"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Brygg ditt øl. Smak. Spør etter på om kva som er feil når du har smakt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Brygg dit øl. Smak. Spør etter på om kva som er feil når du har smakt


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo et godt råd, men det ene utelukker vel ikke det andre? Og fikk du et godt svar i denne tråden, så kanskje du slipper å spørre etterpå om hva som er feil med ølet ditt?
 
Hei!
Hadde tenkt å eksperimentere litt med egne resept etter noen greiie førsøk med ferdige ølsett. Lurte på litt inspill da det er første gangen jeg setter ihop dette selv.

Først ut er en fruktøl til dama

3kg Pilsner Malt
1.5kg Hvete Malt
1kg Flaket Hvete

15g Saaz @ 90min
25g Saaz @ 10min

1.5-2kg fryste bringebær etter ca 7 dager

Mangrove Jack's Belgian Wit M21 ? gjæres på 20 grader

Mine funderinger kring dette reseptet er hvordan jeg skal meske med tanke på så mye hvete. Har fram till nå bare drivit med enstegsmesking. Rekommendationer på annet gjær?
 
Andre ut er en Amerikansk IPA


5.5kg Maris Otter Pale Malt
0.4kg Red X Malt
0.3kg Hvete Malt
0.5kg Lyst Candi Sukker

10g Saaz @ 60min
10g Chinook @ 60min

25g Amarillo @ 5min
25g Chinook @ 5min
25g Citra @ 5min
25g Mosaic @ 5min
25g Nelson Sauvin @ 5min

25g Amarillo @WP
25g Chinook @WP
25g Citra @WP
25g Mosaic @WP
25g Nelson Sauvin @WP

25g Citra @ Dry Hop
30g Mosaic @ Dry Hop
25g Nelson Sauvin @ Dry Hop

Mangrove Jack's M44 US West Coast @ 20grader

Humle tilsettningerne er taget fra Cervisiams Jungle Juice.

Også her lurer jeg på hvordan jeg skal meske og eventuellt valg av gjær?
 
Hei,lurte på om det blir bra å lage en split batch med kun bitterhumle (feks Magnum) til ønsket IBU. Så tørrhumlet med forskjellige humle. I forhold til feks 10 og 5 min aroma/smakshumle?
 
Sist redigert:
Andre ut er en Amerikansk IPA


5.5kg Maris Otter Pale Malt
0.4kg Red X Malt
0.3kg Hvete Malt
0.5kg Lyst Candi Sukker

10g Saaz @ 60min
10g Chinook @ 60min

25g Amarillo @ 5min
25g Chinook @ 5min
25g Citra @ 5min
25g Mosaic @ 5min
25g Nelson Sauvin @ 5min

25g Amarillo @WP
25g Chinook @WP
25g Citra @WP
25g Mosaic @WP
25g Nelson Sauvin @WP

25g Citra @ Dry Hop
30g Mosaic @ Dry Hop
25g Nelson Sauvin @ Dry Hop

Mangrove Jack's M44 US West Coast @ 20grader

Humle tilsettningerne er taget fra Cervisiams Jungle Juice.

Også her lurer jeg på hvordan jeg skal meske og eventuellt valg av gjær?

Hvor Red-X?
og kanskje litt mye sukker..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Andre ut er en Amerikansk IPA


5.5kg Maris Otter Pale Malt
0.4kg Red X Malt
0.3kg Hvete Malt
0.5kg Lyst Candi Sukker

10g Saaz @ 60min
10g Chinook @ 60min

25g Amarillo @ 5min
25g Chinook @ 5min
25g Citra @ 5min
25g Mosaic @ 5min
25g Nelson Sauvin @ 5min

25g Amarillo @WP
25g Chinook @WP
25g Citra @WP
25g Mosaic @WP
25g Nelson Sauvin @WP

25g Citra @ Dry Hop
30g Mosaic @ Dry Hop
25g Nelson Sauvin @ Dry Hop

Mangrove Jack's M44 US West Coast @ 20grader

Humle tilsettningerne er taget fra Cervisiams Jungle Juice.

Også her lurer jeg på hvordan jeg skal meske og eventuellt valg av gjær?

Litt vanskelig å kommentere uten å vite hva det er du vil oppnå, men jeg prøver likevel:

Jeg lurer på hva det sukkeret gjør der? Smaksmessig kommer du neppe til å merke det, så du kan like gjerne bruke vanlig sukker. Resultatet blir jo uansett at du får et veldig tørt resultat, og det tror jeg ærlig talt ikke blir godt. Men det kan jo hende du liker humlesterke tørre, lyse IPA'er? (Verste jeg vet;).) Men siden du bruker Maris Otter, vil du vel ha litt malt i bunnen, og sukkeret slår jo i hjel den ideen, slik jeg ser det.

Jeg regner med at Red X er der for fargens skyld. Greit nok. Og hveten for skum? Men så, hvis poenget var å bygge litt maltsødme for å balansere humla, ville jeg hivd i Munich i stedet for sukker. Kanskje like deler mørk og lys?

Hvorfor du skal ha i Saaz på 60 minutter, skjønner jeg heller ikke. Du skal ha ekstremt fine smaksløker for å registrere den:).

Gjær? Jeg kjenner ikke den tørrgjæren der, men det er vel en grei variant til IPA? Mange bruker engelske gjærtyper til amerikanske IPA'er, for å tilføre litt smak. Min favoritt er WLP013 (på 19-20 grader). Eller gjør som Kinn, og bruk Wyeast 1318, som kan gi ørlite grann restsødme - hvilket ikke er dumt i en IPA. Hvis du liker Vestkyst, så gå for 1318.
 
