Oppskrift på 1664 Blanc

Mulig det SSS. Hakke peiling.
For oss som ikke skal ha øl i butikkhyllene betyr det jo lite, men å ha en liten peiling på hva vi serverer til venner og besøkende kan selvfølgelig være greit.
Mulig vi kan google aprikos frukt, og finne ut hva den frukten har av fruktsukkerinnhold.
Jeg har fått i oppdrag å brygge denne til den yngre garde i familien. Strisselmalt har ankommet fra Maltmagnus i Sverige. WLP400 slurry er klart for action. 1 liter aprikospure levert av en kompis som er kokk og har tilgang til det.
Nå må jeg bare tenke litt på oppskrift, men har mine tvil på denne tørrhumlingen som står noen steder. Har smakt den, og dette er ikke et veldig humla øl, synes hvertfall jeg.
 
Mulig det SSS. Hakke peiling.
For oss som ikke skal ha øl i butikkhyllene betyr det jo lite, men å ha en liten peiling på hva vi serverer til venner og besøkende kan selvfølgelig være greit.
Mulig vi kan google aprikos frukt, og finne ut hva den frukten har av fruktsukkerinnhold.
Jeg har fått i oppdrag å brygge denne til den yngre garde i familien. Strisselmalt har ankommet fra Maltmagnus i Sverige. WLP400 slurry er klart for action. 1 liter aprikospure levert av en kompis som er kokk og har tilgang til det.
Nå må jeg bare tenke litt på oppskrift, men har mine tvil på denne tørrhumlingen som står noen steder. Har smakt den, og dette er ikke et veldig humla øl, synes hvertfall jeg.

Svært lav ibu på denne når en kjøper den. Brukte selv strisselspalt men oga lav alpha på 1,2 gikk det mye humle i denne.. Selvfølge kan en bruke en nøytral bitterhumle for å spare humle. Mem kjørte på
Med samme humla til alt..

Easybrew

Kjøpte hos maltmons 2015 humle, rask handel
 
Er på dag sju på gjæring og jeg brukte 1010 american wheat og jeg har aldri hatt så lang periode med stormgjæring. Skal straks fordele den på to gjærspann med litt humle for tørrhumling + fersken i den ene og bringebær i den andre..

Er spent for det lukter veldig friskt i bryggeboden .

Mvh
Easybrew
 
Er svært usikker på hvor mye frukt pure jeg skal tilsette. Dette er jo det som bryggselv selger og det er mye smak av den. Så lurer på tilsette kun 500 gram av denne på
Ca 22 liter.. Er redd for at det skal bli altfor mye smak også.. Vil gjerne ha et balansert øl, er det noen som har testet aprilos purren til bryggselv her ??.

Mvh
Easybrew

Redigert: ølet står til tørrhumling nå etter 7 dager, gjæra har gjæret fra 1.055 og ned til 1.012 nå. Litt svovel lukt i denne. Gjæret på 18 grader og satt opp til 19 de siste 3 dagene.. Vurdere å sette den på 20 grader om 1dag. Ølet skal drikkes neste helg så satser på at svovel preget har forsvunnet til da..
 
Sist redigert:
Er svært usikker på hvor mye frukt pure jeg skal tilsette. Dette er jo det som bryggselv selger og det er mye smak av den. Så lurer på tilsette kun 500 gram av denne på
Ca 22 liter.. Er redd for at det skal bli altfor mye smak også.. Vil gjerne ha et balansert øl, er det noen som har testet aprilos purren til bryggselv her ??.

Mvh
Easybrew

Redigert: ølet står til tørrhumling nå etter 7 dager, gjæra har gjæret fra 1.055 og ned til 1.012 nå. Litt svovel lukt i denne. Gjæret på 18 grader og satt opp til 19 de siste 3 dagene.. Vurdere å sette den på 20 grader om 1dag. Ølet skal drikkes neste helg så satser på at svovel preget har forsvunnet til da..

Jeg flaska en 20L batch med denne på mandag(med WB-06 og Hersbrucker humle). Jeg brukte også 10g Cascade som tørrhumle. Tilsatte 500g av den aprikospureen BS selger(Select?) siste 7 dagene, og jeg klarte ikke å kjenne noen overdose av aprikos/fersken på hydrometerprøven i hvert fall.

