"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Kaster inn en ny oppskrift:
Skal sende dobbel bestilling. Vil lage en Porter eller blir det stout?.
Prøver på en egen oppskrift.
Noen som tørr mene noe om dette?
Vil ha en kraftig, med noe brent ettersmak.

4kg Maris Otter Pale
1kg Amber Malt
300g Chocolate Malt
400g Brown Malt
400g Roasted Barley

En eller annen englesk humle.

65 grader i 60 min? + utmesk?

Gjæres med WLP 013, første gang med den.

I Brewersfriend blir dette:

OG 1.059
FG 1.016
ABV 5,7%

Blir den for mørk og kraftig? Eller virker dette greit?
Mer Amber og/eller brown malt?
 
Kaster inn en ny oppskrift:
Skal sende dobbel bestilling. Vil lage en Porter eller blir det stout?.
Prøver på en egen oppskrift.
Noen som tørr mene noe om dette?
Vil ha en kraftig, med noe brent ettersmak.

4kg Maris Otter Pale
1kg Amber Malt
300g Chocolate Malt
400g Brown Malt
400g Roasted Barley

En eller annen englesk humle.

65 grader i 60 min? + utmesk?

Gjæres med WLP 013, første gang med den.

I Brewersfriend blir dette:

OG 1.059
FG 1.016
ABV 5,7%

Blir den for mørk og kraftig? Eller virker dette greit?
Mer Amber og/eller brown malt?

Du skal kutte kraftig ned på den røstede malten. Her har du over 30%, og det har jeg vondt for å tro kan bli annet enn ganske udrikkelig.

Skillet mellom porter og stout er uklart, og det kan være litt vilkårlig hva et øl blir kalt. Men bruker du mye roasted barley, drar du deg over mot stout. Du skal vel gjerne være litt mer forsiktig med krystallmalten, også, i en stout.

Ved siden av at skillet mellom stout og porter er uklart, så er det også nokså glidende overganger mellom ulike typer innenfor de to hovedkategoriene. Likevel kan det være greit å ha noenlunde klart for seg hvilken type det ølet du skal prøve å få til, ligger nærmest. "Kraftig, med noe brent ettersmak" er litt tynt. Ta en kikk på beskrivelsene av de ulike porter- og stouttypene i BJCP eller Norbryggs definisjoner. Nå angir du 5,7% som styrke på ølet, også, så vi snakker ikke om de store bombene, men heller ikke om lettere typer, som dry stout. Kanskje er en havrestout (oatmeal stout) det som ligger nærmest?

Jeg ville lagt inn noe medium krystallmalt (3-5%), en dose med noe som gir kjeks/rista brød, som biscuit malt, f.eks. (6-7%), og så ville jeg begrensa meg til maks 15% til sammen med røstet malt av det slaget du foreslår. NB: 15% er mye, jeg ville lagt meg nærmere 10%, men vil du ha det litt tøft, så ... :). Og så må du ha rundt 10% havregryn i en havrestout. Det gir munnfølelse, litt sånn silkeaktig mykt.

Det der blir definitivt kraftig, og hvor "brent" du vil ha det, kan du styre med balansen mellom de røstede malttypene. (Du trenger ikke bruke alle, det holder med et par. Men den ene må være roasted barley.)

Mesk på 67/68 grader. WLP013 gjærer ganske godt ut. Vil du ha litt restsødme, bruker du WLP002/Wyeast 1968, eventuelt Wyeast 1318.

Humle? Du trenger bare bitterhumle her, til 35-40 IBU. Det er ikke så veldig farlig hva du bruker, men skal det være fint, kan du spandere EKG. Ellers holder det sikkert med f.eks. Challenger.
 
Sist redigert:
Enig her, de mørkeste kategoriene (roasted/chocolate) kan holdes under ti prosent tilsammen, og det samme med de mellomste (amber/brown). Bresjnev fra Kinn har 13% brown og 10% black, f.eks. Hvis du bytter ut amber med munich og chocolate med amber, blir det mer drikkelig og samtidig komplekst, vil jeg tro.
Du kan jo legge oppskriften inn i Beer Smith eller Brewer’s Friend for å se hvilke tall og farge du ender opp med.
 
