Gjæringsprosess

Lucia

 
Hei, jeg lager en lys lager og har hatt ølen min til gjæring i snart 2 uker. Denne gangen ble det lange intervaller med ploppingen. Det var ingen stormgjæring denne gangen. Ølen står på et soverom med jevn temperatur på normalt 16 grader. Jeg mistenker at sprengkulden ute har forsinket prosessen litt denne gangen. Er det lurt å sette opp døren inn til stuen for å få inn et par grader på rommet der ølen står, eller vil det ødelegge noe?
 
Det finnes ganske mange typer «vanlig ølgjær som strøs på» [emoji848][emoji851]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har brukt denne ølgjæren før. Den fungerte helt fint. Den fulgte med oppi en boks ølessens fra Europris ;)
 
Den har stått litt vel kaldt i 2 uker med lite bobling. Går det bra om jeg nå øker temperaturen opp til 18-20? Altså med tanke på utviklingen?
 
Å begynne lavt og så øke temperaturen mot slutten er ideelt. Etter to uker vil jeg si at du burde sette den i romtemperatur fortest mulig. Kanskje du kan få gitt utgjæringen og "oppryddingen" et ekstra, siste push på den måten.
 
Bare for å være den som sier det, gjærer du den med en gjær som trives på omtrent romtemperatur er det ingen lager. En lys ale? Nå skal jeg ikke snakke for stygt om ting jeg ikke har prøvd, men jeg ville vurdert noe annet enn europris. Om ikke annet så fordi du får vite hva slags råvarer du bruker. Det er lettere å lære da.
 
Jeg har brukt denne ølgjæren før. Den fungerte helt fint. Den fulgte med oppi en boks ølessens fra Europris ;)
Jeg liker tilnærmingen! Selv har jeg brygget i ørten år og aldri visst hva slags gjær jeg bruker. Den kommer nemlig fra plommetreet i hagen. Men den fungerer fint hver gang.
 
Det er en overgjær du har brukt, så det er ingen lager per def. Tror ikke det er noen ekstraktsett som har ordentlig lagergjær med i settet. Men om den har stått på 16-20c i 2 uker er det bare og flaske ølet. Det er ferdig.
 
Det er en overgjær du har brukt, så det er ingen lager per def. Tror ikke det er noen ekstraktsett som har ordentlig lagergjær med i settet. Men om den har stått på 16-20c i 2 uker er det bare og flaske ølet. Det er ferdig.
Du kan ikke vite dersom du bare tror. Og det er bryggeren som vet når ølet er ferdig og skal flaskes.
 
Europris har flere sett for lager-øl, så jeg vil tro at de leveres med lager-gjær, noe annet ville vært merkelig.
Så to uker på et soverom høres perfekt ut.
 
En tidligere tråd her på forumet og ting jeg har lest i forbi farten på andre steder. Jeg er ganske sikker på det kun brukes en pose ale gjær i de kit'ene.
 
Eg er 100% sikker på at det er en ale-gjær, for kundegruppen til ekstraktsett vil neppe ha temperaturkontroll på gjæringen sin, og gjærer man en lager-gjær på romtemperaturer vil jo fusel- og ester-produksjonen øke.
 
Til neste brygg bør du vurdere å kjøpe US-05 gjær. Det fungerer som en overgjær, men tåler temperaturer helt ned i 14-15 grader.

#JesUS-05
 
Tilbake
Topp