Oppskrift på 1664 Blanc

Takk for super blogg!
Så man må ha mere aprikos. Ok det er noter.
Det er kanskje litt for tidlig å si, men jeg mener jeg ikke kan kjenne noe av aprikossmaken foreløpig. Jeg tror man kan kjøre på med dobbel mengde, kanskje mer. Den syrlige smaken regner jeg med at kommer fra appelsin- og sitronskallet, men den kan også komme fra aprikospureen.

Også er det selvsagt en mulighet for at aprikossmaken kommer fram etter ølet har stått på flaske en stund, så jeg ville ikke satt to streker under svara mine helt enda ;) Tenker vi prøver å smake om ei ukes tid, kommer med nok en oppdatering da :)
 
Det er kanskje litt for tidlig å si, men jeg mener jeg ikke kan kjenne noe av aprikossmaken foreløpig. Jeg tror man kan kjøre på med dobbel mengde, kanskje mer. Den syrlige smaken regner jeg med at kommer fra appelsin- og sitronskallet, men den kan også komme fra aprikospureen.

Også er det selvsagt en mulighet for at aprikossmaken kommer fram etter ølet har stått på flaske en stund, så jeg ville ikke satt to streker under svara mine helt enda ;) Tenker vi prøver å smake om ei ukes tid, kommer med nok en oppdatering da :)
Jeg har laget en hvete ale med Appelsinskall og fersken som var i koken de siste 5 minuttene.
Den smakte bitter av appelsin etter karbonisering, men den bitterheten forsvant etter et par uker.
Fersken smaken fant jeg aldri igjenn, hadde i 4 fersken kuttet i biter.
Så jeg tenker at du har rett når det kommer til aprikos mengden som trengs for og få smaken av aprikos.
 
Jeg har gjort et nytt forsøk med aprikospureen på en split-batch, denne gangen tatt risikoen med å kjøpe "vanlige" tørkede aprikoser med E220. Blir i allefall lysere i fargen denne gangen ser jeg av gjæringskaret. Varmet de opp i (allerede kokt) vannbad til ca 80 grader. Kjørte så stavmikser til pure-konsistens, deretter lagt i pose i fryseren til det såvidt frøs. Helte så i gjæringskar. Skal flaske til søndag og er spent.

Ref. bloggen din Silla, med tanke på syrlig smak, så minner det veldig om mitt første forsøk. Jeg fant helt klart noe sødme-smak, men mer søt-syrlig i ettersmaken. Dette kan komme fra det søte appelsin-skallet. Kan være at det meste av opprinnelig sødme/sukker fra aprikosene blir spist av gjæren, som indikert av flere i starten av denne tråden. Har også i det siste lest endel om diverse frukt-tilsetninger i øl på andre internasjonale forum, hvor mange er overbevist om at nesten alt frukt-sødme (les: gjenkjennelig smak) i organiske/økologiske frukter spises opp. Som igjen får meg til å tenke at de har mye kunstige tilsetningsstoffer i 1664 Blanc.
 
Supert innlegg på bloggen ! Hahahah "Kvinne (25), lett hjernerystelse":p

Kan du legge ut en oppdatert oppskrift med de endringen du tenker gjør ølen bedre ?:)
Takk for det, har det veldig morsomt med å lage innleggene :D Klarte dessverre å pådra meg en liten hodesmell forrige helg, derav lett hjernerystelse. Hehe.

Jeg kan godt komme med et innlegg om endringer i oppskriften til neste gang vi skal brygge 1664 blanc seinere:)
 
Jeg tenkt å brygge neste uke, supert om du kunne lagt ut en oppdatering nå:)
Etter å ha diskutert det litt med andre ølbryggevenner, vil tipset bli å meske ved en høyere temperatur enn 65 grader for å få litt mer gjenværende sødme i ølet. Rundt 67-68 grader. Gjæringstemperaturen har også mye å si her, og vi har muligens gjæret på en alt for høy temperatur. 17-18 grader er optimalt, men vi gjæret på rundt 20 grader da det var denne tempetauren vi fikk til på badet. Den bitre/syrlige smaken kan reduseres litt ved å gjæres på 17-18 grader istedet for på 20.

