Beer brew 30/60 basic -erfaringer

Heihei.

Har lenge vurdert å gå over fra biab på komfyren til noe mere kompakt, så jeg kikket litt rundt på nettet i helgen og fan beer brew basic. Disse koster ikke mye, men jeg finner ikke noe info..

Er det noen som har nå erfaringer med basic?

SB
 
Legg merke til at en BB basic ikke har verken silkar eller kjølig - man på må kjøpe dette ekstra/i pakke. Hvis du liker å brygge bør du vurdere å spytte inn den ekstra tusenlappen på BB automatic, pumpa gjør det lettere å holde god temp.
 
Legg merke til at en BB basic ikke har verken silkar eller kjølig - man på må kjøpe dette ekstra/i pakke. Hvis du liker å brygge bør du vurdere å spytte inn den ekstra tusenlappen på BB automatic, pumpa gjør det lettere å holde god temp.
Jeg har motstrømskjøler så det skal gå bra medkjøling. Blir nor å gå for en bb60 for å få volumet og for å gjøre det enkelt å brygge med masse malt :) pumpe på si og sprinkelhode i lokket
 
Beerbrew Basic startpakke har en ganske solid meskebag som følger med. Usikker på om denne følger med hvis du bare kjøper bryggeren på Ølbrygging.no.
 
Ja du bør vel ha pumpe hvis du har motstrømskjøler, alt annet blir som å sloss mot ei elv når du skal kjøle. Jeg kan hvertfall anbefale silkar til maskin, meskepose i 25-30L høres veldig tungvindt å bruke (vil tro denne veier 15-20kg full av vann).

Personlig syntes jeg BB60 blir litt overkill mtp mengden øl du brygger og må drikke før du kan lage mer + dobbelt opp med gjæringskar, fat/flasker og ingredienser. Derimot hvis du feks brygger til fest eller guttekveld så er det nok lurt.
 
Ja du bør vel ha pumpe hvis du har motstrømskjøler, alt annet blir som å sloss mot ei elv når du skal kjøle. Jeg kan hvertfall anbefale silkar til maskin, meskepose i 25-30L høres veldig tungvindt å bruke (vil tro denne veier 15-20kg full av vann).

Personlig syntes jeg BB60 blir litt overkill mtp mengden øl du brygger og må drikke før du kan lage mer + dobbelt opp med gjæringskar, fat/flasker og ingredienser. Derimot hvis du feks brygger til fest eller guttekveld så er det nok lurt.
Har pumpe, motstrømskjøler funker dårlig uten ^^

Vi er 2 som brygger sammen så bb60 er toppers
 
Så lenge den funker, er BB60 helt grei. Kvaliteten er skral - men til gjengjeld er servicen fra Ølbrygg god. Og det er ikke noe problem å brygge normalstore batcher i den. En fordel med størrelsen er at du kan kjøre no sparge, også.

Jeg har kuttet ut pumpe under mesking, og jeg kjører bare batch sparge eller no sparge. Jeg bruker en meskepose i tillegg til silbunnen (dvs. i stedet for en falskbunn, for jeg har kuttet ut silbunnen.) For å holde temperaturen bruker jeg liggeunderlag + en gammel sovepose som islasjon.

Jeg sier ikke at det der er den beste måten å gjøre det på - det er bare hva jeg har funnet ut er det enkleste og greieste for meg.

(Egentlig bruker jeg sjelden BB60'n til annet enn koking nå. Den er en sabla fin vannvarmer, og så mesker jeg i en 36-liter på casoplate:).)
 
Jeg startet med en BB30, solgte den og kjøpte en Speidel 50. Men jeg likte egentlig aldri å brygge på Speidelen, man mister kontakten med mesken på grunn av filterplatene på toppen. Jeg likte å stå og røre, tappe av litt vørter, tømme over mesken og måle temperaturen.

Speidel ble for automatisert for meg. Så jeg kjøpte en brukt BB30 igjen, og siden det står Speidelen og støver ned på bryggerommet. Jeg liker manuell brygging bedre og helt subjektivt vil jeg påstå at ølet har blitt bedre igjen også, ihvertfall er bryggegleden på vei tilbake.
 
Jeg startet med en BB30, solgte den og kjøpte en Speidel 50. Men jeg likte egentlig aldri å brygge på Speidelen, man mister kontakten med mesken på grunn av filterplatene på toppen. Jeg likte å stå og røre, tappe av litt vørter, tømme over mesken og måle temperaturen.

Speidel ble for automatisert for meg. Så jeg kjøpte en brukt BB30 igjen, og siden det står Speidelen og støver ned på bryggerommet. Jeg liker manuell brygging bedre og helt subjektivt vil jeg påstå at ølet har blitt bedre igjen også, ihvertfall er bryggegleden på vei tilbake.

Samme her. Jeg føler at jeg brygger, og har aldri overveid å la en maskin gjøre det for meg. Jeg liker å pusle med mesken. Men for all del; jeg mener ikke å si at folk som brygger på maskiner, ikke driver med ordentlig brygging. Jeg snakker bare om min opplevelse av bryggingen.
 
Helt enig, men folk er forskjellig. Jeg liker å lage mat også, det blir litt som å brygge. Jeg vil ikke ha en maskin der jeg kan hive oppi ingrediensene og som spyr ut en tallerken med pinnekjøtt og kålrotstappe. Jeg vil lage det selv fordi jeg liker prosessen.
 
Lykke til:)!

Et godt råd: Ta vare på esken. Du kan få bruk for den;).

Bare for å understreke hvor godt det rådet er: I dag knelte den tredje BB60'n min:confused:. Jeg brygger en belgisk golden, og kjelen har så vidt klart - etter flere timer - å dra 35 liter opp i 95 grader, sånn at det ligner på koking.

Som sagt; kjelen er utmerket så lenge den virker, men kvaliteten er elendig. Men OK, så får jeg nok en anledning til å teste service'n:). Men nå lurer jeg alvorlig på å be om å bare få igjen pengene. jeg må bare finne ut hva alternativet eventuelt skal være. Jeg mistenker at det rett og slett ikke finnes slike kjeler av brukbar kvalitet.:(
 
Jeg kjenner et bryggelag som har hatt sin BB60 i 3-4 år, så du har vært max uheldig med dine. :(
 
Jeg kjenner et bryggelag som har hatt sin BB60 i 3-4 år, så du har vært max uheldig med dine. :(

Jeg tror det er de som har vært max heldige. På Bryggeland, der jeg leverte tilbake min første, sa de at de hadde sluttet å føre den fordi de hadde 60% retur.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg har hatt min BB60 (gen. 2) siden 2013, og den har vært prikkfri fra første brygg :D

Lucky you, then:). Men jeg har null tillit nå. Det er ikke tilfeldig at tre kjeler klapper sammen. Den første holdt vel et år, den andre bare et par brygg, mens den tredje har holdt et år igjen, omtrent. Det er mange brygg, riktignok - men det skal en sånn kjele tåle, vel.
 
Problemet som jeg ser det er at har du styringen for mesk og kok i bunn under elementet så blir det fort varmt om du brygger noe mørkt øl, det har en tedens til å svi litt i bunn. da går varmen like mye nedover som opp over og du tar døden på de små 12 v releene. Har gjort det på ett par Netthandelen bryggere. brygger du på samme plass hver gang og har plass til det, få deg ett styringsskap med pid og ssr.
Koster under en høvding om du fikser det selv.. en pid ssr kjøleribbe og pt100 er det som må til... og ett skap (har sett de har brukt på det nermeste en sko esker til det...)
 
Tilbake
Topp