"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Er sikkert helt greit, men å bruke Mosaic for bitterhet på 60 føles på en måte som litt waste. De ville nok gjort seg fordelt på 15 og WP :D
 
Er sikkert helt greit, men å bruke Mosaic for bitterhet på 60 føles på en måte som litt waste. De ville nok gjort seg fordelt på 15 og WP :D

Tenkte det samme, for har magnum liggende. Men så ble jeg redd at det kunne bli overkill med så mye mosaic på sene tilsettinger. Bestilte en pakke på 250 gram som jeg ville bruke opp.
 
Pils, helles, kølsch, golden ale (eng.), cream ale. En "familie" av øl jeg godt kan drikke:).

Skal brygge noe sånt i morgen. Det var ment som en cream ale, men kanskje faller den litt mellom flere stoler? (Den er også ment som starter til en dobbel porsjon RIS. Det burde den i alle fall funke fint som.)
OG 1.039, FG 1.004, ABV 4,6%. meske på 64 + 72
Malt til 25 liter
1,5 kg pilsnermalt (38,5%)
1,5 kg pale ale malt (38,5%)
0,5 kg lyst münchnermalt (13%)
0,4 kg sukker (9,5%)
Humle
15 gr Northern Brewer @ 60
10 gr Bramling Cross @5
10 gr Cascade 5@
Gjær
WLP001

Litt rar grist. Jeg vil ha den både lett og crisp og med god maltsmak. Er ikke helt sikker på den der. Blir det en slags "graut"? Skulle jeg like gjerne kjøre 90,5% pilsnermalt?
 
Sist redigert:
@Finn Berger Det var jo utrolig snill humling. 25 liter starter?! ;)

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil, men klarer så lite smaks/aromahumle å balansere den maltbasen? Det er jo lav ABV, så det er mulig at maltet ikke blir så dominerende som jeg tenker.
 
@Finn Berger Det var jo utrolig snill humling. 25 liter starter?! ;)

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil, men klarer så lite smaks/aromahumle å balansere den maltbasen? Det er jo lav ABV, så det er mulig at maltet ikke blir så dominerende som jeg tenker.

BJCP sier 15-20 IBU. Denne har 18. (Glemte å sette inn det.) Nå kan jeg jo slenge i mer på 5 minutter uten å forstyrre det så mye, men om du tenker på cream ale som en slags amerikansk kølsch, så skal det ikke være så mye der. Ser at Zainasheff har 14 gr liberty på 1 minutt til 19 liter.

Dessuten er dette sånn halveis et bestillingsverk fra husets svigerdatter, som ikke er så glad i for mye humle. Bursdagsøl:). Bør kunne drikkes av folk som stort sett bare har vært vant til straight norsk pils.
 
Jeg har lyst til å brygge en jul/påske/matporter, men så har jeg ikke så mye erfaring med å brygge, og i hvert fall ikke med å sette sammen oppskrifter. Så da lurte jeg på om noen har innspill.

Jeg tenkte en porter med hint av sjokolade og sitrus/appelsin chocolate malt, caramell/Crystal, og kun EKG humle. Det er det jeg har kommet frem til.
Så var det basismalt evt. annet, mengder, mesketid og temp og selvfølgelig gjær. Noen tanker?
Eller er jeg helt lost her nå?

Hadde vært supert hvis jeg kunne fått alle ingrediensene fra ølbrygging.no siden der er en 7min kjøretur herfra.
 
Jeg har lyst til å brygge en jul/påske/matporter, men så har jeg ikke så mye erfaring med å brygge, og i hvert fall ikke med å sette sammen oppskrifter. Så da lurte jeg på om noen har innspill.

Jeg tenkte en porter med hint av sjokolade og sitrus/appelsin chocolate malt, caramell/Crystal, og kun EKG humle. Det er det jeg har kommet frem til.
Så var det basismalt evt. annet, mengder, mesketid og temp og selvfølgelig gjær. Noen tanker?
Eller er jeg helt lost her nå?

Hadde vært supert hvis jeg kunne fått alle ingrediensene fra ølbrygging.no siden der er en 7min kjøretur herfra.

Jeg ville gått for den som Gahr presenterer i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/f...eads/fullers-london-porter.10961/#post-103782

Det er ikke så farlig hva du bruker som bitterhumle. Dette skulle funke som humling til 25 liter:

24 gr Magnum @ 60
30gr Fuggles @ 10

Har de ikke Fuggles, kan du bruke Styrian Goldings, som er nokså lik. Eller du kan bruke East Kent Golding eller Golding. (Styrian Goldings er forvirrende nok en avlegger av Fuggles, ikke av Golding. De som hadde rappet den og plantet den i Slovenia, trodde det var Golding de hadde fått tak i. Derav navnet.)

edit: Sorry, leste ikke nøye nok. Bruk EKG, for all del.

