Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

Jeg brygger i garasjen, men ting er litt midlertidig enda. Har ihvertfall skikkelig avtrekk på plass :)

DSC_3779 (Medium).JPG

Råvarene for å bygge arbeidsbenk er på plass, det er bare tiden det står på nå.
Gjenstår også litt ting som foring og belistning av vinduer, og gulvet skal epoxymales til sommeren.

Når arbeidsbenk og øvrige skap og hyller er ferdige, så kan jeg tenke på å bygge en egen bryggebenk/tralle.
Siden garasjen brukes til flere hobbyer, så vil jeg ikke låse meg så veldig til faste plasser til ting.
DSC_3680~02 (Medium).JPG
 
IMG_0927.jpgIMG_0931.jpgIMG_0922.jpgIMG_0929.jpg IMG_0925.jpg
IMG_0932.jpg IMG_0924.jpg IMG_0923.jpg

Bilder av et enkelt bryggeoppsett med stor kapasitet som fungerer veldig bra , brygger ca. 230 ltr. netto. Bygd opp av en utrangert, godt isolert melketank med silspann.
For å slippe å lage hull i tanken bruker vi dypp-varmere , 3 stk. à 6 KW som vi da først setter nedi kjelen og varmer opp til mesketemperatur, så taes de ut av kjelen.
Deretter går silspann og malt inn, rører godt om og sirkulerer ca. 5 min., legger et teppe over lar det meske seg en times tid, siden tanken er godt isolert synker ikke mesketemperaturen merkbart.
Så sirkulerer vi 5 min. igjen, heiser silspannet, setter varmerene inn og skyller med omtrent 100 ltr. varmt vann, lar den renne av seg til det er riktig nivå i kjelen og drar vi den vekk og det kokes.
Vi pumper deretter gjennom en motstrømskjøler laget av 1/2" kobberrør / 18mm. PEX og rett i gjærspann.
Har kjørt 3 brygginger og havner på utbytte ca. 72% ...som kankje er ok (?) , prøvde mer sirkulering en gang, men det tetta seg veldig i spannet
 

Vedlegg

  • IMG_0934.jpg
    IMG_0934.jpg
    15,3 KB · Sett: 352
  • upload_2016-3-21_9-28-41.png
    upload_2016-3-21_9-28-41.png
    45,7 KB · Sett: 347
Da har jeg endelig etablert meg litt og innført rotet mitt ned i kjelleren her:

1.jpg
1# Selve bryggeriet. Dette har jeg jo postet før i en annen tråd, men det var vel før det ble som det har blitt.. No sparge oppsett. 14 liter ned på bøtte, 12 liter i fat. Kapasitet på ca OG 1.105. En aktiv PID som styrer element i HERMS, andre er bare til avlesning. Har prober i både mesk og kok så jeg flytter bare den avtakbare kabelen mellom de ettersom hvor i prosessen jeg er, for å lese av temp i kjelene på den andre PID'en. March-pumpe som dytter vørter inn i HERMS'en og spinner litt under nedkjøling og WP. Kun tre slanger, dvs lite rengjøring. Blichmann 10G og 25.7L kokekjele. Perfekt, ikke mer stål og avdamping enn nødvendig.

2.jpg
#2. Snudd kameraet 180 grader. Flott rotete, men det er slik jeg finner igjen ting. To STC-1000+ styrte kjøleskap og ett styrt av ITC310. Siste store er bare til whatever, gjær, øl etc.. Skal ha inn et gjæringsskap til. To magnetrørere og noen 3L norgesglass med Starsan jeg heller hit og dit for å sanitere, noen gjæringskar og resten er vel bare mentalt organisert rot. Vannkoker til morgen-te-koppen må man jo også ha.

Alt i alt, veldig happy med oppsettet. Midt mellom de to bildene har jeg en bittelite kjøkkenbord med laptop og stoler.
 
Sist redigert:
Ja da var den store dagen kommet, mitt nye bryggeri er ferdig, eller nesten ferfig, og det skulle innvies med brygging av pils til elektrikkeren.
Han skulle samtidig koble opp 3-fas 32A til bryggeromet, så mye av bryggingen tok undertegnede seg av.
Ettersom han skulle brygge en 30 liter sats så ble det å låne Koker69 sin Brewcrafter.

IMG_0332.JPG
En noe midlertidig vaskeanordning klammpa sammen av noen 2"x4" og en murerstamp fra Biltema med vannlås fra samme firma. men det funka konge det.

IMG_0337.JPG
Gjæringsskap er på plass, ene blir brukt til lagring nå
IMG_0338.JPG IMG_0339.JPG
Elektrikeren i full sving med skylling

IMG_0341.JPG
Lampeskjerm fra Ikea som avsug... funka konge det. må kansje korte inn noe på slangen, kondenserte litt i vifta, men strengt tatt ikke noe problem.

IMG_0342.JPG

Ja og så var det elektrikeren da... neida det blir så bra, mangler noen nipler som jeg får skaffe imorgen.

Min beste bryggedag så langt i minn korte bryggekariere, alt funka perfekt, og bryggeromet gjorde alt såååååå mye enklere. Angrer ikke på att jeg bygde meg mitt lille bryggeri, litt lavt under taket, men synest stor takhøyde er sjukt oppskrytt.

En skål fra Chiefen :beercheers:
 
Sist redigert:
En litt på siden komentar her. Går faktisk ned i Bryggerommet og setter meg nesten ver kveld nå og tenker og filosoferer over fremtidige brygg og ikke minst utstyr, tar meg en øl og bare føler roen.
Alle burde ha rett på ett bryggeromm, gjerne betalt av staten..... er sikker på att sjukemeldinger og phykriatiske kostnader hadde gått drastisk ned.
Bryggerommet blir hereter omtalt som Hyggerommet.
 
.Med mindre jeg er bortreist på jobb så tilbringer jeg iallefall en time eller to hver dag i det jeg kaller for bryggeriet. Det er målinger, det er rydding, det er vasking som må taes tak i. samtidig så er det her jeg egentlig lager oppskriftene mine siden jeg kan gå rundt og smake i de forskjellige kjøleskapene og justere oppskrifter. Smaker litt her og der ganske ofte. Kjøleskapet er mora, det som står inni er barna mine. Følger opp så tett jeg kan.
 
Tilbake
Topp