Frysegjæringsskap

Prosjektet fikk seg en trøkk når det viste seg at fryseskapet jeg skulle hente idag var ubrukelig til mitt formål. Det gikk kjølerør i alle hyllene. Så nå står jeg fortsatt uten fryseskap, uten noen hundrelapper til leie av varebil, men med veldig god plass i boden. La merke til at temperaturen der nede sto på 16 grader nå. En liten del av meg sier jeg skal gi f... i skapet for nå og få brygga de to alene jeg hadde planlagt med temperaturkontroll på gamlemåten. Gjæring i kjelleren, opp i stua for å gjøre seg ferdig, cold crash på verandaen. Det funker jo.

Når du først har varebilen, kan du ikke stikke innom en bruktsjappe for hvitevarer og browse litt?
 
Det er mange av de rundt oslo også, men du får google sjøl. Eventuelt ta en desperat browsing på finn.no
Den eneste jeg visste om la ned for et par år sia. Veit om noen som selger på nett, men de tar langt mer enn jeg er villig til å gi.
 
Var det ikke en femtiwatter som brant en treplate litt tidligere her i tråden? Noe over 25 grader på gjærkaka er vel ikke noe man ønsker seg?

Det må selvsagt være luft rundt, pæra kan ikke ligge tett inntil noe som smelter eller er brennbart.
Samme som en lyspære, man kommer langt med sunn fornuft.


Hvor kjøpte du varmepæra? Vil gjerne ha en slik. Som passer i en vanlig lyspære sokkel. E27 heter de vel.

https://www.ebay.com/itm/Infrared-C...hash=item542695414a:m:mWLCbZz_TilGgXvExqqRuHQ
 
Jeg bestilte denne fra Webzoo AS, Hobby Heating cable for terraria 6 m / 50 W
Varmekabel for terrarier, 220 V 50 watt 6 m lengde på varmekablen og 1,5 m lengde på kaldenden. Det medfølger kabelfester til å feste kablen til bunnglasset i terrariet. Varmekabelen er godt egnet s...

Den eneste ulempen er at kabelen er rund, blir litt glipe i pakning på dør til gjæringsskap, vurderer å borre hull i skap og fuge rundt.
 
Var det ikke en femtiwatter som brant en treplate litt tidligere her i tråden? Noe over 25 grader på gjærkaka er vel ikke noe man ønsker seg?
Det var min sin. Trodde ikke pæreholderen og selve varmeelement ble så varmt. Men med en skikkelig holder som vist senere i tråden går det nok fint i forhold til brannfare.
 
Men, en IR-lampe.. Den vil jo varme opp det den treffer. Så bilde her av noen som hadde en IR-lampe under bøtta. Hvor måler man temperaturen? Kan kaka bli veldig mye varmere enn det som er gjennomsnittet for resten av ølet i dunken, etter stormgjæring når man ikke har konveksjon i dunken?
 
Tilbake
Topp