Paulaner Hefe-Weissbier oppskrift?

Brukte 2 pakker i en 1 liter starter og gav vørteren rikelig med oksygen før pitch, så håper den blir kanon!
 
Hvis du ikke høster så sjekk på gjærkalkulatorer neste gang du kjøper ferskgjær så sparer du noen kroner på den ekstra pakka, de kan du bruke på piker vin og sang :)
 
Både 300 og 380 kommer vel fra Weihenstephan. Men Wehenstephaner er vel gjæret med 380, vel? Det er i alle fall et øl med mer nellik enn banan - eller med en god balanse, i det minste. Mens 300 gir mer banan. Jeg ser liksom ikke at du kan få Weihenstephaner med 300?

Er det noen som har en kilde på dette?
 
Både 300 og 380 kommer vel fra Weihenstephan. Men Wehenstephaner er vel gjæret med 380, vel? Det er i alle fall et øl med mer nellik enn banan - eller med en god balanse, i det minste. Mens 300 gir mer banan. Jeg ser liksom ikke at du kan få Weihenstephaner med 300?

Er det noen som har en kilde på dette?

Jeg spurte en brygger hos Paulaner om dette, men fikk aldri noe svar. Tror jeg gikk over bordet med antall spørsmål så han bare klikket "delete" på mailen min. Min erfaring er at man klarer å dra frem utrolig mye estere fra 380 og, men det spørs hvordan den er høstet og mesket. Som frisk fra pakke gir 380 mer fenoler enn 300, gitt at man ikke tukler med noe under mesking eller fermentering. Men, jeg føler at de gir mindre "dybde", da i ester-avdelingen hvis man pitcher rett fra pakke, for da er det ofte veldig mye fenoler "bare".
 
Hvis du ikke høster så sjekk på gjærkalkulatorer neste gang du kjøper ferskgjær så sparer du noen kroner på den ekstra pakka, de kan du bruke på piker vin og sang :)

Laget 29 liter, så selv med 2 pakker og 1 liter starter er det for lite i yeast kalkulatoren.
 
Har står i 12 dager nå, tappet den akkurat over på fat, men ser nå at FG ble 1.017. Litt usikker på hvorfor den ikke har gjæret bedre ut, hadde massevis av oksygen til den, fikk gjær næring og jeg laget 1 liter starter på 2 pakker, til en batch på 28L.
 
Har står i 12 dager nå, tappet den akkurat over på fat, men ser nå at FG ble 1.017. Litt usikker på hvorfor den ikke har gjæret bedre ut, hadde massevis av oksygen til den, fikk gjær næring og jeg laget 1 liter starter på 2 pakker, til en batch på 28L.

Hvordan mesket du, og tempforløpet under gjæring?
 
Mesket etter oppskriften ang temp. (bruker flere kvalitetssensorer) og kont. resirkulering.

Brukte 1 døgn å gå fra 12C til 19c, før jeg fikk den ned på 17 grader igjen og holde det i 4-5 dager før jeg gikk opp til 19 grader igjen.
 
Bruk et bryggeprogram enten på nett eller på PC/MAC så er det bare å skalere oppskriften opp og ned etter ditt eget oppsett. Oppskrifter må uansett tilpasses ditt oppsett siden effektivitet osv. vil variere stort.
 
Sist redigert:
Jeg bruker alltid å dekantere gjærstarteren min, derfor står gjæra kaldt for å bunnfelle. På bryggedag tømmer jeg av ølet over gjæra og lar den stå på kjøkkenbenken under bryggedagen for å få klimatisere seg litt. Gjæra vil derfor ha romtemp ved pitching.
 
Blir ikke gjæren stresset av temperaturforandringen?

Hiver du oppi litt oppkokt vørter fra DME for å starte gjæren igjen på bryggedagen, eller pitcher du bare slurry?
 
Nei, det gjør jeg ikke. Starteren har vanligvis ikke stått mer enn 24 timer i kjøleskapet, maks. Så den er mer enn frisk nok. Bruker å være aktivitet i gjærlåsen etter mindre enn 12 timer.
 
Jeg bruker alltid å dekantere gjærstarteren min, derfor står gjæra kaldt for å bunnfelle. På bryggedag tømmer jeg av ølet over gjæra og lar den stå på kjøkkenbenken under bryggedagen for å få klimatisere seg litt. Gjæra vil derfor ha romtemp ved pitching.

Jeg gjør som deg, men Palmer anbefaler å hive den kalde gjæren oppi uten å temperere den. Jeg er ikke sikker på at jeg tør å stole på det - skjønt mannen har jo en god del brygg bak seg:confused:. Noen som praktiserer det der?
 
Sist redigert:
Blir ikke gjæren stresset av temperaturforandringen?

Hiver du oppi litt oppkokt vørter fra DME for å starte gjæren igjen på bryggedagen, eller pitcher du bare slurry?

Bruk vørter fra koken etter at du har kjølt ned. Selv flere mnd gammel gjær når krausen etter en time eller to.
 
Hva er temperaturen på gjærstarteren når dere pitcher på lavere vørter temperatur (type 14 grader).

Ble litt surr her. Jeg skrev "vørter" i stedet for "gjær" i det siste innlegget mitt. Det er visst et klart demenssymptom:oops:.

Jeg tror det går helt greit å gjøre det Palmer sier; pitche gjær rett fra kjøleskapet. Da er den ikke aktiv, og blir antakelig derfor heller ikke stresset. Jeg ville være mer skeptisk til å la den få romtemperatur, og så pitche den i en vørter på 14 grader, for da har den antakelig våknet fra dvalen. Å brått få senket temperaturen med 6-8 grader er nok i overkant.

Jeg tror det er Danstar som anbefaler å senke temperaturen gradvis ned til vørtertemperaturen når du har rehydrert gjæren på 30 grader. Da skal du ikke senke temperaturen med mer enn 5 grader av gangen, ved å tilsette litt vørter hver gang.

Nå funker det åpenbart å gjøre det slik som @Hallstein beskriver, altså å dumpe gjær på 20-22 grader oppi. Jeg bare antar at det ikke er optimalt - men om du misser det optimale med en millimeter, en centimeter eller en desimeter, det aner jeg ikke.

Det beste er ganske sikkert å la gjæren få samme temperatur som vørteren du skal pitche i, og gjerne ved til slutt å tilsette litt av vørteren etter nedkjøling, slik @Miguel skriver.
 
Tilbake
Topp