Den der havner vel et sted mellom 5 og 5,5%, avhengig av utgjæring.
Appelsiner til jul? Da må du vel ty til appelsinskall. Det der er ikke mitt fagområde. Du kan bruke det røde fra friske appelsiner, eller tørket appelsinskall, som de sikkert har/bør ha på ølbrygging.
 
Sist redigert:
Jeg driver og fikler med en Bohemian Lager akkurat nå.

80% pils
10% Vienna
5% Hvete
5% Carahell
Hallertauer til 20 ibu+litt seinhumle
Wyeast Bohemian Lager på 11c

Har ikke brygget denne før og har lite peil på den. Jeg ser noen har en veldig enkel maltbase med kun 80/20 pils/vienna, men andre har litt carahell og hvete i. Hva med Hallertauer vs Saaz? Har brukt Saaz mye i det siste og tenkte å prøve noe annet.
 
Jeg driver og fikler med en Bohemian Lager akkurat nå.

80% pils
10% Vienna
5% Hvete
5% Carahell
Hallertauer til 20 ibu+litt seinhumle
Wyeast Bohemian Lager på 11c

Har ikke brygget denne før og har lite peil på den. Jeg ser noen har en veldig enkel maltbase med kun 80/20 pils/vienna, men andre har litt carahell og hvete i. Hva med Hallertauer vs Saaz? Har brukt Saaz mye i det siste og tenkte å prøve noe annet.

Er du ikke dømt til å bruke Saaz hvis du skal brygge en bøhmisk pils?
Trenger du strengt tatt noe annet enn pilsnermalt? Og så mesking på såpass høy temperatur at du ikke får et altfor tørt øl.

Jeg har ikke brygget denne sjøl, men har den på lista - sjøl om jeg foretrekker nordtysk pils. Så jeg skal kanskje heller lytte enn mene:).

Og @Bårdd er jo eksperten på dette ølet.
 
Jeg ville gått for den som Gahr presenterer i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/f...eads/fullers-london-porter.10961/#post-103782

Det er ikke så farlig hva du bruker som bitterhumle. Dette skulle funke som humling til 25 liter:

24 gr Magnum @ 60
30gr Fuggles @ 10

Har de ikke Fuggles, kan du bruke Styrian Goldings, som er nokså lik. Eller du kan bruke East Kent Golding eller Golding. (Styrian Goldings er forvirrende nok en avlegger av Fuggles, ikke av Golding. De som hadde rappet den og plantet den i Slovenia, trodde det var Golding de hadde fått tak i. Derav navnet.)

edit: Sorry, leste ikke nøye nok. Bruk EKG, for all del.

Den der havner vel et sted mellom 5 og 5,5%, avhengig av utgjæring.
Appelsiner til jul? Da må du vel ty til appelsinskall. Det der er ikke mitt fagområde. Du kan bruke det røde fra friske appelsiner, eller tørket appelsinskall, som de sikkert har/bør ha på ølbrygging.
Takk!
Leste at EKG hadde litt sitrus mot appelsinsmak. Derfor tenkte jeg den kunne passe til jul/påske.

Samme mengder EKG som de du nevner?
Hvor lenge mesk kok?

Lurer litt på om jeg skal bare ta havre stouten til ølbrygging siden det er 2 brygget mitt. Frister godt den og [emoji3]
 
Jeg driver og fikler med en Bohemian Lager akkurat nå.

80% pils
10% Vienna
5% Hvete
5% Carahell
Hallertauer til 20 ibu+litt seinhumle
Wyeast Bohemian Lager på 11c

Har ikke brygget denne før og har lite peil på den. Jeg ser noen har en veldig enkel maltbase med kun 80/20 pils/vienna, men andre har litt carahell og hvete i. Hva med Hallertauer vs Saaz? Har brukt Saaz mye i det siste og tenkte å prøve noe annet.

Hvis du vil brygge Tsjekkisk pils må du bruke saaz.

Jeg bruker kun 100% Bohemian floor malted i mine Tsjekkere. Ikke crystal/karamell eller noe annet. Hvete, dersom du tar deg bryet med en 20 min proteinpause på 55 grader for å bryte ned de tyngste proteinmolekylene til mellomstore får du skumstabilitet i bøtter og spann (sammen med relativt høy IBU). I og for seg gjør ikke 5% hvete noe til eller fra men du trenger det ikke. Wienermalt, jeg bruker det ikke men ser ikke noe galt i å bruke det for farge og fylde. Jeg ville ha droppet carahell.