Enig her, de mørkeste kategoriene (roasted/chocolate) kan holdes under ti prosent tilsammen, og det samme med de mellomste (amber/brown). Bresjnev fra Kinn har 13% brown og 10% black, f.eks. Hvis du bytter ut amber med munich og chocolate med amber, blir det mer drikkelig og samtidig komplekst, vil jeg tro.
Du kan jo legge oppskriften inn i Beer Smith eller Brewer’s Friend for å se hvilke tall og farge du ender opp med.

Høres fornuftig ut.

Bresjnev har en del mer alkohol og kropp, også, så det er mer som balanserer mørkemakta der. Det ville vel bli rimelig kraftig om du skulle brukt de prosentene mørk malt i et øl på 5,7%?

Jeg synes amber malt og brown malt også fort blir ganske krasse om du bruker mye av dem, sjøl om de ikke ligger så høyt i EBC. Etter min erfaring skal du være forberedt på å la øl med mye brown og amber få noen måneders lagring.
 
Berliner Weisse, kettle sour, muligens med bringebær. Aldri prøvd meg på surøl før, men har lest endel de siste dagene, her inne og andre steder. Noen innvendinger, forslag til endringer?

Ca 25 liter batch
1,5kg hvetemalt
2kg pilsnermalt
Mesk på 65ish i en time, utmesk på 76, skylling
1spiseskje melkesyre for å senke PH (etter mesking og nedkjøling, ikke sant?)
Kjøle til 45 grader, tilsette en halvliter Biola Naturell
Stå på 45 grader i et døgn eller noe til PH er lave 3-tallet. Gladpack over toppen på kjelen for å hindre oksygen
Koke 10min med 30 gram Saaz og 1 tablett Whirlfloc (humlen egentlig bare for å komme innenfor typedefinisjonen på 3 IBU, har Saaz liggende)
Kjøle til 25ish, over i gjæringskar og tilsette rehydrert US-05 og Brewers Clarex
Gjære et par uker på ca 20 grader
Tilsette 2kg frosne bringebær 2-3 dager før flasking
Cold crash
Flasking med sukkerbiter (stikker ikke om for å redusere faren for oksidering)

Edit: Brygger denne nå, legger inn et kjapt oppkok etter utmesk og før kjøling, for å desinfisere vørter, bryggemaskin og kjøleren.
 
Sist redigert:
Ser greit ut. Bruker NycoPro Ferie-tabletter selv, det har lactobacillus plantarum, som fungerer bra ned mot romtemperatur også. Har pleid å bruke en kapsel i en starter.
 
Høres fornuftig ut.

Bresjnev har en del mer alkohol og kropp, også, så det er mer som balanserer mørkemakta der. Det ville vel bli rimelig kraftig om du skulle brukt de prosentene mørk malt i et øl på 5,7%?

Jeg synes amber malt og brown malt også fort blir ganske krasse om du bruker mye av dem, sjøl om de ikke ligger så høyt i EBC. Etter min erfaring skal du være forberedt på å la øl med mye brown og amber få noen måneders lagring.

Ok, takk til både deg og @bjartenataas for fine svar.
Dessverre har det oppstått nye utfordringer:

1. Ikkje bestil malt midt på natta etter Imperial Brown og Ardenne Blond. Eg klarte nemelig å skrive feil, og har dermed fått 800g Roasted Barley og ingen Brown malt...
2. Da eg oppdaget dette, snakka eg me folkene på Vestbrygg. Det var jo min feil at den var blitt slik. Så eg tok med malten hjem og lar det stå til.
De sa at deres Dry Stout hadde 500 Roasted Barley, så det burde gå noenlunde greit, iallefall om eg likte Bresjnev. Det gjør eg. Eg elsker Bresjnev.

Så her er vi:
4kg Maris Otter Pale
1kg Amber Malt
300g Chocolate Malt
800g Roasted Barley

WLP 013 og eg kjøpte en pakke EKG.

Noen tanker rundt ølet. At det blir kraftig brent, gjør forsåvidt lite, selv om ikkje det var tanken med så mye. Eg har til dags dato aldri drukket en svart øl som har vært for kraftig, hverken i smak eller alkohol. Elsker Imperial Stouts, RIS osv. Målet er med tid og stund å lage gode slike selv. Som feks Svartekunst osv.

Utfordring: Eg har ikkje ren O2, skal skaffe meg det. Men har det ikkje enda, men bør få det raskt.

Blir det dumt å få for høy OG uten å ha ren O2? Hadde tenkt å holde den under 1.060, da eg ser det er en slags grense før en må lage større starter osv.

