Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Tror dessuten det er lav mesketemp for å kompensere for WLP051, som kan ha lav utgjæring, i tilfelle noen skulle lure på det ;)
 
Tou Pilsner. Denne oppskriften har vi fått fra tidl bryggerimesteren på Tou.

Malt: 100% pilsnermalt – Tou brukte tysk og skotsk malt

Humle: Northern Brewer, tilsatt ved start av kokingen – Tou brukte noen ganger konsentrat, noen ganger pellets. En kan bytte ut Northern Brewer med Saaz, men humlen skal kun gi bitterhet, ikke aroma

Gjær: AJL 1522 fra Cara Technologies eller en annen lagergjær som egner seg for Tsjekkisk pilsner

OG: 1.043, FG: 1.007, IBU: 20, ABV: 4.7

Mesking: 1 time på 64 grader, utmesk på 76 grader

Kokes i 1 time

Gjæren pitches på 10 grader. Kjør evt en diacetylrest – på Tou lot de temperaturen stige til 14-15 grader. Cold crash før kegging/flasking
 
Skal brygge noe som ligner på 7 Fjell sin fantastiske Lyderhorn.. men jeg lurte på når skal man tilsette syrupen under kokingen? På slutten? Fra start av? Når man vil?
 
Skal brygge noe som ligner på 7 Fjell sin fantastiske Lyderhorn.. men jeg lurte på når skal man tilsette syrupen under kokingen? På slutten? Fra start av? Når man vil?

Jeg vet ikke hvor farlig det er, men det påvirker utbyttet av bitterhumla. Jo høyere SG ved kokestart, jo mer bitterhumle må du bruke for å oppnå en gitt IBU-verdi.
 
Da har Lervig ved Mike gitt meg oppskrift på Fat Earl. Utrolig god service! :)
Men er der noen eksperter på oppskriftsskalering her inne? Skal redusere fra ca 116 Hektoliter til rundt om 25! Hehe
Flott! Legg den inn i Brewers Friend for omskalering. Legger du ut oppskriften?
 
Siden jeg aldri har satt mine ben i Brewers Friend, kan jeg kanskje gi den oppgaven til deg? :)
I såfall si i fra hvor jeg kan sende oppskriften fra Mike.
 
Ja, bare å få den ut :) Jeg spurte om jeg kunne videre dele, fikk ikke noe svar, intet nytt er godt nytt!
Regner med han ikke ville gitt den til meg om ikke deling var helt ok.
 
Ja, bare å få den ut :) Jeg spurte om jeg kunne videre dele, fikk ikke noe svar, intet nytt er godt nytt!
Regner med han ikke ville gitt den til meg om ikke deling var helt ok.
Takk for oppskriften.
Vedlagt følger oppskriften på Fat Earl, sikkert noe som kan finpusses da batchen ble for stor for programmet delte den på 10 og skalerte ned.
Ellers må den jo justeres til eget oppsett.
Ligger også på Brewers Friend og er søkbar for alle.
 

Vedlegg

  • Fat Earl Clone - Beer Recipe - Brewer's Friend.pdf
    152,9 KB · Sett: 192
Tilbake
Topp