mindre tap av væske under meskingen, blir det vel så noenlunde riktig med tanke på totalen?

Oppskriften over oppgir ikke effektivitet og utgjæringsprosent, og jeg har ikke sjekket hva jeg ville fått med vanlige verdier på mitt oppsett og med min gjær. Alltid skummelt å jobbe med å presse effektiviteten; det provoserer gjerne tanninekstraksjon. (Jeg har gått helt over til no sparge, som jeg har funnet ut slett ikke gir så dramatisk dårlig effektivitet. Da slipper en den bekymringen. Synes det gir godt øl.)

Jeg har ikke avansert til beersmith og lignende. Egentlig funker det fint med kalkulatorene på brewersfriend; det er ikke allverdens arbeid. Men beersmith er kanskje enklere?
 
Skal lage denne på nyåret og tenkte å følge oppskriften ganske så slavisk men kutte ut DME...Ser det da greit ut om jeg bruker 5200 g Pale malt istedenfor 3900?Ønsker også en tørrgjær...hva med Mangrove Jacks US West Coast M44?
 
Tilbake
Topp