Er har fått maltet i en pose, og hadde ikke tenkt å kjøpe f.eks. en kg ekstra, men eg kan selvfølgelig gjøre det, om eg må/burde.
Hva om eg tilsetter noe havregryn?
 
1512682818501-1210792491.jpg

Sett opp imot feks denne nydelig ølen. Der er det prosentvis mye brent, men de har en del havre og. Det kan da ikkje være så dumt?
Har aldri brygget med havregryn før. Bjørna lettkokte? Eller de vanlige?
 
Den er god, ja. Tror begge havretyper virker, men lurer på om flaked er lettkokt. Rolled oats er den andre sorten, hvis jeg ikke forveksler.
 
Sett en treliters starter. Mye fersk og fin gjær kompenserer til en viss grad for manglende oksygen. Og folk brygget da faktisk gode sterke øl før de begynte å bruke oksygen, også.

Gå gjerne opp til 1.070 eller så - vil jeg si. Helt enig med @bjartenataas i at du trenger litt mer tyngde her. Du kan riste inn så mye du får til, og så kan du gjenta manøvren etter 10 - 14 timer (men før den synlige gjæringen er kommet skikkelig i gang.) Da burde det gå fint.
 
Sett en treliters starter. Mye fersk og fin gjær kompenserer til en viss grad for manglende oksygen. Og folk brygget da faktisk gode sterke øl før de begynte å bruke oksygen, også.

Gå gjerne opp til 1.070 eller så - vil jeg si. Helt enig med @bjartenataas i at du trenger litt mer tyngde her. Du kan riste inn så mye du får til, og så kan du gjenta manøvren etter 10 - 14 timer (men før den synlige gjæringen er kommet skikkelig i gang.) Da burde det gå fint.

Du har et godt poeng her. Tenkte også 3 liters starter. Spent på WLP 013 :)
Men havre? Lettkokte? Ja?
Det vil jo runde ganske godt av... :rolleyes:
 
Du har et godt poeng her. Tenkte også 3 liters starter. Spent på WLP 013 :)
Men havre? Lettkokte? Ja?
Det vil jo runde ganske godt av... :rolleyes:

Lettkokte er tingen, ja. Stivelsen er lettere tilgjengelig. Og den runder av en del - men du skal nok kanskje lagre dette ølet en stund.

013: "Dry, malty ale yeast. Provides a complex, oakey ester character to your beer. Hop bitterness comes through well. This yeast is well suited for classic British pale ales, bitters, and stouts. Does not flocculate as much as WLP002 and WLP005." Min favoritt:). La den begynne litt lavt (=18 grader), og så kan den etter hvert få stige til 20 eller 21 grader.

Ta av en liten klikk av starteren - du trenger ikke mye - så har du til en ny starter. På den måten kan du ha den som husgjær veldig lenge. Du skal nok ikke gjenbruke gjæren fra dette ølet om du går opp litt i styrke.
 
Er det mulig å få vite hvilken bok bildet er fra? Endelig en til fornuftig ting til på det evige gnaget om ønskeliste nå før jul!
 
Du har et godt poeng her. Tenkte også 3 liters starter. Spent på WLP 013 :)
Men havre? Lettkokte? Ja?
Det vil jo runde ganske godt av... :rolleyes:
Du kan bruke både store og lettkokte havregryn. ”Gryn“ er stikkordet her, det betyr at havren er flaket og varmebehandlet. Når det gjelder oksygen, er jo tørrgjær forbehandlet slik at øl med lav og midlere OG ikke trenger oksygen. Til 1.060 er du i grenseland. Høygravity øl trenger oksygen uansett om du bruker tørr eller fersk gjær. Men hvis du har bestemt deg for WLP013 trenger du i hvertfall, som Finn sier, en stor starter. Mye gjær er alltid en god idé om du ikke tilfører oksygen.
 
Skal brygge en porter i helga, og har litt forskjellig gjær stående i kjøleskapet. Har Wyeast 1318, WLP001 og WLP004. Noen som har en formening om hva som vil funke best?
 
Vis vedlegget 34498

Sett opp imot feks denne nydelig ølen. Der er det prosentvis mye brent, men de har en del havre og. Det kan da ikkje være så dumt?
Har aldri brygget med havregryn før. Bjørna lettkokte? Eller de vanlige?
Nå har jeg vridd hodet mitt på hva jeg skulle brygge idag, endte opp med en Oregon stout, hadde jeg komt på beergeek hadde det blitt den :(
 
Tilbake
Topp