Pils vs engelsk bitter - og kansje andre - på en varm sommerdag

Finn Berger

Moderator
Siden jeg - dessverre - hadde sånn suksess med å sette følelsene i sving i den forrige tråden jeg startet (Ølsett), tenkte jeg jeg kunne starte en der det er lov å være totalt følelesmessig engasjert.

Pils er godt, og det er nesten ingenting som slår en god, (nord-)tysk pils på en varm sommerdag. Tsjekkisk pils (Urquell), derimot, er en lett match for mange øltyper.

Men: Det som slår en god, (nord-)tysk pils på en varm sommerdag, er en god engelsk best bitter av det lysere slaget.

Hva ellers?

Dette er et viktig spørsmål å få klarhet i, for det er nå dette ølet må brygges - om ikke før:).
 
Jeg brygget en gang et øl som heter "de Berljinse wit", en kjelsyrnet Berliner Weisse gjæret med WLP530.
DET var friskt og godt det. Kanskje jeg må børste støvet av den oppskriften og brygge den igjen?

Og så skal det selvfølgelig brygges Tsjekkisk pils, for det er så godt.
 
Vi som bor på vestsida av langfjella blir nok ikke så lett engasjert.
Sommeren i kongeriket tror jeg må være lokalisert til Lunner på Hadeland.

Brygg en av Gahr sine tøser, tror det er mange som liker den.
 
Jeg har en nordtysk pils stående til gjæring nå, og fortsatt noen flasker bitter. Og så snart det er ledig gjæringskapasitet blir det en blond av belgisk type (men jeg lurer på å kjøre den på britisk gjær) og en bleikøl stinn av amerikansk humle (men antakelig på britisk gjær den også). Amerikanerne er egentlig litt som bandet postgirobygget. Djevelens verk, men iblant, når sola smelter bort all kritisk sans og selvrespekt, oppdager man at man sitter og synger med til bilradioen. :(
 
Ein lys frisk APA som ikkje e for sterk er heller ikkje feil i solveggen. Men her på møre treng ein også varme seg på


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ein lys frisk APA som ikkje e for sterk er heller ikkje feil i solveggen. Men her på møre treng ein også varme seg på


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sommeren er altfor kort. En Apa er jo heller ikke feil. Mye cascade i aromen så blir det bra
 
Nei, vi risikerer ikke å få oksidert humla over en normal sommer.

Ang 7fjell og tøs.
Var for noen uker siden på "ølkurs" hvor de stod for øl og underholdning.
Faglig var det kanskje ikke så mye å hente men husker et lyst øl som jeg tror ble sagt var humlet med bl a
Nelson. Likte det godt og kan tenke å lage det til sommeren.
Navnet er glemt men noen vet kanskje hva det heter? Tror det stod for en stor del av omsetningen.

-Såpass ot får du tåle Finn, ølet var et slikt du ser etter:)
 
Men: Det som slår en god, (nord-)tysk pils på en varm sommerdag, er en god engelsk best bitter av det lysere slaget.
OK, I'll bite. Har ikke klart å bli glad i bitter (mulig jeg ikke har prøvd de rette), men tar ditt ord på det; har du enn oppskrift di vil trekke frem til dette formålet, så legger jeg den på to-do-listen. (Eller: to-brew-listen).
 
På terrasen en sommerdag?

Slår et slag for tysk hveteøl!
Evt lys pale ale, amerikansk, engelsk eller oseanisk (ja, det er vistnok ordet), kom med det :D

Eller en California Common. Nydelig!
 
Sist redigert:
OK, I'll bite. Har ikke klart å bli glad i bitter (mulig jeg ikke har prøvd de rette), men tar ditt ord på det; har du enn oppskrift di vil trekke frem til dette formålet, så legger jeg den på to-do-listen. (Eller: to-brew-listen).

Hehe - jeg har brygget en ny batch i dag av den som fikk meg til å innse at "pokker; dette er jo bedre enn pils når du er tørst og varm":

OG 1.048, FG 1.010-1.013. ABV sånn ca. butikkstyrke. IBU 35. Meske 45 min på 66 grader og 45 min på 72 + utmesk på 77. Batch sparge, 82% effektivitet. Gjære på 17/18 - 20 grader. (Begynn lavt, og la stige etter hvert.)
Malt til 24 liter
4,75 kg Maris Otter
0,25 kg Carared 50 EBC
Humle
30 gr Target 11,5% @ 60
35 gr Goldings 4% @ 3
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III eller wlp 013. Den siste gir et litt tørrere øl.
Annet:
1,5 ts kalsiumsulfat, 0,5 ts kalsiumklorid i mesk + syre til å få pH ned på 5,2-5,3
5 gr Supermoss @ 7 min
8-9 dråper Calrex ved gjærtilsetning.

Malten kan du godt justere etter smak. Denne blir lys og fin, og treffer min smak midt i blinken. Akkurat nok krystallmalt.

Den forrige brygget jeg med 1318 (som er den gjæren Kinn bruker, forresten), og den gir ørlitt restsødme. (Gjæret ned til 1.013, og det er langt fra søtt). Nå bruker jeg min gamle favoritt 013, som fort kan gi et ganske tørt resultat. Skal bli artig å se forskjellen.
 
Tilbake
Topp