Bratberg kompaktbrygger - data til BeerSmith

mnxnor: har just köpt en BK 35 gen 2 av MaltMagnus här i Sverige och bryggt några gånger, försökte öppna din fil men det gick inte är intresserad av din Beersmith profil för jag har just skaffat Beersmith och ska till att lägga till mitt BK 35
 
Du må pakke den ut med Winrar. Fikk ikke lov til å legge ut filen med den originale filtypen.


Gi beskjed dersom det ikke fungerer, så skal jeg se om jeg kan få lagt den ut på en annen måte.
 
Vær obs på at gryta blir veldig full med profilen min. Så jeg pleier å løfte bort meskekaret på slutten av skyllingen, og skylle de siste 2-3 literene i ei 10 liters gryte. Og helle det tilbake i Bratbergen.
 
Hej
Någon som har en beersmith profil som stämmer med max markeringen på BK 35 samt även mash profile som jag kan jämföra mina inställningar med, lite svårt med inställningarna i början
 
Hej Håkan,
köpte också min BK35 av MM i somras och bryggde första batchen för knappt en vecka sedan. Jagade också equip. profile innan men jag tror att man får testa sig fram. Vikt och volymer är såklart desamma för bryggverket men sen beror volymer på vad för öl som man ska brygga.
Jag är som sagt nybörjare och första batchen jäser fortfarande :)
Tror att min brygghuseffektivitet låg kring 74-75% vilket jag hört ska vara ok vid en första bryggning.
Hör av dig om du vill veta mer, finns på mail ecka.aberg(snabela)gmail.com
 
Två frågor gällande mäskning och lakning med BK35:
  1. Vilken temperatur har ni på mäskvattnet? Jag hade 74 C men var tvungen att tillsätta kallt vatten då mäsken efter 25 min var för varm (72 C) Upplevde att mäsken höll rätt hög temperatur och det kan ju minska effektiviteten.
  2. Hur gör ni när ni lakar? Jag lyfte maltkorgen helt upp efter mashout och började laka med 78 C vatten. Det svåra är att se hur mycket vört det är i pannan. Lyfta av maltkorgen och mäta är besvärligt, några tips?
Vid bägge momenten hade jag igång värme elementen, är det rätt? Jag tänker att vid mäskningen är det perfekt att ställa in 68 C och sen sköter bryggverket regleringen :) vid lakningen tänker jag att det också borde vara bra att värma då det går snabbare till kok sen.
Kommentarer/synpunkter/tips tas gärna emot!
Cheers!!
 
Erik,
1. Innmesk med 74gr vann er vel mye og med 72gr etter 25min så blir nok dette brygget veldig søtt da det nok er lite gjærbart sukker i vørteren. Bruk typisk ca 70 gr vann for innmesk (dersom malten er romstemperert).
2. Meskekaret kan heves trinnløst, anbefaler å heve karet gradvis ettersom du skyller.
Slik gjør jeg det; Holder veskenivået i meskekaret et par cm over nivået i kjelen til kjelen er full, skyller videre med å løfte meskekaret slik at nivået i kjelen er 1-5cm fra fullt, Når jeg har tilsatt alt skyllevannet (10-15l avhengig av oppskrift) løfter jeg skyllekaret helt opp og starter temp. økning til kok mens det siste vannet renner av. På denne måten vil også temperaturen i meskekaret holde seg på over 70gr. Dersom du hever karet til topps med engang vil temperaturen i meskekaret synke til godt under 70gr (er min erfaring). Skyllingen tar ca 45min på dennne måten og får meske effektivitet på 76-80% (avhengig av hvor mye og type malt jeg bruker)
 
Erik
1. Jag har vid mina senaste bryggningar haft 70 gr på mäskvattnet när jag rör i malten för att mäska på på 65 gr i en timme om inte receptet säger något annat. Cirkulerar med pumpen nästan hela tiden samt rör om i mäsken konternuerligt. Upplever också att det är ett problem med att det inte finns någon litermarkering på BK 35.

2. Jag har hittills lyft maltkorgen helt, men ser nu att en del hissar den stegvis kanske man ska göra så istället tänker i alla fall prova tror jag. Har också märkt att lakningstiden varierar mycket beroende vart jag köpt malten, att mala själv är nog det bästa för att få allt optimalt mot bryggverket.
 
