Det gick bra, tack för hjälpenDu må pakke den ut med Winrar. Fikk ikke lov til å legge ut filen med den originale filtypen.
Gi beskjed dersom det ikke fungerer, så skal jeg se om jeg kan få lagt den ut på en annen måte.
Tack, då vet jagTil Max merket er det ca 29ltr, ved 33ltr så renner det over. Bruker 32ltr i profilen for Mash tun volume og avdamping= 2,5l/time
Det får meg til å lure på hvorfor jeg flere plasser leser at den er 35 l. Har selv beregnet Vmax til å være rett i underkant av 29 l og 32.5 som øverste grense. (Hver cm er ca 7 d)l.Til Max merket er det ca 29ltr, ved 33ltr så renner det over. Bruker 32ltr i profilen for Mash tun volume og avdamping= 2,5l/time
Beersmith Mobile er ikke spesielt god å bruke alene, funker best i sammenheng med desktop versjonen. Kanskje brewers friend sin web-baserte løsning kan være et alternativ?Det får meg til å lure på hvorfor jeg flere plasser leser at den er 35 l. Har selv beregnet Vmax til å være rett i underkant av 29 l og 32.5 som øverste grense. (Hver cm er ca 7 d)l.
Tror jeg må skaffe meg BeerSmith 2 - men blir Mobile versjon, da jeg ikke har Windows maskin
Erik,
1. Innmesk med 74gr vann er vel mye og med 72gr etter 25min så blir nok dette brygget veldig søtt da det nok er lite gjærbart sukker i vørteren. Bruk typisk ca 70 gr vann for innmesk (dersom malten er romstemperert).
2. Meskekaret kan heves trinnløst, anbefaler å heve karet gradvis ettersom du skyller.
Slik gjør jeg det; Holder veskenivået i meskekaret et par cm over nivået i kjelen til kjelen er full, skyller videre med å løfte meskekaret slik at nivået i kjelen er 1-5cm fra fullt, Når jeg har tilsatt alt skyllevannet (10-15l avhengig av oppskrift) løfter jeg skyllekaret helt opp og starter temp. økning til kok mens det siste vannet renner av. På denne måten vil også temperaturen i meskekaret holde seg på over 70gr. Dersom du hever karet til topps med engang vil temperaturen i meskekaret synke til godt under 70gr (er min erfaring). Skyllingen tar ca 45min på dennne måten og får meske effektivitet på 76-80% (avhengig av hvor mye og type malt jeg bruker)
Tack, har läst den ett par gånger men allt fastnar inte!Nå er vi vel godt unna topic, men i tilfelle det er av interesse, er brygging.no sin manual her:
http://brygging.no/file/andre/bruksanvisning.bk35.pdf
Det får meg til å lure på hvorfor jeg flere plasser leser at den er 35 l. Har selv beregnet Vmax til å være rett i underkant av 29 l og 32.5 som øverste grense. (Hver cm er ca 7 d)l.
Tror jeg må skaffe meg BeerSmith 2 - men blir Mobile versjon, da jeg ikke har Windows maskin
Erik,
1. Innmesk med 74gr vann er vel mye og med 72gr etter 25min så blir nok dette brygget veldig søtt da det nok er lite gjærbart sukker i vørteren. Bruk typisk ca 70 gr vann for innmesk (dersom malten er romstemperert).
2. Meskekaret kan heves trinnløst, anbefaler å heve karet gradvis ettersom du skyller.
Slik gjør jeg det; Holder veskenivået i meskekaret et par cm over nivået i kjelen til kjelen er full, skyller videre med å løfte meskekaret slik at nivået i kjelen er 1-5cm fra fullt, Når jeg har tilsatt alt skyllevannet (10-15l avhengig av oppskrift) løfter jeg skyllekaret helt opp og starter temp. økning til kok mens det siste vannet renner av. På denne måten vil også temperaturen i meskekaret holde seg på over 70gr. Dersom du hever karet til topps med engang vil temperaturen i meskekaret synke til godt under 70gr (er min erfaring). Skyllingen tar ca 45min på dennne måten og får meske effektivitet på 76-80% (avhengig av hvor mye og type malt jeg bruker)