Min favoritt, høres bra ut hvis det er fra ei ny pakke.Da lar jeg den være på 17 gader i tre dager, brukte 380.
Min favoritt, høres bra ut hvis det er fra ei ny pakke.Da lar jeg den være på 17 gader i tre dager, brukte 380.
Både 300 og 380 kommer vel fra Weihenstephan. Men Wehenstephaner er vel gjæret med 380, vel? Det er i alle fall et øl med mer nellik enn banan - eller med en god balanse, i det minste. Mens 300 gir mer banan. Jeg ser liksom ikke at du kan få Weihenstephaner med 300?
Er det noen som har en kilde på dette?
Hvis du ikke høster så sjekk på gjærkalkulatorer neste gang du kjøper ferskgjær så sparer du noen kroner på den ekstra pakka, de kan du bruke på piker vin og sang
Har står i 12 dager nå, tappet den akkurat over på fat, men ser nå at FG ble 1.017. Litt usikker på hvorfor den ikke har gjæret bedre ut, hadde massevis av oksygen til den, fikk gjær næring og jeg laget 1 liter starter på 2 pakker, til en batch på 28L.
Hei! Har noen skalert denne oppskriften opp til en batch på 25liter, (grainfather) synes det er dumt å lage mindre enn jeg kan
Jeg bruker alltid å dekantere gjærstarteren min, derfor står gjæra kaldt for å bunnfelle. På bryggedag tømmer jeg av ølet over gjæra og lar den stå på kjøkkenbenken under bryggedagen for å få klimatisere seg litt. Gjæra vil derfor ha romtemp ved pitching.
Blir ikke gjæren stresset av temperaturforandringen?
Hiver du oppi litt oppkokt vørter fra DME for å starte gjæren igjen på bryggedagen, eller pitcher du bare slurry?
Hva er temperaturen på gjærstarteren når dere pitcher på lavere vørter temperatur (type 14 grader).