Litt bedre oversikt
Ja, alt startet med en BB30 i julegave fra kona 2015. Satte mitt første brygg og gjæret rett på varmekablene i stua, det hørtes ut som et tog en sen vinterkveld, men ølet smakte ikke så ille og da var det gjort. som også de fleste av dere (tror jeg) var jeg nå bitt av basillen. Det som er i bryggerommet fra venstre: 60 liters bryggeri fra netthandelen som nå fungerer som kokekjele etter ombygging av elektronikk. Satt inn PT100 føler og kyotto voltregulator. Avtrekkshette i form av salatbolle fra Ikea med slange som går via en 5 I plastkanne og til vifte i vegg, dette reduserer kondensen noe ved kok da dampen kjøles ned og blir igjen i kanna. I midten Beer Brew 30 liters vannvarmer med PT100 føler. Til Høyre SS Brew kettle på 56 liter til mesking, skyllearm fra Scandinavianbrew.no og falsk bunn fra Mattmill, mesken kjøres med sirkulasjon via 1" rims med et element på 2500W, Kyotto regulator og Pt100 føler.
Kjelene/rims styres av Auberins Ezboil DSPR120 som jeg synes gjør jobben bedre enn Sestos PID. Enklere og stille inn, regulere underveis, samt at de har timere og alarm. Har også prøvd REX C - 100 tidligere. Magnetpumpe 220V fra Beer Brew til sirkulering av mesk og overføring til kokekjele. 12V Topsflo pumpe til whirpool (noe svak) og motstrømskjøler. Motstrømskjøler i rustfritt kjøpt på Aliexpress, tror kobber er noe bedre til å kjøle ned, men denne er helt innafor. Når det gjelder styreskapet (medisinskap fra Ikea) er det som sagt Auberins Ezboil som styrer, samt en del duppeditter fra Ebuy, som styring/oppmåling av mengde koke, meske skyllevann med solenoidventil. Wattmeter er også kjekt for justering av pådrag. alt i rustfritt/slanger er kjøpt på Ebuy og Brewpistore.
Gjærings skapene mine styres med STC 1000, frostvakt fra Biltema og skotørker med vifte/slanger for sirkulasjon og jevn fordeling av varmen i skapet.
Bryggeriet ble ferdig sommeren 2016 og totalt så langt fra 2015 har det blitt brygget 26 Batcher.
Sitert tjekkisk ordtak
"Munnen til en lykkelig mann/kvinne er fylt med øl"
Vis vedlegget 31205 Vis vedlegget 31206 Vis vedlegget 31207