Dette blir den endringen vi eventuelt ville foretatt oss til neste forsøk på 1664 blanc. Man må jo bare prøve seg fram ;)
 
Etter å ha diskutert det litt med andre ølbryggevenner, vil tipset bli å meske ved en høyere temperatur enn 65 grader for å få litt mer gjenværende sødme i ølet. Rundt 67-68 grader. Gjæringstemperaturen har også mye å si her, og vi har muligens gjæret på en alt for høy temperatur. 17-18 grader er optimalt, men vi gjæret på rundt 20 grader da det var denne tempetauren vi fikk til på badet. Den bitre/syrlige smaken kan reduseres litt ved å gjæres på 17-18 grader istedet for på 20.

Dette blir den endringen vi eventuelt ville foretatt oss til neste forsøk på 1664 blanc. Man må jo bare prøve seg fram ;)

Ah! Flott med sånn tilbakemelding!!
Var det noen som nevnte en annen blanding av malt også før økt sødme?
 
Ah! Flott med sånn tilbakemelding!!
Var det noen som nevnte en annen blanding av malt også før økt sødme?
Ja, Andreas nevnte at palemalt kan gi mer sødme, men dette blir jo bare tankeeksperimenter ;) Ville satset på å få sødmen ved å være nøye med mesketemperatur og gjæringstemperatur.
 
Hei
Da kommer en liten rapport !
Oppskriften min ble som følger.
2,6 Kg Pilsner 51%
2,0 Kg Wheat Malt 39%
0,25 Kg Sukker 5%
0,25 Kg Torrifide wheat 5%

Mesket på 67 grader i 60 min, 75 grader i 10 min.

50 g Saaz @ 60 Min koke start
20 g Saaz @ 15 Min
40g fres økologisk appelsinskall @ 15 min
4g korianderfrø @ 15 min
10 g Cascade @ 1 min

Gjærer nå på 18 grader
Skal tilsett 740 g aprikos purre ved dag 7.

@Silla_ Du kokte aprikos purren, men er ikke den steril når den kommer fra boksen ?
Tenkte jeg ikke skulle koken for bedre smak ???
 
Sist redigert:
Aprikosene på boks er hele/halve, så jeg måtte bruke stavmikser på dem for å gjøre om til puré. Derfor måtte det bli kok ;)

Gleder meg til å følge med på prosessen din!
Ok
Er det noen som har prøvd å ikke koke hermetisk frukt før de har den i gjæringskarret? Er litt redd for infeksjon
 
Frukt inneholder pektin. Når man koker frukt for å desinfisere så vil pektinene lage tåke/uklart veske. I hveteøl som skal være uklar er det ikke sikkert det er et problem, men på klare øltyper bør man desinfisere frukten på andre måter. Da kan man bruke campden pulver, som er kalsium sulfitt(E224). Ser man på etiketten til 1624 Blanc, så er vel E224 oppført på ingredienslisten.
 
Frukt inneholder pektin. Når man koker frukt for å desinfisere så vil pektinene lage tåke/uklart veske. I hveteøl som skal være uklar er det ikke sikkert det er et problem, men på klare øltyper bør man desinfisere frukten på andre måter. Da kan man bruke campden pulver, som er kalsium sulfitt(E224). Ser man på etiketten til 1624 Blanc, så er vel E224 oppført på ingredienslisten.
Takk for svaret, men jeg lurer fortsatt på om det er infeksjons fare ved å ikke koke den hermetiske frukten. Om ølet blir klart eller ikke er jeg ikke så opptatt av. Tenker mest på smaken !o_O
 
Sist redigert:
Bare for å ha nevnt det, hørte på Beersmith podcast forleden hvor mr Brad Smith sa at dersom en ønsket fersken smak på øl, måtte en tilsette aprikos.
Ser også fra en tidligere post her at Jamil tilsetter 1,36 kg aprikos i Brewing Classic Styles (for 20 liter øl.)
Jeg prøver det nuh.
 
Tilbake
Topp