Ok, tillbaka till min fråga då är det någon som har equip profile och mash profile för Beersmith för BK 35 som stämmer överens med märkningen för Max nivå BK 35, skulle behöva jämföra med min tror något är fel på den jag skapat, eller finns det någon i tråden som stämmer
 
Til Max merket er det ca 29ltr, ved 33ltr så renner det over. Bruker 32ltr i profilen for Mash tun volume og avdamping= 2,5l/time
 
Til Max merket er det ca 29ltr, ved 33ltr så renner det over. Bruker 32ltr i profilen for Mash tun volume og avdamping= 2,5l/time
Det får meg til å lure på hvorfor jeg flere plasser leser at den er 35 l. Har selv beregnet Vmax til å være rett i underkant av 29 l og 32.5 som øverste grense. (Hver cm er ca 7 d)l.

Tror jeg må skaffe meg BeerSmith 2 - men blir Mobile versjon, da jeg ikke har Windows maskin :(
 
Det får meg til å lure på hvorfor jeg flere plasser leser at den er 35 l. Har selv beregnet Vmax til å være rett i underkant av 29 l og 32.5 som øverste grense. (Hver cm er ca 7 d)l.

Tror jeg må skaffe meg BeerSmith 2 - men blir Mobile versjon, da jeg ikke har Windows maskin :(
Beersmith Mobile er ikke spesielt god å bruke alene, funker best i sammenheng med desktop versjonen. Kanskje brewers friend sin web-baserte løsning kan være et alternativ?
 
Erik,
1. Innmesk med 74gr vann er vel mye og med 72gr etter 25min så blir nok dette brygget veldig søtt da det nok er lite gjærbart sukker i vørteren. Bruk typisk ca 70 gr vann for innmesk (dersom malten er romstemperert).
2. Meskekaret kan heves trinnløst, anbefaler å heve karet gradvis ettersom du skyller.
Slik gjør jeg det; Holder veskenivået i meskekaret et par cm over nivået i kjelen til kjelen er full, skyller videre med å løfte meskekaret slik at nivået i kjelen er 1-5cm fra fullt, Når jeg har tilsatt alt skyllevannet (10-15l avhengig av oppskrift) løfter jeg skyllekaret helt opp og starter temp. økning til kok mens det siste vannet renner av. På denne måten vil også temperaturen i meskekaret holde seg på over 70gr. Dersom du hever karet til topps med engang vil temperaturen i meskekaret synke til godt under 70gr (er min erfaring). Skyllingen tar ca 45min på dennne måten og får meske effektivitet på 76-80% (avhengig av hvor mye og type malt jeg bruker)

Tusen tack Terje!
Helt grymma svar, precis vad jag behövde :)
Kommer pröva med lägre temperatur vid inmäskningen nästa gång och även laka stegvis/gradvis.
Kör du mashout innan lakning och till vilken temperatur i så fall?
 
Det får meg til å lure på hvorfor jeg flere plasser leser at den er 35 l. Har selv beregnet Vmax til å være rett i underkant av 29 l og 32.5 som øverste grense. (Hver cm er ca 7 d)l.

Tror jeg må skaffe meg BeerSmith 2 - men blir Mobile versjon, da jeg ikke har Windows maskin :(

Beersmith funkar bra på Mac också, men det kanske inte va det du hade!? :)
 
Erik,
1. Innmesk med 74gr vann er vel mye og med 72gr etter 25min så blir nok dette brygget veldig søtt da det nok er lite gjærbart sukker i vørteren. Bruk typisk ca 70 gr vann for innmesk (dersom malten er romstemperert).
2. Meskekaret kan heves trinnløst, anbefaler å heve karet gradvis ettersom du skyller.
Slik gjør jeg det; Holder veskenivået i meskekaret et par cm over nivået i kjelen til kjelen er full, skyller videre med å løfte meskekaret slik at nivået i kjelen er 1-5cm fra fullt, Når jeg har tilsatt alt skyllevannet (10-15l avhengig av oppskrift) løfter jeg skyllekaret helt opp og starter temp. økning til kok mens det siste vannet renner av. På denne måten vil også temperaturen i meskekaret holde seg på over 70gr. Dersom du hever karet til topps med engang vil temperaturen i meskekaret synke til godt under 70gr (er min erfaring). Skyllingen tar ca 45min på dennne måten og får meske effektivitet på 76-80% (avhengig av hvor mye og type malt jeg bruker)

En fråga till :)
Jag monterade löftestången förut men jag tyckte att maltröret hamnade snett i pannan då. Det blev även en inbuktning i botten på maltröret av skruven! Det kändes inte så bra...
Tanken är väl att brickan ska "löpa" på stången när man stegvis höjer maltröret?
Sätter man stången helt intill röret så finns det ingen plats för brickan eller så blir maltröret snett?
Vad gör jag för fel? :D
 
Tilbake
Topp