Bryggertabber

Men... Har disse tingene blitt vasket? Jeg har slanger og annet som blir brukt til vørter som ligger i mange måneder, og jeg har aldri sett en eneste flekk med mugg! Det eneste unntaket er meskesleiva i tre, den "svetter" vørter i etterkant som gjerne mugner. Bløtlegging i PBW fikser det.
 
Men... Har disse tingene blitt vasket? Jeg har slanger og annet som blir brukt til vørter som ligger i mange måneder, og jeg har aldri sett en eneste flekk med mugg! Det eneste unntaket er meskesleiva i tre, den "svetter" vørter i etterkant som gjerne mugner. Bløtlegging i PBW fikser det.
Yes, det har blitt vasket, MEN har ligget inne i bryggekjelen i en måned,noe som jeg ikke kommer til å gjøre igjen.
 
Hadde ett kjøleskap som jeg brygga pils i et 50 liters dunk, der var det en plugg jeg satte inn istedet for kran som lakk, etter 4 uker helt uten tilsyn så var kjøleskapet pelskledd innvendig av mugg.
Jeg vasket ut med vanlig kjøkkenspray fra jiff før jeg laget en blanding med klor og vann på 1-5 og hadde i en tom sprayflaske og sprayet ned hele skapet, lukket døren og vasket igjen med jiff etter 2 dager. Har ikke sett ett snev av mugg i det skapet etterpå.
Skal du drepe mugg, villgjæreller anne faenskap er klor fantastisk, men vær forsiktig, konsentret klor er hevy shit
 
Som nybegynner har jeg en rykende fersk tabbe. Etter koking av vørteren kjøres den via kjøleren og på gjæringskaret (har grainfather connect). Etter kjøling av 5-10l (av 25l) pitcher jeg gjær i perfekt temperatur. Så har jeg tydeligvis vært borti kran eller noe, for etter å ha gått og småvasket diverse utstyr så er gjæringskaret fullt, av VARM vørter med gjær. Kjempegøy. Gjæringskaret står fortsatt og gjærer (etter ca 1uke), og jeg vet ikke om jeg skal prøve å flaske, eller spyle ned i dass..

Av skade blir man (forhåpentligvis) klok.
 
Har muligens satt starter litt for sent. 5 mnd gammel bunnhøstet gjær. Starter satt ca 40 timer før antatt pitching. Har ikke magnetrører, men surrer litt på glasset når jeg sjekker det. Etter 10 timer er det ingen antydning til gjæring. Er gjæren død? Er det håp? Har heldigvis tørrgjær som backup, så brygging blir det.
 
Som nybegynner har jeg en rykende fersk tabbe. Etter koking av vørteren kjøres den via kjøleren og på gjæringskaret (har grainfather connect). Etter kjøling av 5-10l (av 25l) pitcher jeg gjær i perfekt temperatur. Så har jeg tydeligvis vært borti kran eller noe, for etter å ha gått og småvasket diverse utstyr så er gjæringskaret fullt, av VARM vørter med gjær. Kjempegøy. Gjæringskaret står fortsatt og gjærer (etter ca 1uke), og jeg vet ikke om jeg skal prøve å flaske, eller spyle ned i dass..

Av skade blir man (forhåpentligvis) klok.
Hvis det gjærer har du åpenbart ikke drept gjæra, og flasker blir ikke oppbrukt. Det eneste du taper på å flaske er noen korker og litt tid som ellers kunne vært bortkasta på reklamefinansiert fjernsyn. Det er det vel verdt. Det kan godt hende det blir et ålreit øl av det.
 
Hei tråd.
Har hatt rørlegger på besøk for oppgradering av røropplegg i bryggerommet / vaskerommet. Fikk samtidig montert ny vannkran dedikert til kjølevann. Hadde ikke testet den før vørteren skulle kjøles. Slangen var montert og jeg skrudde på fullt trykk, slik jeg gjorde på den 40 år gamle krana som sto der før. Vanntrykket i den nye krana var selvsagt mange ganger kraftigere enn før. Resultatet var selvsagt at den enden det varme vannet rant ut fra levde sitt eget liv til jeg fikk summet meg og tatt kontroll. Vann utover hele gulvet, men vørteren berget :) Lærdom: nytt utstyr bør testes før det skal brukes...
 
Hei tråd.
Har hatt rørlegger på besøk for oppgradering av røropplegg i bryggerommet / vaskerommet. Fikk samtidig montert ny vannkran dedikert til kjølevann. Hadde ikke testet den før vørteren skulle kjøles. Slangen var montert og jeg skrudde på fullt trykk, slik jeg gjorde på den 40 år gamle krana som sto der før. Vanntrykket i den nye krana var selvsagt mange ganger kraftigere enn før. Resultatet var selvsagt at den enden det varme vannet rant ut fra levde sitt eget liv til jeg fikk summet meg og tatt kontroll. Vann utover hele gulvet, men vørteren berget :) Lærdom: nytt utstyr bør testes før det skal brukes...

Det vannet er varmt. Jeg skoldet nesten junior - min av og til medbryggende yngste sønn - med det der en gang, fordi slangen ikke var ordentlig festet i utslagsvasken.
 
Tilbake
Topp