Gjæringsprosess

Vi har en fersk hjemmebrygger som er litt bekymret og spør om det skjer noe galt om ølet settes ved noen grader høyere temperatur på slutten. Såvidt jeg kan se er det kun JørgenO som har svart på bekymringen. Utover det veltes det bare nye bekymringer ned over hodet på bryggeren. Helt uten grunn! Og forkledd som «gode råd» som de «tror» er slik og slik eller har lest seg opp på og lirer av seg.
Dette forumet er jammen ikke stedet å bli kvitt sin usikkerhet eller bekymring på. Her ganges de opp med 10!
 
Vi har en fersk hjemmebrygger som er litt bekymret og spør om det skjer noe galt om ølet settes ved noen grader høyere temperatur på slutten. Såvidt jeg kan se er det kun JørgenO som har svart på bekymringen. Utover det veltes det bare nye bekymringer ned over hodet på bryggeren. Helt uten grunn! Og forkledd som «gode råd» som de «tror» er slik og slik eller har lest seg opp på og lirer av seg.
Dette forumet er jammen ikke stedet å bli kvitt sin usikkerhet eller bekymring på. Her ganges de opp med 10!
Er det sånn du opplevde det da du var fersk? For det er ikke så lenge sia jeg begynte å lese her, og opplevde tvert imot at jeg lærte mye mer av innspill som i denne tråden enn svar av typen "Det går bra!". Hvordan blei jeg bedre til neste gang av siste type svar?
 
En tidligere tråd her på forumet og ting jeg har lest i forbi farten på andre steder. Jeg er ganske sikker på det kun brukes en pose ale gjær i de kit'ene.

Mulig du har rett i det, men det er flere leverandører av ølsett på Europris. Bl.a. et merke som kun har lagerøl. Synes det er merkelig hvis de da legger ved en ale-gjær.

Mange har en kjeller, eller et rom som har lavere temperatur, så det er ikke vanskelig å gjære på lavere temp enn romtemperatur.

Det spørs hvilken temperatur som anbefales i bruksanvisningen, er det 10-15 grader er det en lagergjær. Jeg har aldri prøvd disse settene så jeg vet ikke, men det kan kanskje @Lucia svare på?

Kan selvsagt være en hybrid-gjær også, en slags Kölsch-type.
 
Jeg har brukt merket Geordie, men jeg vet ikke noen detaljer om gjæren mer enn at det er ølgjær. Den fungerte perfekt forrige gang og resultatet ble bra.
I oppskriften står det at temperaturen skal være mellom 18-21 grader og at den skal bruke mellom 4-6 dager på å gjære.

Denne gangen mistenker jeg at den lave temperaturen gjør at det har gått senere. Rommet der ølen står, har blitt betydelig mye kaldere etter sprengkulden kom. Nå har brygget stått i 14 dager med lite plopping. I går satte jeg opp døren til dette rommet for å øke temperaturen varsomt. Nå plopper det litt hyppigere.
Mitt spørsmål er fortsatt: Har dette noe å si for resultatet? Den har stått mye lengre enn normalt nå.
 
Jeg har brukt merket Geordie, men jeg vet ikke noen detaljer om gjæren mer enn at det er ølgjær. Den fungerte perfekt forrige gang og resultatet ble bra.
I oppskriften står det at temperaturen skal være mellom 18-21 grader og at den skal bruke mellom 4-6 dager på å gjære.

Denne gangen mistenker jeg at den lave temperaturen gjør at det har gått senere. Rommet der ølen står, har blitt betydelig mye kaldere etter sprengkulden kom. Nå har brygget stått i 14 dager med lite plopping. I går satte jeg opp døren til dette rommet for å øke temperaturen varsomt. Nå plopper det litt hyppigere.
Mitt spørsmål er fortsatt: Har dette noe å si for resultatet? Den har stått mye lengre enn normalt nå.

18-22 grader som anbefalt temperatur forteller at det er en ale-gjær, så dette ølet må nok være en lys ale.

Det skulle ikke være noe problem å gjære denne litt lavt, og det har antakelig gått helt greit. På såpass lav temperatur skulle du nok helst hatt mer gjær, men så lenge det har gjæret jamnt og trutt, har den antakelig produsert litt indre varme, og kanskje ligget på 17 grader i dunken. (Det er temperaturen i ølet, og ikke i rommet, som er viktig - og som du skal forholde deg til.) At den øker tempoet når du gir litt mer varme, er et godt tegn. Gjæren er aktiv og fin, tydeligvis. Og det er ikke noe dårlig tegn om gjæringen ikke har vært så voldsom hittil.
 
