"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Men dette var en old ale;).



Nå snakker jeg om noe jeg bare har teoretisk kjennskap til (igjen), men kan ikke old ale ha et skikkelig innslag av mørkt sukker. Mørk sirup, f.eks.?
Vi har jo veldig mye granskuddsirup... Den er ganske mørk. Men jeg tenkte å gå for en relativt lys old ale.
 
Eg tenker å lage meg ein reste-IPA. 15l, berekna IBU 74,5 med dette oppsettet.

Foreløpig humleskjema beståande av absolutt alt eg har i frysaren ser slik ut:
Hallertau Mittelfrüh - 57g @60
Chinook - 40g @10
Simcoe - 10g @10
Chinook - 40g @10
Colombus - 42g Tørr
Mosaic - 13g Tørr

Har nokon innspel til plassering av humla? Kan dette vere ein ide? Eg vurderer å kjøpe ei pakke til med humle. Kanskje citra, eller eventuelt eitt eller anna artig frå down under. Kva kan i såfall passe inn? Nokon gode innspel på artige IPA-humler som ikkje er så mykje brukt? Bitterhumla er sjølvsagt ikkje standard for ein IPA, men med tanke på min produksjon av europeiske stilar, er det berre å hive den i gryta no, tenker eg.

Eg er takksam for innspel.
 
Det er kanskje ein god ide. Eg har berre brukt chinook til bitterhumle i IPA, som eg kan hugse, så eg er usikker på korleis den vil smake seinare i prosessen. Comombus i WP er fint, men "problemet" då er at det vert lite tørrhumle....
 
Nei, reste IPA er reste IPA
blir ikke det her fint da

Hallertau Mittelfrüh - 57g @60
Simcoe - 10g @10
Chinook - 40g @10
Colombus - 42g WP
Chinook - 40g Tørr
Mosaic - 13g Tørr
 
Brygga denne oppskrifta for nokre veker sidan, men er litt usikker på kva øltype den kan kategoriserast som. Vart ganske nøgd med resultatet, men som sagt usikker på kva eg skal kalla det. :)

OG 1.047
FG 1.010
EBC: 12,8
IBU: 22,4

5,1 Münchenmalt ljos

40 gr Saaz 60 min
28 gr Saaz 15 min
32 gr Saaz Hopstand 15 minutt

Gjæra med w34/70 på 12 grader.

På førehand takk!
 
Noe alkoholsvakere versjon av "Maibock-brygget-uten-pilsner-og-vienna"? ;)

Vanskelig å putte i bås, kall det hva du vil! :)
 
Dampøl eller California Common. Prøver igjen.

5 kg Pale malt
350 g Munich malt
350 g Cara Crystal 120 ebc

40 g Northern Brewer 9,3% i 60min
30 g NB i 10 min
30 g NB i 1 min

OG blir rundt 1.055, FG rundt 1.016-17

Mesker på 66 grader i en time.

Iflg Brewers friend for eg IBU på 51, litt over standarden.
Bør eg forandre humleskjema?

Bør eg meske ut på 77 grader?

WLP 810
 
Det der er en øltype jeg ikke har noe forhold til, så jeg skal ikke ha noen ening om humleskjemaet - men det ser jo godt ut. NB er ei fin humle.

Utmesk er ikke nødvendig. Det du oppnår, er å denturere enzymene, slik at det ikke skjer noen endring av "sukkerprofilen" - og du gjør vørteren mer tyntflytende, men om det spiller noen særlig rolle, er jeg usikker på, med mindre du kjører "no sparge".
 
Det der er en øltype jeg ikke har noe forhold til, så jeg skal ikke ha noen ening om humleskjemaet - men det ser jo godt ut. NB er ei fin humle.

Utmesk er ikke nødvendig. Det du oppnår, er å denturere enzymene, slik at det ikke skjer noen endring av "sukkerprofilen" - og du gjør vørteren mer tyntflytende, men om det spiller noen særlig rolle, er jeg usikker på, med mindre du kjører "no sparge".

Da dropper eg utmesk. Takk.

Ølstillen er en fin stil. Prøv Anchor Steam som er selve klassifiseringen av stilen. Litt søt, men lettdrikkelig. Fint alternativ til pils.
 
Da dropper eg utmesk. Takk.

