1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Gjæringsprosess

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Lucia, 2 Mar 2018.

1. Lucia

Lucia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, jeg lager en lys lager og har hatt ølen min til gjæring i snart 2 uker. Denne gangen ble det lange intervaller med ploppingen. Det var ingen stormgjæring denne gangen. Ølen står på et soverom med jevn temperatur på normalt 16 grader. Jeg mistenker at sprengkulden ute har forsinket prosessen litt denne gangen. Er det lurt å sette opp døren inn til stuen for å få inn et par grader på rommet der ølen står, eller vil det ødelegge noe?

2. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken gjær bruker du?

3. Lucia

Lucia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

En helt vanlig ølgjær som ble strødd på før lokket ble satt på

4. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Moderator

Det finnes ganske mange typer «vanlig ølgjær som strøs på»

Sent from my iPhone using Tapatalk

5. Lucia

Lucia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har brukt denne ølgjæren før. Den fungerte helt fint. Den fulgte med oppi en boks ølessens fra Europris ;)

6. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er nok sikkert en overgjær, den trenger 18-22 grader vanligvis.

Lucia liker dette.
  7. Lucia

Lucia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den har stått litt vel kaldt i 2 uker med lite bobling. Går det bra om jeg nå øker temperaturen opp til 18-20? Altså med tanke på utviklingen?

8. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lite bobling er et godt tegn. Gjær med hastverk skal en holde seg unna.

Lucia liker dette.
  9. Lucia

Lucia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det var bra!

10. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Å begynne lavt og så øke temperaturen mot slutten er ideelt. Etter to uker vil jeg si at du burde sette den i romtemperatur fortest mulig. Kanskje du kan få gitt utgjæringen og "oppryddingen" et ekstra, siste push på den måten.

11. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare for å være den som sier det, gjærer du den med en gjær som trives på omtrent romtemperatur er det ingen lager. En lys ale? Nå skal jeg ikke snakke for stygt om ting jeg ikke har prøvd, men jeg ville vurdert noe annet enn europris. Om ikke annet så fordi du får vite hva slags råvarer du bruker. Det er lettere å lære da.

LarsUlv og Jørgen O liker dette.
  12. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg liker tilnærmingen! Selv har jeg brygget i ørten år og aldri visst hva slags gjær jeg bruker. Den kommer nemlig fra plommetreet i hagen. Men den fungerer fint hver gang.

13. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er en overgjær du har brukt, så det er ingen lager per def. Tror ikke det er noen ekstraktsett som har ordentlig lagergjær med i settet. Men om den har stått på 16-20c i 2 uker er det bare og flaske ølet. Det er ferdig.

14. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du kan ikke vite dersom du bare tror. Og det er bryggeren som vet når ølet er ferdig og skal flaskes.

Einar Michelsen liker dette.
  15. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Europris har flere sett for lager-øl, så jeg vil tro at de leveres med lager-gjær, noe annet ville vært merkelig.
    Så to uker på et soverom høres perfekt ut.

Birhanen liker dette.
  16. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nja, jeg tror faktisk lager settene har ale gjær også.

Jørgen O liker dette.
  17. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor tror du det?

18. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

En tidligere tråd her på forumet og ting jeg har lest i forbi farten på andre steder. Jeg er ganske sikker på det kun brukes en pose ale gjær i de kit'ene.

19. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg er 100% sikker på at det er en ale-gjær, for kundegruppen til ekstraktsett vil neppe ha temperaturkontroll på gjæringen sin, og gjærer man en lager-gjær på romtemperaturer vil jo fusel- og ester-produksjonen øke.

Jørgen O og jab liker dette.
  20. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Til neste brygg bør du vurdere å kjøpe US-05 gjær. Det fungerer som en overgjær, men tåler temperaturer helt ned i 14-15 grader.

#JesUS-05

Del denne siden