NM 2018 - bedømming av øl i Oslo

Slik er NM delt inn:

Det gjennomføres bedømming på følgende steder (organisator i parentesen)

Typene som skal dømmes er spesifisert under hvert enkelt sted. Der kåres en norgesmester pr bokstav (klassefinale), og alle klassevinnerne, som får tittelen «Norgesmester i klasse....», deltar i finalen om tittelen «Årets hjemmebrygger».

Oslo (Einar Michelsen)

C (IPA): Engelsk IPA, Am. IPA, Sort IPA og New England IPA

D (lys ale): Eng Ordinary bitter, Eng best bitter, Eng strong bitter/Pale ale, Eng Golden ale, Am pale ale, California common/steam beer, Kölsch, Rød Irsk, Amerikansk Amber

E (mørk ale): Eng brown ale, Am brown ale, Eng dark mild, Altbier, Skotsk ale, Skotsk sterk ale, Eng Old / Strong ale, Eng Barley Wine og US Barley Wine

G (Imperial): Imperial IPA og Imperial Stout

I (Spesial/hvete/syrlig): Weizen(sydtysk), Dunkel Weizen, Belgisk Wit, Weizenbock, Trad. Norsk hjemmebrygg, Gueuze Lambic, Belgisk Frukt Lambic, Flamsk Rød, Flamsk Brun/Oud bruin, Berliner Weisse og Gose

Bodø (Svein Erik Moholt)

A (Lys Lager): Moderne Lys Lager, Internasjonal lager, Tsjekkisk pils, Tysk pils, Munchener Helles og Norsk Pilsner butikk-klasse

Trondheim (Ørjan Rabben Kristiansen/Frode Krogstad)

H (Belgisk): Belgisk Blond, Lys sterk Belgisk Ale, Biere de Garde, Saison, Belgisk Dubbel/Bruin og Mørk sterk Belgisk Ale

Grenland (Alf Vegard Knutsen)

B (Mørk Lager): Moderne mørk lager, Wiener, Märzen, Munchener Dunkel, Mørk Tsjekkisk pils, Schwartz bier, Klasssisk Røykøl, Helles Bock/maibock, Bock, Doppel Bock, Eisbock og Klassisk norsk juleøl

Grimstad (Geir Hovind)

F (Porter/Stout): Dry Stout, Sweet Stout, Oatmeal Stout, Porter, Moderne Porter/Stout, Foreign Extra Stout, Baltisk Porter og Irish Red Ale
 
Det gjenstår en flight med imp. Stout.

Den dømmes i morgen, sammen med surølene.

Men, så dvs at flere fra 9E kan gå videre? Se innlegg litt over. Det jeg lurer på er "mismatchen" (slik jeg oppfatter det) mellom antall innsendte bidrag og antall bidrag som går videre fra en klasse.
 
Men, så dvs at flere fra 9E kan gå videre? Se innlegg litt over. Det jeg lurer på er "mismatchen" (slik jeg oppfatter det) mellom antall innsendte bidrag og antall bidrag som går videre fra en klasse.
Føler jeg nesten må uttale meg her, det hender du dømmer 10 øl og bare 1 er verdig til å gå videre, eller 2. Kvaliteten på IMP stout har blitt bedre og har selv vært med å dømt en flight der 8 øl var infiserte eller med stresset gjær, det er ingen vits å sende noe videre bare for å sende noe videre
 
Føler jeg nesten må uttale meg her, det hender du dømmer 10 øl og bare 1 er verdig til å gå videre, eller 2. Kvaliteten på IMP stout har blitt bedre og har selv vært med å dømt en flight der 8 øl var infiserte eller med stresset gjær, det er ingen vits å sende noe videre bare for å sende noe videre

Aha! Takk, det oppklarer spørsmålet mitt. Jeg trodde at det kanskje var tildelt x-antall gå-videre-slips pr flight. Så det er altså ingen cap på hvor mange øl fra hver klasse som kan gå til en klassefinale? Det er rett og slett kvaliteten på ølet som bestemmer om det er verdt å sende videre, selv om halvparten fra en flight er så bra? Litt overdrevent sagt det siste der, men du skjønner vel hva jeg prøver å mene.
 
Slik er NM delt inn:

Det gjennomføres bedømming på følgende steder (organisator i parentesen)

Typene som skal dømmes er spesifisert under hvert enkelt sted. Der kåres en norgesmester pr bokstav (klassefinale), og alle klassevinnerne, som får tittelen «Norgesmester i klasse....», deltar i finalen om tittelen «Årets hjemmebrygger».