Dette svaret var veldig nyttig og betryggende :) Da ser det ut til at jeg har gjort noe riktig.
Da er det vel bare å vente på siste plopp før den stikkes om ;)

Nå kan du sikkert ta den inn i varmen, dvs. inn i vanlig romtemperatur. Det er i den tidlige fasen av gjæringa at usmaker produseres, og det er da det er viktig at den ikke får det for varmt. Mot slutten kan gjæren gjerne ha det litt varmere.

Det som kan skje om du bare lar den stå på en litt lav temperatur, er at temperaturen i dunken synker når gjæringsaktiviteten avtar. (Som sagt tidligere så produserer gjæren varme når den er aktiv - og det kan faktisk være ganske mye varme. Går det skikkelig unna, kan temperaturen i ølet ligge 3-4 grader over romtemperatruren.) Da kan gjæren finne på å ta kvelden for tidlig. Den skal nemlig få noen dager til å rydde opp etter seg etter at hovedgjæringen er over. Det skjer ting nedi der sjøl om det ikke er noen synlige tegn å se.
 
Takk for meget informativt svar. Nå vet jeg mer om den kjemiske prosessen bak :)
Jeg satte karet i romtemperatur nå og hører at aktiviteten har tatt seg opp til 4-5 plopp i minuttet. Jeg sitter og overvåker prosessen litt. Jeg håper bare ikke at det er for varmt i stuen.

Kan ølet stå i romtemperatur i hvileperioden også?
 
Takk for meget informativt svar. Nå vet jeg mer om den kjemiske prosessen bak :)
Jeg satte karet i romtemperatur nå og hører at aktiviteten har tatt seg opp til 4-5 plopp i minuttet. Jeg sitter og overvåker prosessen litt. Jeg håper bare ikke at det er for varmt i stuen.

Kan ølet stå i romtemperatur i hvileperioden også?

Ja, det går helt fint. Så kan du få snakket litt med gjæren, også;). (@Chiefen kan fortelle deg hvor viktig det er:p.)

Nå hadde det egentlig vært nyttig for deg å kunne ta en prøve og måle egenvekten for å se hvor nær ferdiggjæret ølet er. Men hvis det er nytt for deg, så glem det akkurat nå. (Tidsnok å lære seinere - men det er en viktig del av bryggerutinene.)
 
Så bra! Jeg er utdannet psykolog så det passer jo fint, i tilfellet ølen blir litt lei seg :rolleyes: Jeg tenkte før du sa det at jeg heller skulle blitt kjemiker, men nå har jeg fått trua igjen :p;)

Det er helt nytt dor meg ja, så jeg venter litt med å gjøre det. Får gjøre litt research i forkant for å vite hvordan :)
 
Det var bra det kom en med pedagogisk utdanning så du endelig fikk svar på spørsmålet ditt :D

Du vil nok merke at diskusjonene fort sporer av fra tema, men det har sin sjarm det også. Og lærerikt, jeg trodde ikke noen kunne selge et sett for å lage f.eks. pils og legge ved ale-gjær. Men det kan tydeligvis skje.
 
Utdannet psykolog ja... du bør ikke lese gjennom mine innlegg her på forumet... er redd for hva du da kan komme frem til av diagnose av meg... men sikkert ikke bra. Men å snakke med gjæren er ikke bare bra, det er ett must. Og så er den veldig glad i musikk
 
Så bra! Jeg er utdannet psykolog så det passer jo fint, i tilfellet ølen blir litt lei seg :rolleyes: Jeg tenkte før du sa det at jeg heller skulle blitt kjemiker, men nå har jeg fått trua igjen :p;)

Det er helt nytt dor meg ja, så jeg venter litt med å gjøre det. Får gjøre litt research i forkant for å vite hvordan :)

Psykolog med kjemikunnskaper! Bedre forutsetninger for brygging kan man da ikke ha:p?
 
Så bra! Jeg er utdannet psykolog så det passer jo fint, i tilfellet ølen blir litt lei seg :rolleyes: Jeg tenkte før du sa det at jeg heller skulle blitt kjemiker, men nå har jeg fått trua igjen :p;)

Det er helt nytt dor meg ja, så jeg venter litt med å gjøre det. Får gjøre litt research i forkant for å vite hvordan :)
Bra at Finn fant deg. Som psykolog kan du kanskje få gjort noe med denne infeksjonsfobien hans også. Så blir dette vinn-vinn for alle parter:).
 
Akkurat nå: ploppingen har begynt å avta. Hviletiden er i gang. Skal bare ta en pretest med hydrometeret først og så "en lille en" for å teste smaken (et sterilisert et! ;):p)
Jeg er spent...

Velkommen i lauget av grønnøl-elskere. Har aldri skjønt meg på folk som regner det som spilt øl når du tappper opp til en hydrometertest:p.

OBS og NB. Hell aldri prøven tilbake!! Hodeskalle med korslagte bein. Drikk alt.
 
Tilbake
Topp