Ølstillen er en fin stil. Prøv Anchor Steam som er selve klassifiseringen av stilen. Litt søt, men lettdrikkelig. Fint alternativ til pils.

1. Jeg mente å skrive "denaturere enzymene":).
2. Det lokale håndverksbryggeriet, Hadeland Håndverksbryggeri, har en god dampøl, "Damp". Anbefales, hvis du kommer over den (butikkstyrke). Kanskje ikke helt ulik din?
 
1. Jeg mente å skrive "denaturere enzymene":).
2. Det lokale håndverksbryggeriet, Hadeland Håndverksbryggeri, har en god dampøl, "Damp". Anbefales, hvis du kommer over den (butikkstyrke). Kanskje ikke helt ulik din?

Eg skal se etter den. Dampøl er herlig, men eg har blitt skuffet over Oslo Mikrobryggeri sin versjon.
Rart den ikkje er mer utbred.
Endte forøvrig opp med
35g på 60 og 10 min istede. Litt lavere IBU.
Spennende. Fikk veldig troen under prøvesmaking :D
 
Hei, jeg er i ferd med å lage min egen IPA for første gang. Jeg føler at malttype og mengder skal være bra, men jeg er litt mer usikker på humle. Noen som kan dele sine meninger om denne oppskriften?
Humlemengdene er satt opp slik på grunn av at det er det som ligger i fryseren som jeg gjerne vil bli kvitt. Er ikke noe problem å kjøpe mer humle hvis det er nødvendig, men jeg vil gjerne bli kvitt det som står i denne oppskriften.
 

Vedlegg

  • BV 14 IPA.JPG
    BV 14 IPA.JPG
    150,8 KB · Sett: 33
Du har en ganske høy BU:GU ratio der. Den kan fort bli veldig bitter. Jeg ville nok kuttet ned noe på bitterhumlen (Magnum) for å få den ned til 1.0 eller helst litt under. Magnum får du alltids bruk for siden (veldig bra bitterhumle).

Alternativt kan du lage en sterkere øl (mer malt) og få opp GU, og dermed lavere relativ bitterhet på den måten.
 
Har ikke helt forstått hva BU:GU er. Men jeg har en IBU på 68. Det bør vel ikke være så galt for en IPA? Jeg laget en Punk IPA for noen mnd siden som hadde IBU 60. BU:GU 1.05, og den var ikke så veldig bitter. kanskje bitterheten forsvant litt da det var 190g tørrhumle. Kanskje jeg bør legge inn mer tørrhumle for å kamuflere bitterheten eventuelt? Ser jo også at mange IPA ligger på over 100 IBU. Men de har kanskje mer malt og sterkere alkoholprosent som du sier.

Har lest meg opp og tittet på oppskrifter nå, så jeg kan være enig i at jeg bør justere alkoholmengden opp, eller IBU ned. Jeg har det problemet at jeg drikker 8% øl like fort som jeg drikker 5%, og på grunn av dette så lager jeg sjeldent øl som er noe stort sterkere enn 5%. Velger derfor som du sier å gå ned litt på Magnum humlen, og beholde alkoholprosenten.

Jeg endte med denne oppskriften. Fortsatt litt usikker angående mengde på tørrhumle, men jeg trur denne skal bli drikkende uansett.
 

Vedlegg

  • BV 14 IPA.JPG
    BV 14 IPA.JPG
    140,2 KB · Sett: 5
Sist redigert:
Har følgende humle og tenker å lage en reste-ipa (maks 50 IBU). OG 1,055 ca:

80 gram O rudi (australsk humle, navnet er noe visket bort på etiketten så kan være feil)
300 gram centennial
25 gram magnum
70 gram perle
80 gram summit
40 gram saaz
40 gram cascade.


Tenkte på følgende:

40 gram centennial på 15 minutt.
80 gram O rudi+ 20 gram cascade flamout.
80 gram summit+ 20 gram cascade hop stand.
60 gram centennial tørrhumle

Årsaken til centennial på tørrhumle og ikke de andre er fordi denne er den eneste jeg føler er "forsvarlig" lagret i vakum.

Vil dette kunne funke? Har ikke lyst på mer tørrhumle enn 60 gram fordi jeg ønsker ikke å ta CC denne gangen, vil unngå oksidering og at kranen blir "jammed".
 
Tilbake
Topp