Oslo (Einar Michelsen)

C (IPA): Engelsk IPA, Am. IPA, Sort IPA og New England IPA

D (lys ale): Eng Ordinary bitter, Eng best bitter, Eng strong bitter/Pale ale, Eng Golden ale, Am pale ale, California common/steam beer, Kölsch, Rød Irsk, Amerikansk Amber

E (mørk ale): Eng brown ale, Am brown ale, Eng dark mild, Altbier, Skotsk ale, Skotsk sterk ale, Eng Old / Strong ale, Eng Barley Wine og US Barley Wine

G (Imperial): Imperial IPA og Imperial Stout

I (Spesial/hvete/syrlig): Weizen(sydtysk), Dunkel Weizen, Belgisk Wit, Weizenbock, Trad. Norsk hjemmebrygg, Gueuze Lambic, Belgisk Frukt Lambic, Flamsk Rød, Flamsk Brun/Oud bruin, Berliner Weisse og Gose

Bodø (Svein Erik Moholt)

A (Lys Lager): Moderne Lys Lager, Internasjonal lager, Tsjekkisk pils, Tysk pils, Munchener Helles og Norsk Pilsner butikk-klasse

Trondheim (Ørjan Rabben Kristiansen/Frode Krogstad)

H (Belgisk): Belgisk Blond, Lys sterk Belgisk Ale, Biere de Garde, Saison, Belgisk Dubbel/Bruin og Mørk sterk Belgisk Ale

Grenland (Alf Vegard Knutsen)

B (Mørk Lager): Moderne mørk lager, Wiener, Märzen, Munchener Dunkel, Mørk Tsjekkisk pils, Schwartz bier, Klasssisk Røykøl, Helles Bock/maibock, Bock, Doppel Bock, Eisbock og Klassisk norsk juleøl

Grimstad (Geir Hovind)

F (Porter/Stout): Dry Stout, Sweet Stout, Oatmeal Stout, Porter, Moderne Porter/Stout, Foreign Extra Stout, Baltisk Porter og Irish Red Ale
Når er klassefinalene? Er de i Grimstad?
 
Men, så dvs at flere fra 9E kan gå videre? Se innlegg litt over. Det jeg lurer på er "mismatchen" (slik jeg oppfatter det) mellom antall innsendte bidrag og antall bidrag som går videre fra en klasse.

Ja, det betyr det.

Hovedregelen er at minst ett bidrag pr flight skal gå videre.

Husk at de dommerne som dømmer en flight ikke vet noe om nivået i flighten på nabobordet.

Poengene i de ulike flightene kan heller ikke sammenlignes direkte. En 6B som får 36 av noen dommere er ikke eksakt «like god», eller «like typeriktig» som en øl i 9E som også får 36.

Det samme gjelder de ulike flightene i samme klasse.

Edit: Og selvfølgelig kan en flight inneholde flere «finaleøl» enn en annen.
 
Skulle editere men så du leste posten allerede.

Så dvs at bortsett fra det ene obligatoriske ølet som skal videre fra enhver flight, er det opp til dommerne å synes og føle litt på om andre øl også fortjener å gå videre fra enhver flight. ?
 
Spent på bedømmingen som har skjedd utenfor Oslo, jeg. Er det rimelig å anta at deres resultater legges ut i løpet av uka og, selv om det ikke er kommet noe enda?
 
Skulle editere men så du leste posten allerede.

Så dvs at bortsett fra det ene obligatoriske ølet som skal videre fra enhver flight, er det opp til dommerne å synes og føle litt på om andre øl også fortjener å gå videre fra enhver flight. ?

Tror ikke det er så mye føleri i dette, det kan like gjerne være at de to, eller tre, beste er nesten like gode. - og betydelig bedre enn de andre i flighten. Men ja, det er opp til dommerne å avgjøre dette.
 
Klassefinalene må vel dømmes før Hjemmebryggerhelgen (HBH) siden klassevinnerene blir invitert til å delta på HBH.
Og så dømmes finalen mellom alle klassevinnerene på selve HBH der Årets Hjemmebrygger kåres.

Blir det ikke sånn?
Hvis klassevinnerne inviteres sørover høres jo det logisk ut, men når er isåfall delfinalene?
 
Klassefinalene må vel dømmes før Hjemmebryggerhelgen (HBH) siden klassevinnerene blir invitert til å delta på HBH.
Og så dømmes finalen mellom alle klassevinnerene på selve HBH der Årets Hjemmebrygger kåres.

Blir det ikke sånn?

Sorry, misforsto spørsmålet.

De fem klassefinalene i Oslo dømmes i kveld/i morgen.

Det er mulig vi rekker alt i kveld hvis mange nok dommere er «fit for dømming». (ikke er blitt forkjølet og sånn).
 
Hvis klassevinnerne inviteres sørover høres jo det logisk ut, men når er isåfall delfinalene?

Det står i alle fall slik her på denne siden : http://norbrygg.no/2018/02/14/premier-nm-hjemmebrygging-2018/
Vinneren av hver klasse er norgestmester i sin klasse og går videre til kåringa av årets hjemmebrygger under Hjemmebryggerhelgen i Grimstad. Klassevinnerne vil også bli invitert til å delta på Hjemmebryggerhelgen.

EDIT: @Einar Michelsen avklarte dette i posten over.
 
Sorry, misforsto spørsmålet.

De fem klassefinalene i Oslo dømmes i kveld/i morgen.

Det er mulig vi rekker alt i kveld hvis mange nok dommere er «fit for dømming». (ikke er blitt forkjølet og sånn).
Er det samme opplegg for dømming av finalene med skjemaer på Dropbox og oppdateringer på hjemmesiden?
 
Tilbake
Topp