Gjæringsprosess

Det var nok sånn det første brygget ble satt rett på gjærkaka... En bakfull brygger våkna opp holdende rundt ett tomt gjæringskar med bare gjærkaka igjen etter en "prøvesmaking". Faktisk ikke så lite utrolig att ikke jeg har havna i den situasjonen... men er enda fersk brygger, så man skal vel aldri si aldri...
 
Merkelig nok så ploppet den ekstra mye når jeg nærmet meg dunken. Siden har den fortsatt. Da er den ikke klar allikevel som jeg trodde. Hva er dette for et heksebrygg? :oops:;)

Plopping kan skyldes så mangt og er egentlig ikke så mye å bry seg om. Viktigere å ta målinger. Er de make over en tredagersperiode er gjæren ferdig. Så du må jo tappe deg en [emoji1417]
 
Merkelig nok så ploppet den ekstra mye når jeg nærmet meg dunken. Siden har den fortsatt. Da er den ikke klar allikevel som jeg trodde. Hva er dette for et heksebrygg? :oops:;)
Som psykolog burde du kunne resonnere deg fram til en forklaring her! Var det hanngjær du kjøpte?
 
Plopping kan skyldes så mangt og er egentlig ikke så mye å bry seg om. Viktigere å ta målinger. Er de make over en tredagersperiode er gjæren ferdig. Så du må jo tappe deg en [emoji1417]

Jeg tapper en litt senere og gir en rapport :D
 
Nå har jeg smakt på ølet. Ingen usmaker. Det har blitt ganske bra. En liten tendens til kullsyre også og litt skum. Ble nesten brisen på ett glass, hehe :confused: Det gikk en liten faen i meg da jeg helte i sukker denne gangen. Derfor er nok ølet søtere og sterkere enn det normalt skal være. Akkurat det gjør ingenting. Det smaker bra.
Hydrometeret viser "Bottle". Jeg stikker om kun for å fjerne grums. Deretter flasker jeg med to carbonation drops per flaske på 0,5. Høres dette bra ut? Jeg tror sannelig det :D
 
Velkommen i lauget av grønnøl-elskere. Har aldri skjønt meg på folk som regner det som spilt øl når du tappper opp til en hydrometertest:p.

OBS og NB. Hell aldri prøven tilbake!! Hodeskalle med korslagte bein. Drikk alt.

Det var en vel-spilt øl ned i min mage og deretter tok den heisen opp til mitt hode :rolleyes:
 
Nå har jeg smakt på ølet. Ingen usmaker. Det har blitt ganske bra. En liten tendens til kullsyre også og litt skum. Ble nesten brisen på ett glass, hehe :confused: Det gikk en liten faen i meg da jeg helte i sukker denne gangen. Derfor er nok ølet søtere og sterkere enn det normalt skal være. Akkurat det gjør ingenting. Det smaker bra..
Hydrometeret viser "Bottle". Jeg stikker om kun for å fjerne grums. Deretter flasker jeg med to carbonation drops per flaske på 0,5. Høres dette bra ut? Jeg tror sannelig det :D

At du har et snakkende hydrometer, høres ikke bra ut. Det er antakelig fra Europris, og følgelig ikke til å stole på. Det kan du riktignok finne ut ved å se hva det viser i vann ved romtemperatur. Det bør være1.000.

Sjøl om det viser riktig, så skal du ikke høre på hva det sier. Så lenge det plopper, skal du ikke flaske. Og testen på om det er ferdig utgjæret, og kan flaskes, er om du får like verdier på to målinger med en dag i mellom.

Dropsene vet jeg ikke noe om. 5-6 gram sukker per liter er greit, og dropsene er antakelig reint sukker.
Absolutt alt?

I første omgang bare alt i prøveglasset. Men det er klart; om det føles som nødvendig, er det greit å tømme i seg hele bøtta. Øl inneholder absolutt ingen skadelige stoffer - om vi ser bort fra alkohol, da. Men det gjør vi jo.
 
