Dobbelbokk med w34-70 vs wlp833

Du er vel inne på kjernen her. Mens de fleste bruker en pakke på en standard ale, bruker jeg to. Tilsvarende bruker jeg ofte dobbelt så mye gjær på sterke lagere, enn andre gjør. Jeg vet hva min praksis resulterer i, og er rimelig overbevist at større mengder gjær har gitt bedre øl - i mitt bryggeri.

Bruker du f.eks to pakker us-05 på 1.050 23L ish?
 
Bruker du f.eks to pakker us-05 på 1.050 23L ish?

Tror ikke jeg har laget ale med så lav OG hittil, men svaret er allikevel ja. Lagere på 1.050 har jeg laget mange av, med gjærmengde tilsvarende fire pakker tørrgjær - minst.

Jeg brygger ofte 50 liters batcher med ale, spesielt i disse PF tider, og bruker ofte både 150 - 180 gram US05 - som jeg forøvrig kjøper i halvkilospakker.

Som oftest er det gjærstartere i tre step involvert på de sterke lagerne. 50 liter Doppelbock er typisk ett rør gjær i 2 liter, steppet opp til 5 liter og sluttsteppet i 10-12 liter starter. Jeg gjærer denne type øl på 8-9 grader.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Noe undrer meg litt her: Overpitching er ikke bra, det heller. Sjøl om det nok skal mer til å få negative konsekvenser av det enn av underpitching, så er det en fare, i alle fall når det gjelder ale på vanlig styrke. (Sterke øl er en annen sak.) Jeg tror ei pakke 05 drar en normalbatch med 1.050 ale ganske greit, og to poser er helt sikkert overkill - i alle fall hvis du gjærer på normale temperaturer. Hvis det ikke er det, er i alle fall alle tabeller over pitchmengder som jeg har sett, nokså meningsløse.

Lagerøl gjæret lavt er nok også en annen sak, men for det meste av det jeg brygger, som altså er normalsterk ale, er overpitching en virkelig fare. Overpitching + rikelig med oksygen mener jeg er en oppskrift på fusel.
 
Tempkontroll har også noe å si. Min erfaring er at hvis man pitcher høyt og gjærer raskt høyt, så får man dårligere utgjæring, spes på de store. Er en slags balanse der som jeg ikke har tall på men bare erfaringspoeng. Når jeg mener pitche høy så mener jeg like ved ønsket gjæringstemperatur.
 
Brygget en bock tidligere som egentlig skulle være en dobbelbock. Men pga nytt oppsett i bryggeriet så ble effektiviteten elendig. Endte opp med en vanlig bock, men med gjær til dobbelbock. Kraftig overpitch, men ingen antydning til usmak. Har ikke oksygen tilførsel så ser det som en fordel å ha plenty gjærceller.
 
Plenty gjær er en vinner hvis man gjærer lavere, type 7-9 grader. Startet min lagerkarriere med det som er simplified konsensus, 1,5*plato*ml. Funket ikke, så nå har jeg gått opp til 2,5. Funker knall. 2,5 er bare et kalkulert tall forsåvidt, gudene vet hvor mye gjær det er jeg pitcher.
 
Jeg starter stort sett alltid på 17 grader, og holder det der til stormgjæringen er over.



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Da temmer du sikkert fuseltrollet ganske effektivt. Jeg starter også alltid der med ale, men lar temperaturen stige, gjerne opp mot 20 grader, for å få med mer av esterprofilen til gjæren.

Dette gjelder øl laget med britisk alegjær. Tyske aletyper gjærer jeg selvfølgelig lavere, og belgiske er jo et kaos av ulike mulige regimer.

Det er irriterende at det ikke er mulig å få et noenlunde eksakt tall på hvor mange gjærceller det er i ei pakke tørrgjær, som f.eks. 05. Mer enn 6 milliarder per gram er ikke veldig mye hjelp. Kanskje er det tre ganger så mye, og når jeg veit at du kan få en utmerket IPA med OG 1.070 med ei pakke 05 strødd rett i dunken, og uten annen beluftning enn risting, er det nokså sannsynlig at det er det.
 
