Tapping av vørter etter koking, kran eller hevert?

8 gram er mye, tror jeg. En liten teskje er nok. Jeg hadde et tilsvarende problem med litt for mye Irish Moss, og fikk en del flytende gjærklumper selv etter ferdig utgjæring. Men ingenting i nærheten av en "kake" på toppen.
 
Fjerner maltrøret ja, og koker opp. Bruker Moss ja. 8 gram på 25 liter. Bør jeg slutte med det?
8g er mye ja. Kun en liten teskje som nevnt tidligere. Jeg har to ganger brukt for mye Irish moss, da fikk jeg samme problem. En tykk, seig gjærkake på topp som ikke ville bunnfelle. Dog ikke så mye som 10cm...
 
Sliter også litt med å holde eksakt temperatur. Skulle ha 67 grader,
Målte 66 til 70 over en times mesking målt midt i mesken med digital termometer. Er dette krise?

Jeg trodde protafloc og irish Moss var akkurat samme, bare i tablettform?
 
Sliter også litt med å holde eksakt temperatur. Skulle ha 67 grader,
Målte 66 til 70 over en times mesking målt midt i mesken med digital termometer. Er dette krise?

Jeg trodde protafloc og irish Moss var akkurat samme, bare i tablettform?
Kommer litt an på hva du lagde. Får vel neppe rekordlav FG med den temperaturen, men det kan jo være greit.

Kjenner ikke Protafloc, mulig det er det samme som Whirlfloc. Irish Moss er en av bestanddelene, men det er noe annet også. Har brukt IM tidligere, men det er natt og dag.
 
Ok, jeg skal prøve whirlfloc neste gang:) jeg lagde en belgisk blonde. Jeg lurer på om jeg bare skal varme opp vannet til 72 grader, tilsette malten, og slå av varmen. Kjelen min er isolert, så den har svært lite temperaturfall på en time. Opplever at når 500W elementet slår inn og temperaturen i bunn øker til 68 så blir det enda varmere inne i mesken. Stiger fort opp i 70, målt midt i mesken. En annen ting er skylling, hvor lang tid skal jeg bruke på det? Jeg har brukt vannkokeren og en 4 liters kasserolle i tillegg, helte over 15 liter vann på kanskje 10-15 minutter. Er det for raskt?
 
Belgisk Blonde skal være ganske tørr. FG på 1008-1012 er vanlig.

Skylling er et stort tema. 15 liter på 10-15 minutter høres litt fort ut. Noen bruker en time, noen heller vørter gjennom flere ganger osv. Selv bruker jeg ganske varmt vann og så fort det renner gjennom. På min Grainfather tar det 20-30 minutter.
 
Jeg fikk en OG på beskjedne 1044. Så det blir vel en lettøl
Mitt forrige brygg var en Austmann northumberland, den fikk jeg 1081 på.
 
Ang. temperatur i mesk som varmes underveis: Her er det fort gjort å få det for varmt, spesielt dersom det ikke sirkuleres (som hos meg som brygger BIAB). På mitt siste brygg så monterte jeg en ekstra termometerprobe under falskbunnen. Det var interessant. Uten varme og med lokket på så var temperaturen jevn innenfor en grad når man hadde rørt inn maltet ordentlig. Ved forsøk på stegmesk oppdaget jeg at dette må gjøres saaakte. Det blir umiddelbart varmere nederst selv om målingen midt i mesken virker nesten uberørt. Og det er bare kun på svak effekt at temperaturøkningen nederst holder seg under 78 grader.

Dette blir selvsagt annerledes med sirkulasjon, men jeg har kommet til at så lenge jeg brygger BIAB, så er enkel ettstegsmesk å foretrekke.

Et alternativ er muligens å ikke tenke steg i det hele tatt og heller ha en svært svak, trinnløs temperaturøkning gjennom meskingen og så øke på slutten for mashout før skylling. Mulig jeg tester det i neste brygg.
 
Tilbake
Topp