Du bør legge IBU på rundt 35. Jeg ser at mange legger den på 40+. Gjør du det må du, etter min mening, ha like bløtt vann som originalen for å få en balansert bitterhet.

Mesken vil få for høy PH, så vannjustering er nødvendig. Som en tommelfingerregel (som er unøyaktig) kan man bruke 6 ml melkesyre på 25 liter hvis man har normalt storbyvann. 6 ml er normalt litt for lite men bedre med ph 5.4 enn 4,8. jeg bruker også 2,5 g cacl for å få mer enn 50 ppm calsium for gjæra sin skyld.

Mesk på 67 grader i 45 - 60 minutter og 72 grader i 10 minutter mesk ut på 78. Tsjekkisk øl skal ha kropp.

med vennlig hilsen

Bårdd
 
Takk!
Leste at EKG hadde litt sitrus mot appelsinsmak. Derfor tenkte jeg den kunne passe til jul/påske.

Samme mengder EKG som de du nevner?
Hvor lenge mesk kok?

Lurer litt på om jeg skal bare ta havre stouten til ølbrygging siden det er 2 brygget mitt. Frister godt den og [emoji3]

Samme mengder EKG, ja. Det står at den skal gi litt citrus, men det skal finere neser enn min til for å oppfatte det. Du kan jo gjøre en vri og blande inn noe amerikansk humle om du vil ha et lite preg av citrus. Cascade og EKG går godt sammen - det er i alle fall min erfaring. Så om du legger til 15-20 gram Cascade sammen med EKG'en, så får du antakelig en merkbar humlekarakter med et hint av amerikansk citrus - eller kattepiss, som noen sier:).

Mesk på 68 grader i en god time, og kok i 70 minutter.
 
Hvis du vil brygge Tsjekkisk pils må du bruke saaz.

Jeg bruker kun 100% Bohemian floor malted i mine Tsjekkere. Ikke crystal/karamell eller noe annet. Hvete, dersom du tar deg bryet med en 20 min proteinpause på 55 grader for å bryte ned de tyngste proteinmolekylene til mellomstore får du skumstabilitet i bøtter og spann (sammen med relativt høy IBU). I og for seg gjør ikke 5% hvete noe til eller fra men du trenger det ikke. Wienermalt, jeg bruker det ikke men ser ikke noe galt i å bruke det for farge og fylde. Jeg ville ha droppet carahell.

Du bør legge IBU på rundt 35. Jeg ser at mange legger den på 40+. Gjør du det må du, etter min mening, ha like bløtt vann som originalen for å få en balansert bitterhet.

Mesken vil få for høy PH, så vannjustering er nødvendig. Som en tommelfingerregel (som er unøyaktig) kan man bruke 6 ml melkesyre på 25 liter hvis man har normalt storbyvann. 6 ml er normalt litt for lite men bedre med ph 5.4 enn 4,8. jeg bruker også 2,5 g cacl for å få mer enn 50 ppm calsium for gjæra sin skyld.

Mesk på 67 grader i 45 - 60 minutter og 72 grader i 10 minutter mesk ut på 78. Tsjekkisk øl skal ha kropp.

med vennlig hilsen

Bårdd

Veldig glad for å høre at du ville droppet carahell. Jeg har smakt noen pilsnere i løpet av sommeren som kunne vært gode uten den caramalten.
 
@Finn Berger Det var jo utrolig snill humling. 25 liter starter?! ;)

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil, men klarer så lite smaks/aromahumle å balansere den maltbasen? Det er jo lav ABV, så det er mulig at maltet ikke blir så dominerende som jeg tenker.

hehe - til det med 25 liter starter: Den RIS'en ligger rundt 1.100 i OG, og jeg har tenkt å brygge 40 liter. Så jeg hadde trengt 1,5 dl slurry om det hadde vært et butikkstyrkeøl. Jeg tror det bør firedobles, altså til 0,6 liter slurry av beste kvalitet. Og det er sånn omtrent hva jeg regner med å få ut av den kremølen. Jeg pitcher gjær fra en 2-liters starter på en pure-pak, og det blir ganske rikelig, så det blir ikke noen voldsom formering i denne "starteren".
 
Takk!
Leste at EKG hadde litt sitrus mot appelsinsmak. Derfor tenkte jeg den kunne passe til jul/påske.

Samme mengder EKG som de du nevner?
Hvor lenge mesk kok?

Lurer litt på om jeg skal bare ta havre stouten til ølbrygging siden det er 2 brygget mitt. Frister godt den og [emoji3]
Jeg har hatt meget godt hell med ABC sin Oregon Stout. Helt nydelig øl. Har den hos Bryggselv.
 
Tilbake
Topp