Oppskrift på 1664 Blanc

Hei
Jeg verken kokt eller fryste aprikos purren, det eneste jeg gjorde var å bruke starsan på alt som var i kontakt med aprikosen! Fikk ikke infeksjon så jeg trur det er best å ikke koke eller fryse for å oppnå mest smak! Jeg brukte 3 bokser med aprikos ( 740gr). Neste gang blir det 5 bokser!
+1 men 4 bokser :)
 
Aroma trumfer ubegrunnet frykt, men dersom den er begrunnet forstår jeg deg.

Jeg er ikke sikker på om frykten er begrunnet eller ikke! I boksen er det vel ganske sikkert trygt og godt uten bakterier, men så er det denne luften vi lever i da.. ;-)
Jeg tror uansett ikke man taper så veldig mye aroma på et kjapt kok og frysing.

Men.. så er jo alt dette hva jeg tror, og jeg har jo tatt feil før! ....en gang i 1996 tror jeg det var! ;-)
 
Jeg er ikke sikker på om frykten er begrunnet eller ikke! I boksen er det vel ganske sikkert trygt og godt uten bakterier, men så er det denne luften vi lever i da.. ;-)
Jeg tror uansett ikke man taper så veldig mye aroma på et kjapt kok og frysing.

Men.. så er jo alt dette hva jeg tror, og jeg har jo tatt feil før! ....en gang i 1996 tror jeg det var! ;-)
Hei
Jeg også trur mye!
Så da er det bare å kjøre på!
Gleder meg til å høre hvordan ølet ble når det er klart!
 
Har trua på dere, blir vel til at jeg cloner og stjæler oppskriften etterhvert som den stabiliserer seg
 
Jeg oppdaterer nok etterhvert skal dere se! ;-)

Det som hadde vært gøy var å sammenligne to som har brukt omtrent lik oppskrift! Men så langt er vel det hun _silla som har brygget (?) og jeg har ingen planer om å dra til Trondheim med det første! ;-)
 
Da er min på flaske!
Fargen ser bra ut:)
Kommer med rapport om noen uker!
Stilig. Hvor fikk du tak i de gjennomsiktige flaskene, er på jakt etter selv da jeg digger Corona med lime.
Slår du av lyset i Cola kjøleskapet ditt om natten nå, eller driter du i det siden du har så stilige flasker.

Vennlig Hilsen

N.U.

P.S På forhånd takk for svar!
 
Stilig. Hvor fikk du tak i de gjennomsiktige flaskene, er på jakt etter selv da jeg digger Corona med lime.
Slår du av lyset i Cola kjøleskapet ditt om natten nå, eller driter du i det siden du har så stilige flasker.

Vennlig Hilsen

N.U.

P.S På forhånd takk for svar!
Jeg har satt inn en bryter på lyst i kjøleskapet.
Flaskene er ikke noe problem her i huset! Det drikkes mye julebrus fra Hamar.
 
Jeg oppdaterer nok etterhvert skal dere se! ;-)

Det som hadde vært gøy var å sammenligne to som har brukt omtrent lik oppskrift! Men så langt er vel det hun _silla som har brygget (?) og jeg har ingen planer om å dra til Trondheim med det første! ;-)
Jeg har en del flasker igjen!
Jeg bor på Oslo øst! Så vi kan sikkert bytte noen flasker om du vil?
 
Jeg har en del flasker igjen!
Jeg bor på Oslo øst! Så vi kan sikkert bytte noen flasker om du vil?
Ja, gjerne!!
Er du noe i Oslo sentrum?
Jeg jobber i Regjeringskvartalet, så møttes der eller Oslo s f.eks hadde jo vært gull!
Men ikke før på nyåret da, må få gjæret, flasket, karbonisert og lagret litt først! ;-)
 
Ja, gjerne!!
Er du noe i Oslo sentrum?
Jeg jobber i Regjeringskvartalet, så møttes der eller Oslo s f.eks hadde jo vært gull!
Men ikke før på nyåret da, må få gjæret, flasket, karbonisert og lagret litt først! ;-)
Jeg er skjelden i sentrum, men vi skal sikkert finne en løsning! Send meg en melding på nyåret så finner vi en løsning!
 
Ser det strebes etter aprikos smak og aroma. Lurte litt på dette selv og kjøpte en boks hermetisk aprikos idag og lagde pure. Synes ikke det ble spesielt mye smak i den og tilnærmet null aroma.
Tanker om dette? Finnes jo tilsetninger på essens også, f.eks http://www.avformshop.no/nettbutikk/product/aroma--og-smaksstoffer-30-ml--aprikos. Aner ikke hvordan denne arter seg i øl.

Dette har jeg ikke satt meg skikkelig inn i, lurer likevel ikke på om de ferdige pureene nevnt tidligere har mere smak og aroma enn hermetiske aprikoser.

Synspunkter?

Edit, fant dette i en bok jeg har
«Aromatic extracts are also an option; they are water-clear, just pure aromas, pulled from the fruit by vacuum distillation. Use them in very small amounts to augment or replace whole character that may be missing from an ingredient like syrup or fruit aroma lost during fermentation. Some fruits, especially peaches and apricots, are vulnerable to this, so adding peach extract on top of real peaches is often the only way to make a peachy-tasting peach beer. Extracts are best added after fermentation, at packaging.»
 
Sist redigert:
Takk for detaljert oppskrift. jeg har lest hele tråden og fik lyst å prøve en batch selv. men jeg lurer på en ting.. er det noe du/dere ville endre på? eller føler du ølet blei en sukse etter denne oppskriften? :)

På forhånd takk :)

Jeg økte aprikospueren til 1,25 kg på min 25 l batch. Økte også 1 grad til 66 på meskingen. Har smakt på den etter 1 ukes karbonering og den var nydelig :)
 
Tilbake
Topp