Smakte godt, og skal jeg være ærlig, hadde jeg ventet meg/fryktet mer aprikossmak. Uten å være noen ekspert, tror jeg ikke du skal frykte 500g på 22L. :)
 
image.jpeg Prøver denne selv på oppfordring fra omgangskretsen samt at den hadde skåret hele 90 RR hos radioresepsjonen, ref
Kronenbourg 1664 (Frankrike) 90 RR’er

Ser i ettertid at dette ikke var fruktølet blanc, men pilsneren som smaker meh i min gane.

Håper dette blir bra, tørrhumlet med Mosaic og Amarillo i dag. Skal melde tilbake når ølet er ferdig karbonert.

Oppskriften jeg fulgte er her
http://beercalc.org/?t=135154
 
Sist redigert:
Har nettopp brygget en batch 1664-klone, og kan dele min erfaring. Brukte denne oppskriften og tilpasset mitt oppsett i Beersmith: http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/244064/kronenbourg-1664-blanc-klone

Brygget 25 liter og tilsatte 1,1 kg hermetiske aprikoser som jeg moste til puré. Kokte ikke, desinfiserte alt som rørte aprikosene med Starsan.

Traff fint på OG 1.052, og gjæret ut til 1.010 med wlp400. Aprikospuréen ble dumpet i karet på dag 3 eller 4, etter stormgjæringen. Tørhumlen etter 7 dager.

Flasket etter 14 dager og det luktet da ganske kraftig promp/svovel.

Etter to uker på flaske lukter det fortsatt promp, men har avtatt litt. Smaker forsåvidt godt, kjenner tydelig sitrus men absolutt ikke noe aprikos. Er ikke noe humlepreg, så ville ikke bekymret meg for at tørrhumlingen skal sette for mye smak.

Er satt til lagring kaldt og satser på at promp byttes ut med aprikos i løpet av noen uker. Andres erfaring med denne ølen er at den først viser seg fra sin beste side etter rundt en måned på flaske.

EDIT: Mesket på 66 grader, etter å ha lest andres erfaringer. Deretter et steg på 72 grader og utmesk på 78.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tja, sikkert andre som kan svare bedre på det enn meg. Jeg bare fulgte oppskriften som en sau. Vanligvis er det vel for å få opp OG, men man kunne tilsatt mer malt/spraymalt i stedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tja, sikkert andre som kan svare bedre på det enn meg. Jeg bare fulgte oppskriften som en sau. Vanligvis er det vel for å få opp OG, men man kunne tilsatt mer malt/spraymalt i stedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tenkte at det ble rapportert tidligere i denne tråden at kloneforsøket ble i tørreste laget, og isåfall ville det hjelpe å fjerne sukkeret ifølge ekspertisen.
 
Ja, det er vel derfor man bruker sukker i stedet for noe annet. Har ikke lest hele tråden, oppdaget den i dag. Synes dog ikke at ølet mitt virker tørt, det er krispt og forfriskende. Ønsker litt mer aprikos og mindre promp, men jeg håper som sagt at noen uker kjølig vil fikse biffen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
image.jpeg Mitt fruktøl smaker ikke så mye frukt, på tross av 1kg aprikos pure fra Select i 24 liter øl.

Tok SG prøve idag på dag 11 i gjæringen, nå var det fullstendig gjæret ut til 1.009 fra 1.051.
Aprikos tilsatt på dag 7. Altså en utgjæring på 80%, kanskje litt mer enn jeg hadde ønsket, men det blir jo en tørr og fin sommerdrikk.

Definitivt noe aprikos smak og aroma å kjenne, men ikke veldig mye, er jo mye gjær som dominerer smaken.
 
Mitt øl luktet promp da det ble tappet på flaske.

Etter flaskegjæring, fortsatt litt promp men frisk og fin smak av sitrus. Fint lite aprikos.

Etter et par dager i kjøleskap var prompen borte i små flasker, hang litt igjen i store flasker. Fortsatt frisk og fin, enda tydeligere sitrustoner og et hint av aprikos.