Hvis målet er å etterligne Jungle Juice
ønsker du ikke mørke malttyper,
men litt sukker er en fordel i doble IPA'r, men 10% blir for mye
 
Hvis målet er å etterligne Jungle Juice
ønsker du ikke mørke malttyper,
men litt sukker er en fordel i doble IPA'r, men 10% blir for mye

Nå er det ikke oppgitt noe volum her, men med de humlemengdene kan det vel ikke være noen minibatch - og da er vel dette en ganske moderat IPA?
 
Noen innspill på den her?
Vil brygge en lettdrikkelig Apa med Amarillo&Citra , men er usikker på basemaltet..

A/C pale ale :
OG : 1050
FG : 1011
IBU: 30
SRM : 7
ABV : 5%

4kg Maris otter pale malt
1kg Vienna malt
0,3 kg Carapils
0,1 kg Crystal 120L

20g Amarillo @60min
10g Citra @15min
20g Amarillo @5 min
20g Citra @5min (flytte disse til 2min??)
30g Citra (tørrhumle)

Gjære med us-05 i to uker(til ønsket Fg er nådd.) Lurer på å kutte ut vienna malt å kun gå for maris otter som basemalt.. Tycker ni grabbar?
 
Ser fin ut, men er enig i Vienna vurderingen
Også ville jeg brukt Citra som bitterhumle og flytta 5 min humla til 2 som du foreslå


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen innspill på den her?
Vil brygge en lettdrikkelig Apa med Amarillo&Citra , men er usikker på basemaltet..

A/C pale ale :
OG : 1050
FG : 1011
IBU: 30
SRM : 7
ABV : 5%

4kg Maris otter pale malt
1kg Vienna malt
0,3 kg Carapils
0,1 kg Crystal 120L

20g Amarillo @60min
10g Citra @15min
20g Amarillo @5 min
20g Citra @5min (flytte disse til 2min??)
30g Citra (tørrhumle)

Gjære med us-05 i to uker(til ønsket Fg er nådd.) Lurer på å kutte ut vienna malt å kun gå for maris otter som basemalt.. Tycker ni grabbar?

0,3 kg Vienna i en Kølsch der resten er lyst pilsnermalt fungerer greit; dvs. jeg har fremdeles et lyst, reint øl med god maltsmak. Mulig at 1 kg er mye. Skulle jeg brygget den der, ville jeg vel begynt med 500 gram. Så kan du heller øke til 1 kg neste gang, om du synes du får for lite effekt. Og det ser veldig godt ut, så det blir sikkert en neste gang:).

Synes det virker råflott å spandere Amarillo som bitterhumle. Det blir jo ikke vondt, men hvorfor? (Forslag: Simcoe.) Jeg ville brukt den til tørrhumling sammen med Citra i stedet.

Og så er jeg enig i forslaget om flytte fra 5 til 2 min.
 
0,3 kg Vienna i en Kølsch der resten er lyst pilsnermalt fungerer greit; dvs. jeg har fremdeles et lyst, reint øl med god maltsmak. Mulig at 1 kg er mye. Skulle jeg brygget den der, ville jeg vel begynt med 500 gram. Så kan du heller øke til 1 kg neste gang, om du synes du får for lite effekt. Og det ser veldig godt ut, så det blir sikkert en neste gang:).

Synes det virker råflott å spandere Amarillo som bitterhumle. Det blir jo ikke vondt, men hvorfor? (Forslag: Simcoe.) Jeg ville brukt den til tørrhumling sammen med Citra i stedet.

Og så er jeg enig i forslaget om flytte fra 5 til 2 min.
Grunnen til Amarillo som bitterhumle vet jeg egentlig ikke.. ;-) Tenkte vel litt hipp som happ kanskje..:) Men jeg har en del chinook i frysern, kanskje bruke den som bitter å hive amarillo som tørrhumle sammen med Citra..
 
Chinook amarillo og citra er en god kombo

Her er et xbeeriment der chinook og simcoe kjøres mot hverandre for å teste effekten av mye og lite co-humulone i bitterhumla. Artig lesning - men få med disclaimer'n;).

Jeg har brukt Simcoe en del, og kan i alle fall si at den er helt fin. Kunne godt tenkt meg den videre i prosessen, også.
 
Hei!
Hadde tenkt å eksperimentere litt med egne resept etter noen greiie førsøk med ferdige ølsett. Lurte på litt inspill da det er første gangen jeg setter ihop dette selv.

Først ut er en fruktøl til dama

3kg Pilsner Malt
1.5kg Hvete Malt
1kg Flaket Hvete

15g Saaz @ 90min
25g Saaz @ 10min

1.5-2kg fryste bringebær etter ca 7 dager

Mangrove Jack's Belgian Wit M21 ? gjæres på 20 grader

Mine funderinger kring dette reseptet er hvordan jeg skal meske med tanke på så mye hvete. Har fram till nå bare drivit med enstegsmesking. Rekommendationer på annet gjær?

Mesker du for å unngå alt for høy utgjæring og går opp til 3-4 kg (antar dette er en 25L-batch) bringebær så blir dette veldig bra, tror jeg. Min erfaring er at så lenge man bruker bær og ikke noen form for ekstrakt så er det ganske passe, når du først lager bærøl.
 
Tilbake
Topp