Sist redigert:
Da temmer du sikkert fuseltrollet ganske effektivt. Jeg starter også alltid der med ale, men lar temperaturen stige, gjerne opp mot 20 grader, for å få med mer av esterprofilen til gjæren.

Dette gjelder øl laget med britisk alegjær. Tyske aletyper gjærer jeg selvfølgelig lavere, og belgiske er jo et kaos av ulike mulige regimer.

Det er irriterende at det ikke er mulig å få et noenlunde eksakt tall på hvor mange gjærceller det er i ei pakke tørrgjær, som f.eks. 05. Mer enn 6 milliarder per gram er ikke veldig mye hjelp. Kanskje er det tre ganger så mye, og når jeg veit at du kan få en utmerket IPA med OG 1.070 med ei pakke 05 strødd rett i dunken, og uten annen beluftning enn risting, er det nokså sannsynlig at det er det.

Lett inspirert av denne tråden (og delvis av en altfor lang middagshvil) tok jeg frem denne fra kjelleren.
ae1baf7e41ce22cf78b778c80a392ef9.jpg


Dette ølet ble tilsatt to pakker gjær pr ca 20 liter, og gjæret som bare f... når vi hentet det på Nøgne Ø dagen etter. Hjemme satt jeg det kaldt og håpet det beste - og det slo til.

Altså er det mulig å lage godt øl på 8,5 % med to pakker gjær. Men; jeg klarer ikke å lage vørter som NØ. Bunnfallet i denne gjæringsbøtten var ca 1 cm, og det så ut som om det var ren gjær.
f0800ef2c630661b7576910cb64b37d3.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
^ Noterer meg at det i tillegg til de to pakkene gjær også er gått med 2 stk. bensinstasjonsbaconpølse. Dette ble ikke noe billig øl, Einar:(.

Siden ølet er henrettet ved tapping, skjønner jeg ikke hvor kullsyra kommer fra. Dette skulle jo være et dødt øl, men jeg observerer et flott skum i glasset. Sodastream?

Hamar dukker stadig opp i ulike sammenhenger på dette forumet, nå som produsent av overdimensjonerte gjæringskar. Er Bergen i ferd med å miste sin posisjon som hjemmebryggingshovedstad?
 
Sist redigert:
Lett inspirert av denne tråden (og delvis av en altfor lang middagshvil) tok jeg frem denne fra kjelleren.

Dette ølet ble tilsatt to pakker gjær pr ca 20 liter, og gjæret som bare f... når vi hentet det på Nøgne Ø dagen etter. Hjemme satt jeg det kaldt og håpet det beste - og det slo til.

Altså er det mulig å lage godt øl på 8,5 % med to pakker gjær. Men; jeg klarer ikke å lage vørter som NØ. Bunnfallet i denne gjæringsbøtten var ca 1 cm, og det så ut som om det var ren gjær.



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
>Teori?
 
Lett inspirert av denne tråden (og delvis av en altfor lang middagshvil) tok jeg frem denne fra kjelleren.
ae1baf7e41ce22cf78b778c80a392ef9.jpg


Dette ølet ble tilsatt to pakker gjær pr ca 20 liter, og gjæret som bare f... når vi hentet det på Nøgne Ø dagen etter. Hjemme satt jeg det kaldt og håpet det beste - og det slo til.

Altså er det mulig å lage godt øl på 8,5 % med to pakker gjær. Men; jeg klarer ikke å lage vørter som NØ. Bunnfallet i denne gjæringsbøtten var ca 1 cm, og det så ut som om det var ren gjær.
f0800ef2c630661b7576910cb64b37d3.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hva måtte du betale for noe sånt? Går ut fra at nøgne ø kan selge vørter uten at det utløser alkoholavgifter?
 
Tilbake
Topp