At du har et snakkende hydrometer, høres ikke bra ut. Det er antakelig fra Europris, og følgelig ikke til å stole på. Det kan du riktignok finne ut ved å se hva det viser i vann ved romtemperatur. Det bør være1.000.

Sjøl om det viser riktig, så skal du ikke høre på hva det sier. Så lenge det plopper, skal du ikke flaske. Og testen på om det er ferdig utgjæret, og kan flaskes, er om du får like verdier på to målinger med en dag i mellom.

Dropsene vet jeg ikke noe om. 5-6 gram sukker per liter er greit, og dropsene er antakelig reint sukker.


I første omgang bare alt i prøveglasset. Men det er klart; om det føles som nødvendig, er det greit å tømme i seg hele bøtta. Øl inneholder absolutt ingen skadelige stoffer - om vi ser bort fra alkohol, da. Men det gjør vi jo.
Hadde ikke @Miguel et sånt "drikke hele fatet på en halvtime"-prosjekt her for en stund sia? Syns det har vært litt stille fra den kanten en stund. :p Veit ikke helt om du er helt på ja-mat-sirkelen i anbefalingene dine ikveld, Finn. :)

Men ellers er jeg enig. Mål ikveld, noter deg så nøye som mulig hva det viser, og så gjentar du prosessen i overimorra. Om det er likt da er det greit å flaske. Ellers er det jo lov å drikke rett fra bøtta uten å gå veien om flaske, men når du dropper glass er det et par varsellamper som bør lyse. :D
 
At du har et snakkende hydrometer, høres ikke bra ut. Det er antakelig fra Europris, og følgelig ikke til å stole på. Det kan du riktignok finne ut ved å se hva det viser i vann ved romtemperatur. Det bør være1.000.

Sjøl om det viser riktig, så skal du ikke høre på hva det sier. Så lenge det plopper, skal du ikke flaske. Og testen på om det er ferdig utgjæret, og kan flaskes, er om du får like verdier på to målinger med en dag i mellom.

Dropsene vet jeg ikke noe om. 5-6 gram sukker per liter er greit, og dropsene er antakelig reint sukker.


I første omgang bare alt i prøveglasset. Men det er klart; om det føles som nødvendig, er det greit å tømme i seg hele bøtta. Øl inneholder absolutt ingen skadelige stoffer - om vi ser bort fra alkohol, da. Men det gjør vi jo.
 
Viser det samme på søndag er det utgjæret. Kan godt stå en uke til så gjæren for ryddet etter orgien sin [emoji1417]
 
Hydrometeret viser 1010

Jeg antar at det er i ølet? I så fall er det en grei verdi som FG på dette ølet. Men om du klarer å vente et par dager, og tar en ny måling for å få bekreftet at det ikke skjer noe mer, så vil jeg nok anbefale det. (En moden personlighet er som kjent kjennetegnet ved evnen til å utsette behovstilfredsstillelsen!:p)

Kjennetegn på et flaskingsmodent øl er ellers at det har klarnet litt - uten at det er klart - og at det ikke skummer noe særlig når du tapper prøven.

Jeg kjøpte en gang i desperasjon - etter å ha knust hydrometeret mitt, noe alle hjemmebryggere før eller seinere kommer til å gjøre - et hydrometer på Europris. Det viste feil når jeg kontrollerte det, så om du har et sånt, så sjekk hva det viser i vann ved 20 grader. Det er i og for seg ikke så farlig å få korrekte målinger; du kan jo bare korrigere for feilvisningen. Og akkurat nå er poenget å få to like målinger.

Men nok en gang: Det som står på hydrometeret, og i bruksanvisningen, er bare tull, og må ignoreres.

Jeg gikk og fikk bytta mitt - og holdt et lengre foredrag for den stakkars butikksjefen om at han risikerte tiltale for uaktsomt drap om noen fulgte bruksanvisningen på det hydrometeret:oops:.
 
Tilbake
Topp