Et par uker til så smakene får "satt seg", tror jeg dette blir nydelig og fruktig. Poenget mitt er: litt tålmodighet :)

Jeg brukte 1,1 kilo aprikospuré på 25 liter og gjæret ned til 1,010 med wlp400. Tilsatte pureen på dag 3-4, etter stormgjæringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
image.jpeg
Mitt øl luktet promp da det ble tappet på flaske.

Etter flaskegjæring, fortsatt litt promp men frisk og fin smak av sitrus. Fint lite aprikos.

Etter et par dager i kjøleskap var prompen borte i små flasker, hang litt igjen i store flasker. Fortsatt frisk og fin, enda tydeligere sitrustoner og et hint av aprikos.

Et par uker til så smakene får "satt seg", tror jeg dette blir nydelig og fruktig. Poenget mitt er: litt tålmodighet :)

Jeg brukte 1,1 kilo aprikospuré på 25 liter og gjæret ned til 1,010 med wlp400. Tilsatte pureen på dag 3-4, etter stormgjæringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Da her jeg smakt på mitt brygg to dager etter tapping. Må nok vente et par uker før den blir bra, men måtte prøvesmake da jeg hadde en flaske av originalen i polversjon tilgjengelig.
Oppskriften jeg fulgte http://beercalc.org/?t=135154

Original til venstre, mitt brygg til høyre der du kan se at en del (for mye) gjær ennå er i suspansjon, det feller nok ut etter noen uker kald oppbevaring.

Min versjon fikk FG 1.009, original ser ut til å ha en FG på rundt 1.001 eller deromkring.
Mitt øl har mer aprikos aroma, men mindre aprikos smak. Synes forøvrig at originalen har en kunstig smak av aprikoser, som i min gane virker overdrevet.
Så dette er ikke noe problem for meg, forøvrig tror jeg at aprikos smaken vil komme fram når gjærpreget blir borte.
Mere fylde og kropp i mitt øl, noe som er naturlig med den høyere FG.

Skal smake pånytt om fjorten dager, men jeg håper og tror at jeg vil komme til å like klonen bedre enn originalen som har en kunstig ettersmak av aprikoser i min gane.
 
Resultatene i denne tråden peker på at gjæren gjør kort prosess med aprikossmaken. Mye tyder vel på at orginalen bruker aprikosekstrakt. Kan det være et feilspor å bruke fersk eller hermetisert aprikos her?
 
Resultatene i denne tråden peker på at gjæren gjør kort prosess med aprikossmaken. Mye tyder vel på at orginalen bruker aprikosekstrakt. Kan det være et feilspor å bruke fersk eller hermetisert aprikos her?
Ja, jeg er overbevist om at originalen bruker ekstrakt/kunstig tilsetning av aprikos ved flasking. Aprikos i øl forsvinner raskt, ref. hva jeg siterte i en tidligere post https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-pa-1664-blanc.16140/page-8#post-326761

En kilo pure fra Select tilsatt på dag 7 gir både aroma og smak av aprikos, og siden jeg ikke liker aprikos smaken i originalen så veldig (kunstig ettersmak) så gjør det ikke noe for min del om aprikosen er litt mere naturlig samt avdempet.
Blir også spennende å smake om 14 dager når gjærpreget har gitt seg, tror aprikosen kommer mer fram da. Men det er nok fornuftig å gå i retning aprikos ekstrakt, en kilo pure koster jo også 119 kroner..

Kanskje jeg skal prøve ekstrakt hvis denne faller så godt i smak at den må brygges igjen.
http://www.avformshop.no/nettbutikk/product/aroma--og-smaksstoffer-30-ml--aprikos
https://www.amazon.com/Brewers-Best...=1466166907&sr=1-2&keywords=apricot+flavoring
 
Sist redigert:
Ja, det er nok ganske sikkert at Kronenbourg ikke søler rundt med tonnevis av moste aprikoser, men bruker ekstrakt.

Jeg synes også at originalen er i overkant preget av kunstig tutti-frutti, men er god på en varm sommerdag. Sånt sett kan det være at klonen min egentlig blir bedre, da aprikosen er mer avdempet. Venter en uke til før jeg kommer med endelig dom.

Interessant det Noget Undergjæret siterer om å bruke ekstrakt i tillegg til frukt for å oppnå ønsket resultat. Kommer nok til å prøve det neste gang. Hvis noen andre forsøker hadde det vært spennende å høre resultatet :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp