Cream Ale

Me bruker Wlp810 på cream


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det blir sikkert godt, men det blir jo ikke en ale - om en nå skal være pirkete. Hadde jeg brygget den oppskriften jeg har lagt ut over her med 810, ville jeg vel kalt det en eller annen variant av lager.

Dere legger kanskje gjæringstemperaturen opp noen grader for å gi litt ale-karakter?
 
Gjærer på 16 grader når me bruker den på cream. 14 grader på steam


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mao: Bruk aldri 05 rett fra posen om du skal bruke den i denne typen øl? Å kjøre et par startergenerasjoner skulle vel fikse problemet? Og ville jeg fått et øl helt uten denne smaken om jeg hadde hadde gjort det?

Finnes det egentlig noe godt alternativ til 05? Har ferskgjærvariantene samme problemet?

Kølschgjær er et alternativ, men da snakker vi om lagering for å bli kvitt eplesmaken. Altbiergjær? WLP028 på lav temperatur kunne kanskje være verdt et forsøk?

Hvis du hadde fått et helt rent øl hvis du ikke hardde gjort det vet jeg ikke, men preget har iallefall dempet seg veldig når jeg har repitchet. 001 har ikke gitt den samme smaken.
 
Mao: Bruk aldri 05 rett fra posen om du skal bruke den i denne typen øl? Å kjøre et par startergenerasjoner skulle vel fikse problemet? Og ville jeg fått et øl helt uten denne smaken om jeg hadde hadde gjort det?

Finnes det egentlig noe godt alternativ til 05? Har ferskgjærvariantene samme problemet?

Kølschgjær er et alternativ, men da snakker vi om lagering for å bli kvitt eplesmaken. Altbiergjær? WLP028 på lav temperatur kunne kanskje være verdt et forsøk?
Jeg opplever at 05 gir reinere profil ved rundt 18 grader. De gangene jeg har brukt den til kölsch og gjæret på rundt 14-16 grader har jeg opplevd litt fruktighet, ala fersken. Det er vel ingenting i veien for å gjære en kölsch (eller lignende ølstil) på 18, så lenge man får den smaksprofilen man er ute etter?
 
Jeg opplever at 05 gir reinere profil ved rundt 18 grader. De gangene jeg har brukt den til kölsch og gjæret på rundt 14-16 grader har jeg opplevd litt fruktighet, ala fersken. Det er vel ingenting i veien for å gjære en kölsch (eller lignende ølstil) på 18, så lenge man får den smaksprofilen man er ute etter?

Jeg har hørt det der, og det er veldig greit å få det bekreftet av pålitelige bryggere;). Siste gang jeg driver og styrer med å gjære 05 så lavt. Da hører jeg på deg og @Miguel, og kjører med flergenerasjons05 på 18 neste gang. Skal bli artig å se resultatet.
 
Jeg har hørt det der, og det er veldig greit å få det bekreftet av pålitelige bryggere;). Siste gang jeg driver og styrer med å gjære 05 så lavt. Da hører jeg på deg og @Miguel, og kjører med flergenerasjons05 på 18 neste gang. Skal bli artig å se resultatet.

Det holder med 2. Generasjon er det jeg her lagt merke til, må være noe med tørr-prosesseringen.
 
I min bok er det der mye sen sitrushumle på 13 liter. Min erfaring er at det vil overdøve evt. fruktige toner fra en såpass nøytral gjær som US-05.
 
Har akkurat fått smakt min andre cream ale, og problemet mitt er det samme som det du beskriver her; en spesiell "fruktig" smak. Jeg er bare tre dager inne i karboneringen, men det er godt med kullsyre allerede, så jeg tror ikke det skjer store endringer i smaksbildet. Og dessuten kjenner jeg igjen denne smaken fra det første forsøket. Den er spesiell, jeg kan ikke kjenne den igjen fra noe annet jeg har brygget, og den ligner ikke noe som jeg kan beskrive den ved hjelp av. Den kan ikke kalles en usmak. Folk/mange likte faktisk det forrige brygget riktig godt, men jeg ønsket meg et mest mulig reint og nøytralt øl, og det ble det jo ikke.

I det forrige brygget hadde jeg en del flaket mais, og tenkte at det var den som ga den smaken jeg snakker om, så nå brukte jeg sukker i stedet for mais. Dessuten la jeg til valset bygg og melanoidin, så oppskriften ble relativt ulik. Ikke overraskende har jeg fått en brukbar maltsmak fra melanoidinmaltet, men den spesielle fruktigheten er den samme. Humlingen er med Tettnang, mens jeg brukte Hallertauer M forrige gang. Det er helt sikkert ikke den som er kilden, selv om en siste tilsetning i WP kunne vært en kandidat om det ikke hadde vært for det at jeg ikke brukte det i den første.

Konklusjonen er at det er gjæren som er synderen - altså US-05. Jeg har vel bare brukt den til humlesterke øl tidligere, så jeg har egentlig ikke noen erfaring med å kjenne igjen den karakteren den gir når den får lov å prege ølet.

Jeg gjæret temmelig lavt. Pitsjet 2 rehydrerte poser på 12 grader, og så sto den på 14 grader helt stabilt en god stund, til den kom ned mot 1.022. Så fikk den gå opp til 18 grader over et par døgn. Til slutt satte jeg den opp i romtemperatur, og der sto den og jobbet seg sakte helt ned til 1.004. Gjæringsforløpet var veldig rolig, og i teorien skulle det vel gi meg et optimalt reint øl. (Jeg kan kjenne alkohol om jeg kjenner godt etter, men det er vel ikke så overraskende gitt at ølet endte på 6,2%.)

Jeg har hørt at 05 kan gi ferskensmak når den gjæres lavt, og med litt godvilje kan jeg kanskje kalle fruktigheten her "ferskenaktig" - men det er ikke noe jeg ville kommet på av meg selv.

Hva er forklaringen på denne smaken? Er det gjæren? Har andre noen erfaringer med 05 som ligner?

Her er, for ordens skyld, oppskriften:

Malt til 25 liter
4,5 kg Pilsnermalt (Tradition fra Bestmalz, et spesielt lyst malt.)
0,3 kg Melanoidinmalt (Bestmalz)
0,3 kg Flaked Barley
0,3 kg sukker
Humle
15 gr Magnum @ 60
20 gr Tettnang @ 5
20 gr Tettnang @ WP
Gjær
US-05

Ny rapport:

Stort sett ferdigkarbonert nå. Det er blitt et virkelig vellykket ferskenøl, med hint av honning og en god maltbase:p. Så får man bare fortelle seg sjøl at jaggu er det godt med en kald ferskenøl på 6,2% etter ei hard økt med gressklipperen eller annen hageredskap i sommervarmen. Mulig jeg skal få det til:confused:.

Om dette gir inntrykk av at jeg har en stor, fin gressplen, og ellers er en stor hageentusiast, er det helt feil. :cool:
 
Nå banner jeg kanskje i kirka finn, men jeg ville vurdert å blande den i glass med ett lettøl du liker. Jeg måtte det med min cream ale som ble for sterk og det ble ikke så dumt
 
6,2% er vel litt i overkant ift stilen, men jeg ser ikke at det skulle være noen grunn til å blande ut hvis den smaker godt.
 
Utifra det han skriver så tolket jeg dithen at både ferskensmak og alkoholprosent ble litt mye. Men det får han svare på sjøl ;)
 
Utifra det han skriver så tolket jeg dithen at både ferskensmak og alkoholprosent ble litt mye. Men det får han svare på sjøl ;)

Det ble litt mye både av fersken og ABV, ja. Men det er slett ikke et dårlig øl. Ingen alkoholsmak eller annen usmak, og det er en god maltsmak i det. Reint og fint, og om jeg prøver å gjøre den mentale øvelsen "like ferskenøl", så er det ikke gæ'ernt:). Noen driver jo og herjer med å blande inn frukt i ølet sitt, og her har jeg fått fersken helt gratis - jeg burde vel egentlig til og med være takknemlig:confused:.

Tror ikke jeg skal blande det med noe annet. Jeg har prøvd det der et par ganger, og det har ikke blitt godt. Men jeg kan jo prøve:).
 
Det ble litt mye både av fersken og ABV, ja. Men det er slett ikke et dårlig øl. Ingen alkoholsmak eller annen usmak, og det er en god maltsmak i det. Reint og fint, og om jeg prøver å gjøre den mentale øvelsen "like ferskenøl", så er det ikke gæ'ernt:). Noen driver jo og herjer med å blande inn frukt i ølet sitt, og her har jeg fått fersken helt gratis - jeg burde vel egentlig til og med være takknemlig:confused:.

Tror ikke jeg skal blande det med noe annet. Jeg har prøvd det der et par ganger, og det har ikke blitt godt. Men jeg kan jo prøve:).
Vi endte opp med veldig mye fersken når wlp029 fikk for høy temperatur. Brygget blei hetende Bitch Canei, og det er snart på tide å helle det ut for å frigjøre flaskene.
 
Vi endte opp med veldig mye fersken når wlp029 fikk for høy temperatur. Brygget blei hetende Bitch Canei, og det er snart på tide å helle det ut for å frigjøre flaskene.

Apropos det: Jeg har en kølsch med wlp029 stående nå. Den har gått ned til 1.012 på 14-15 grader, og tegner veldig bra. Jeg begynner å tro at det kan være en ideell temperatur for denne gjæren. Jeg har fått eple/pære fra den -men det er sånt som dempes kraftig etter en tid.
 
Apropos det: Jeg har en kølsch med wlp029 stående nå. Den har gått ned til 1.012 på 14-15 grader, og tegner veldig bra. Jeg begynner å tro at det kan være en ideell temperatur for denne gjæren. Jeg har fått eple/pære fra den -men det er sånt som dempes kraftig etter en tid.
Høres lovende ut. Bjørkeølet står på wlp029 på den temperaturen (kanskje enda litt kaldere) og er antagelig ferdig nå.
 
Høres lovende ut. Bjørkeølet står på wlp029 på den temperaturen (kanskje enda litt kaldere) og er antagelig ferdig nå.

Ser at innlegget mitt kunne misforstås. Jeg mente å si at jeg tidligere har fått eple/pære. Men denne ser bedre ut. (Og de ble bra, de tidligere, også - gjæret på 16 og 18, men de fleste på 16.)
 
Apropos det: Jeg har en kølsch med wlp029 stående nå. Den har gått ned til 1.012 på 14-15 grader, og tegner veldig bra. Jeg begynner å tro at det kan være en ideell temperatur for denne gjæren. Jeg har fått eple/pære fra den -men det er sånt som dempes kraftig etter en tid.

Gjærer du i rom eller gjærings skap ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjærer du i rom eller gjærings skap ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

I rom. Snålt gammelt hus med mange temperaturer. 14 grader i ølet får jeg for tida i vaskekjelleren. Der står det forresten en weissbier og hygger seg nå. (Jeg har flytta kølschen opp på et ganske kjølig gjesterom for å ta ut de siste poengene.) Spent på hvordan den blir når jeg legger den et par-tre grader under de vanlige 17.

Jeg har ambisjoner om å skaffe bedre kontroll til sommeren. (Blir pensjonist, og får mye tid:).) Men det fungerer fint, dette, når du bare veit sånn omtrent hvordan de ulike gjærtypene oppfører seg. Jeg gjærer mye lavt, og da går det dessuten ganske rolig for seg.
 
Apropo cream ale. Min som ble 6,5 prosent sterk minner mistenkelig om en pilsner etter en stund med kald lagring, med unntak av at den ble underkarbonert og for sterk.. :) tror stilen har noe for seg om man treffer
 
Tilbake
Topp